کد خبر: ۷۵۰۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
تبلیغات

لامپ کم مصرف

یک تصور غلط رایج وجود دارد، که هنگام روشن و خاموش کردن لامپ کم مصرف، انرژی بیشتری نسبت به روشن گذاشتن دائم آن هنگام خروج از اتاق مصرف می‌شود. در حقیقت اگر حتی چند دقیقه از اتاق خارج شوید، به جای اینکه چراغ‌ها را روشن بگذارید، با خاموش کردن لامپ کم مصرف، در مصرف انرژی و صرفه جویی و همچنین حفظ عمر لامپ تاثیر بسیاری خواهید گذاشت.
لامپ کم مصرف
آفتاب‌‌نیوز :

لامپ کم مصرف یا سی اف ال نوعی لامپ فلورسنت فشرده است. از نظر عملکرد دقیقاً همانند لامپ فلورسنت عمل میکند و به علت فرم دهی آسان، اشکال مختلف قابل ارائه و حجم کوچکتر نبست به فلورسنت، به لامپ فلورسنت فشرده معروف است. همچنین مصرف کم انرژی در این لامپ نسبت به لامپ رشته‌ای و همچنین قیمت لامپ کم مصرف باعث شده تا در بازار روشنایی با استقبال زیادی روبرو شود. لامپ کم مصرف اولین بار در سال ۱۹۷۳ اختراع شد و در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی وارد بازار شد.

با وجود اینکه قبل از لامپ کم مصرف، کارخانجات روشنایی شروع به تولید لامپ‌های فلورسنت مهتابی کرده بودند، اما با ارائه لامپ کم مصرف بود که جایگزین مناسبی برای لامپ رشته‌ای پرمصرف و پرحرارت معرفی شد، آن هم به این علت که لامپ مهتابی نمی‌توانست با همان پایه و سرپیچ لامپ رشته‌ای جایگزین آن شود، در صورتی که لامپ کم مصرف دقیقاً با همان پایه و سرپیچ به راحتی جایگزین لامپ‌های قدیمی شده و دقیقاً همانند لامپ مهتابی فلورسنت در مصرف انرژی صرفه جویی میکند.

اجزاء لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف از دو قطعه تیوب از جنس شیشه و بالاست یا همان ترانس شکل گرفته، که در تیوب شیشه‌ای آن از بخار جیوه و گاز آرگون پر شده است که با رسیدن جریان برق انرژی بصورت پرتو ماوراءبنفش به مدار اولیه بازمیگردد. همچنین یک لایه فسفر سطح داخلی تیوب شیشه‌ای را پوشانده که پرتو فرابنفش تشکیل شده از بخار جیوه را که بصورت نامرئی است به پرتو مرئی تبدیل میکند. بالاست یا همان ترانس‌ها در لامپ‌های کم مصرف به سه علت مورد استفاده قرار میگیرند: ایجاد اختلاف پتانسیل بین کاتد‌ها و یونیزه کردن گاز داخل تیوب برای تامین ولتاژ مورد نیاز لامپ در هنگام روشن شدن، محدود کردن و کنترل توان لامپ و جلوگیری از خاموش شدن لامپ پس از روشن شدن و تقسیم ولتاژ.

لامپ کم مصرف

مزایای لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف به نسبت منابع روشنایی دیگر که قبل از آن تولید شده اند، طول عمر بالاتری دارد، این مصرف کم انرژی و راه اندازی و نصب و کاربرد آسان این لامپ، آن را به گزینه‌ای مناسبی برای استفاده در فضا‌های مختلفی مانند، منازل مسکونی، ساختمان‌های اداری، تجاری و فروشگاه‌ها تبدیل کرده است، با در نظر گرفتن این که به راحتی میتوان لامپ کم مصرف را با لامپ‌های رشته‌ای و قدیمی جایگزین کرد. مزیت دیگر لامپ کم مصرف میزان مصرف برق و انرژی است، بطوری که مصرف انرژی و بازدهی نور یک لامپ کم مصرف ۱۸ وات با یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات برابر است. دیگر مزیتی که به آن اشاره خواهیم داشت، طول عمر لامپ کم مصرف است. طول عمر لامپ کم مصرف در کمترین حالت، ده برابر لامپ رشته‌ای خواهد بود؛ که میزان آن بستگی به شرکت و کارخانه تولید کننده، کیفیت ساخت و برند و اجزاء تشکیل دهنده لامپ کم مصرف خواهد داشت.

لامپ کم مصرف

خاموش یا روشن گذاشتن لامپ کم مصرف

یک تصور غلط رایج وجود دارد، که هنگام روشن و خاموش کردن لامپ کم مصرف، انرژی بیشتری نسبت به روشن گذاشتن دائم آن هنگام خروج از اتاق مصرف می‌شود. در حقیقت اگر حتی چند دقیقه از اتاق خارج شوید، به جای اینکه چراغ‌ها را روشن بگذارید، با خاموش کردن لامپ کم مصرف، در مصرف انرژی و صرفه جویی و همچنین حفظ عمر لامپ تاثیر بسیاری خواهید گذاشت. البته باید توجه داشته باشید که روشن و خاموش مکرر ممکن است عمر لامپ کم مصرف را کوتاه‌تر کند.

لامپ کم مصرف

دفع لامپ‌های کم مصرف

هنگام استفاده از لامپ کم مصرف، باید وجود جیوه داخل حباب لامپ را در نظر داشته باشید، جیوه داخل لامپ کم مصرف در صورت شکستن حباب شیشه‌ای لامپ، خارج شده و این ماده برای انسان بسیار خطرناک است. به همین دلیل در هنگام شکستن لامپ باید بصورت اصولی به تمیز کردن فضا اقدام کنید. پیروی کردن از اصول جمع آوری و دفع لامپ شکسته، خطرات احتمالی آسیب در اثر جیوه را کاهش میدهد. ابتدا پنجره‌ها و در‌های مجاور را باز کنید تا قبل از تمیز کردن لامپ شکسته، به مدت ۱۵ دقیقه هوا تهویه شود. تجهیزات تهویه مطبوع یا گرمایش را که می‌توانند بخار‌های جیوه را دوباره به داخل اتاق بازگرداند خاموش کنید. از دستکش پلاستیکی یکبار مصرف استفاده کنید. از جاروبرقی استفاده نکنید، زیرا این امر می‌تواند محتوای لامپ را گسترش داده و مخزن جاروبرقی را آلوده کند. در عوض، مواد شکسته را جمع کنید (به عنوان مثال با استفاده از کاغذ سفت یا مقوا) و در صورت امکان درون یک ظرف شیشه‌ای جمع کنید. با استفاده از نوار چسب، پارچه مرطوب یا کاغذ مرطوب، باقی مانده پودر‌های شیشه را پاک کنید. اگرچه همه تجهیزات توصیه شده در بالا برای تمیز کردن و دفع جیوه، ممکن است در دسترس نباشد (به خصوص یک ظرف شیشه‌ای با بسته بندی مناسب)، اما لازم است به یاد داشته باشید که لامپ کم مصرف شکسته را باید پس از تمیز کردن، از فضای مورد نظر خارج کنید و تا جایی که ممکن است بصورت بسته بندی شده در پلاستیک زباله باشد که برای دیگران و رفتگران هم خطری نداشته باشد.

لامپ کم مصرف

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکومارت با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکو در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید اینترنتی لامپ باشد. نوراکو در حال حاضر با تامین بیش از ۵۰۰ نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکو امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برند‌های داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکو با تکیه بر سابقه ۴۰ ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه‌ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین