کد خبر: ۷۴۸۶۶۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
بعضی پست‌های انتصابی، سرقفلی نهادهای بالادستی است

یک‌دستی اعجاب‌آور در غیاب شایسته‌سالاری | انتقاد از انتصاب علی‌عسگری در پتروشیمی خلیج‌فارس!

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، نیکو، پتروپارس، مدیرعامل بانک‌های دولتی و شبه‌دولتی، خصولتی‌ها، شهرداری تهران، همگی ظاهرا توسط رؤسایشان انتخاب می‌شوند اما کیست که نداند بعضی پست‌ها، سرقفلی اشخاص و نهادهای بالادستی است.
یک‌دستی اعجاب‌آور در غیاب شایسته‌سالاری | انتقاد از انتصاب علی‌عسگری در پتروشیمی خلیج‌فارس!
آفتاب‌‌نیوز :

انتصاب علی عسگری، رئیس سابق صداوسیما به عنوان مدیرعاملی هلدینگ خلیج فارس انتقادهای گسترده‌ای را در پی داشته است؛ اخبار متناقضی نیز درخصوص استعفای وی منتشر شده است. برخی نیز گفته‌اند که این انتصاب با دستور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور بوده است که مدیرکل روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری این ادعا را تکذیب کرد. علی عسگری نیز گفته است: کار را با قدرت آغاز و جلسات را از اولین روز کاری شروع کرده‌ایم و برای تحول در این مجموعه اقتصادی برنامه داریم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ پتروشیمی خلیج فارس نیز درباره این انتصاب توضیحاتی ارائه کرد و در توجیه آن گفته است که علی عسگری مسئولیت های جدی در سپاه و وزارت دفاع داشته است. با این حال، این توضیحات هم از شدت انتقادها نکاسته و همچنان این واکنش های منفی به انتصاب علی عسگری ادامه دارد. 

روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به این انتصاب جنجالی نوشته است: هرچند مردم در انتخاب رئیس‌جمهور و رهبری بطور مستقیم و غیرمستقیم نقش ایفا می‌کنند ولی در انتصابات، حضور مردم کمرنگ است.

تجربه چهل ساله اخیر نشان داده که نهادهای انتصابی نسبت به نهادهای انتخابی از مقبولیت کمتری نزد مردم برخوردارند و سلیقه مردم در انتصاب افراد لحاظ نمی‌شود؛ بالتبع منصوبین نسبت به عملکرد خویش در مقابل مردم پاسخ‌گو نبوده ودر حاشیه امن قدسی بسر می‌برند.

آنها صرفا به نظر خود عمل کرده و از نظارت مراجع نظارتی مصون می‌مانند. لیکن فاجعه آنجاست که انتصاب در پوشش انتخاب صورت بگیرد و به آرای مردم رای‌دهنده، بی‌اعتنایی شود. مثلا مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، نیکو، پتروپارس، مدیرعامل بانک‌های دولتی و شبه‌دولتی، خصولتی‌ها، شهرداری تهران، همگی ظاهرا توسط رؤسایشان انتخاب می‌شوند اما کیست که نداند بعضی پست‌ها، سرقفلی اشخاص و نهادهای بالادستی است.

معرفین پشت پرده که هیچ ردپایی از خود بجا نگذاشته و خویشتن را در برابر مردم که عیال خدا هستند مسئول نمی‌دانند؛ خدا را از مردم جدا می‌کنند تا کسی از حریم قدسیشان پرسش نکند. کاش قانونی تصویب میشد که هر معرف، مسئولیت معرفی سفارشی‌ها را می‌پذیرفت.

خداوندگارا! چه نسبتی‌ است مثلا بین تجربه‌ی مدیریتی سیمایی با منصب هولدینگ پتروشیمی!؟

روزنامه اطلاعات نیز در این باره نوشت: بهتر از وضعیتی که شاهد هستیم، نمی‌شد که منصب‌دهی‌ها و جای‌گذاری‌ها صورت گیرد. گویی یک پازل هزارقطعه‌ای بدون کمترین ناهماهنگی و نافرمی- چه در صورت و چه محتوا- در حال کامل‌شدن است؛ و فکر می‌کنم ملت نیز در پس فراز و نشیب‌های تنش‌زای گذشته در هماوردی حریفان سیاسی، امروز لااقل به این راضی باشد، که بحمدالله در درون و بیرونِ یک مجموعه‌ی یک‌دست دعوا و نزاعی نیست؛ پس دیگر چه حجتی می‌مانَد برای عدم رفع مشکلات عدیده!؟

می‌مانَد این نکته، که این یک‌دستی اعجاب‌آور وخیره‌کننده، در بسیاری موارد به بهای چشم‌فروبستن بر کارآمدی‌ها و تخصص‌ها صورت گرفته؛ که اگر به واگشودن گره‌های کور باقی‌مانده از گذشته، مثل برجام و اف‌ای‌تی‌اف بینجامد بازهم باکی نیست‌!

…و اما باز هم می‌ماند دو دیگر نکته!:

راستی را؛ در کشوری هفت‌اقلیم و چهارفصل و هفتادبوم، آیا ذخائر نیروی انسانی متخصص و کارآمد این‌گونه به کف نشسته، که برخی کسان به حجّتِ قدمت در سنّتِ مسئولیّت همچنان باید در جای بمانند و یا در جایی نو دوباره ببالند و فقط کرسی جابه‌جا کنند؟ و تأمل‌برانگیرتر آن که، آیا ضرورت وحدت و یک‌دستی در مسئولیّت باید تمام مرزهای تخصص و کارآمدی را جابه‌جا کند؛ بهتر بگویم، از جای برکنَد؟

در نخستین روزهای استقرار دولت محترم، گاه با انتصاب‌هایی مواجه می‌شدیم که از باب حمل به صحّت و امید به مصلحت و حدس حکمت، دیده بر آن فرو می‌بستیم و اِعجاب خویش فرو می‌خوردیم اما هرچه‌ می‌گذرد احساس می‌کنیم، چرخ گردون بر همان پاشنه‌ی گردونه‌ی جابه‌جایی از سَمتی به سِمتی دیگر- هرچند نامرتبط- می‌چرخد و ما خیرگانِ خاکی بر این شاهدانِ افلاکی همچنان چشم می‌چرخانیم؛ حیران و مُعجب؛ که یا خداوندگارا! چه نسبتی‌است مثلا بین تجربه‌ی مدیریتی سیمایی با منصب هولدینگ پتروشیمیایی!؟ و یا چه تناسب و ربطی‌است میان تخصص کارشناسی در تاریخ و روایت‌گری، با احراز مقام در هولدینگ گردش‌گری!؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
عبا دالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
30
بابا اینها سالها انتطار چنین روزهایی را کشیدن حالا چون نیروی توانمند ندارن میرن سراغ پسر خاله کلا قرمزی عمه باجی خاله تاجی ننه گل بیبی ناز وداماد ساز و...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
1
37
ایشان در صدا و سیما هم تخصصی نداشت مگر تخصص لازم است کافی تابع دستورات باشی و اجرا کنی
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
21
هردم از این باغ بری میرسد. ...
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
32
همچین اظهارتعجب میکنید که انگار دراین ... هرکسی درست درجای خودش قرارگرفته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
21
نه دیگران تا حالا خیلی گل بسرمون زدند .باسواد وبی سوادتون فرقی ندارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
14
بله ایشان متخصص هستند البته کارشناس فقه میباشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
20
.. اگر کار درستی انجام بشه باید تعجب کرد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
22
میخواهند با این انتصابات این پیام را به جوانان بدهند که سواد و تخصص برای مقام و پست گرفتن نیاز نیست فقط ارتباط و اطاعت محض لازم است
ناشناس
|
France
|
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
12
هلدینگ خلیج فارس یک کارخانه نیستکه با انتخاب یک مدیر تولید و مدیر بازرگانی با تجربه کارش راه بیافتد . دارای سهام مدیریتی در چندین کارخانه پتروشیمی عظیم است و در این دوران بی پولی دولت ها رسالت سرمایه گذاری های جدید را هم بر عهده دارد . قبل از همه مدیران این صنعت این انتخاب آنها را شگفت زده کرد نشان از آن دارد که دولت منافع خودش را هم مراعات نمیکند و کار به این حساسی را به آدمی بکلی بیگانه از این صنعت سپرده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
0
8
آقا، خبر نداری فارغ التحصیل مهندسی پتروشیمی دانشگاه امیر کبیر مقطع دکتری چقدر زحمت می کشند و بعضی شان شغل ندارند. حالا بگویید چرا نخبگان مهاجرت میکنند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین