کد خبر: ۷۵۰۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲

تصاویر| مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه

مجتمع پردازش و بازیافت زباله آراد کوه کهریزک در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران – قم و در جنوب کهریزک واقع شده است. روزانه به طور متوسط ۷۰۰۰ تن انواع پسماند‌های مختلف از مناطق ۲۲ گانه، شهرک و شهر‌های اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه و ... جهت امحا و دفع به این مرکز ارسال می‌شود.
تصاویر| مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه
آفتاب‌‌نیوز :

زباله‌های وارد شده به این مرکز، پس از وزن شدن یا برای طرح‌های پردازش پسماند و تولید کمپوست به واحد‌های بازیافت و پردازش مجتمع آراد کوه هدایت شده و یا به تراشه‌های مرکز دفن منتقل و دفن می‌شوند.

بازیافت، فرآیند جمع‌آوری و پردازش موادی است که به عنوان زباله دور ریخته می‌شود. این زباله‌ها طی بازیافت، به محصولات جدیدی تبدیل می‌شوند و منافع فراوانی برای جامعه و محیط زیست دارد. در حال حاضر این فرآیند در مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه انجام می‌شود این مرکز که متعلق به شهرداری تهران است بیش از پنج دهه پیش در بخش کهریزک شهرستان ری ایجاد شد و تا به امروز محل اصلی دپو و بازیافت زباله‌ها بوده است.

با توجه به میزان بسیار زیاد زباله‌های تولیدی در شهر تهران که روزانه بالغ بر ۷۰۰۰ تُن می‌باشد و هم چنین با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد پسماند‌های شهر تهران را مواد آلی به خود اختصاص می‌دهد، استفاده از فرآیند کمپوست سازی به جهت دفع صحیح و بهداشتی زباله‌های تولیدی و انجام پردازش علمی بر روی آن‌ها از مراحلی است که طی فرآیند بازیافت زباله در این مجتمع انجام می‌گیرد. مجتمع دفن زباله آرادکوه در سال ۱۳۴۲ برای جمعیت پنج میلیون نفری تهران برنامه ریزی شده بود، اما با گذشت بیش از نیم قرن و عبور جمعیت تهران از ۱۴ میلیون نفر، همچنان آرادکوه مقصد پسماند‌های پایتخت و شهرک‌های اقماری آن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین