کد خبر: ۷۵۸۷۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
این خبر در حال به روزرسانی است...

حمله روسیه به اوکراین| آمریکا نفت و گاز روسیه را تحریم کرد| احتمال آتش‌بس از چهارشنبه

سخنگوی شورای امنیت آمریکا می‌گوید واشنگتن در حال گردآوری شواهد ارتکاب احتمالی جنایت جنگی از سوی روسیه و نیز موارد نقض حقوق بشر و قوانین بین‌الملل در جنگ اوکراین است. در همین حال اتحادیه اروپا پیش‌نویس برنامه‌ای را آماده کرده است تا بتواند تدریجا وابستگی خود را به انرژی روسیه کاهش دهد و ژاپن به کشورهای تحریم کننده روسیه پیوسته است.‌
حمله روسیه به اوکراین| آمریکا نفت و گاز روسیه را تحریم کرد| احتمال آتش‌بس از چهارشنبه
آفتاب‌‌نیوز :

روسیه هشدار داد اگر غرب به تحریم‌هایش ادامه دهد و به ویژه تحریمی علیه نفت این کشور اعمال کند، مسکو ممکن است خط لوله اصلی گاز خود را به آلمان ببندد.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر گفت که چنین اقدامی "پیامدهای فاجعه باری" برای عرضه به دنبال دارد و قیمت نفت به ۳۰۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

آمریکا در گفتگو با متحدانش در حال بررسی ممنوعیت خرید نفت از روسیه است. اما آلمان و هلند روز دوشنبه با اجرای چنین طرحی مخالفت کردند. اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد گاز و ۳۰ درصد نفت خود را از روسیه تامین می‌کند. در صورت اختلال در عرضه، این اتحادیه به راحتی نمی‌تواند جایگزینی پیدا کند.

نووک گفت که روسیه حق دارد انتقام بگیرد. او به تصمیم ماه گذشته آلمان در خصوص خط لوله نورد استریم دو بین دو کشور اشاره کرد. آلمان اجازه لازم را برای این خط لوله صادر نکرد.

تازه ترین تحولات حمله روسیه به اوکراین را در ادامه می خوانید(در حال به روزرسانی است):

ارتش روسیه آتش‌بس جدیدی را برای روز چهارشنبه اعلام کرد

ارتش روسیه روز سه‌شنبه آتش‌بس جدیدی را برای تخلیه غیرنظامیان در اوکراین در روز چهارشنبه از ساعت هفت به وقت گرینویچ اعلام کرد.

خبرگزاری دولتی تاس به نقل از یگان مسئول این اقدام در دولت روسیه اعلام کرد که مسکو از ۹ مارس ساعت ۱۰ به وقت روسیه آتش‌بس اعلام می‌کند و آماده ایجاد کریدور‌های بشردوستانه است.

مک‌دونالد رستوران‌های خود را در روسیه تعطیل می‌کند

شرکت مک دونالد اعلام کرد رستوران‌ها خود را در روسیه به دلیل فشار‌های زیاد برای موضع‌گیری درباره تهاجم روس‌ها به اوکراین به‌طور موقت تعطیل می‌کند.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «ارزش‌های ما به این معناست که نمی‌توانیم رنج‌های انسانی در اوکراین را نادیده بگیریم.»

مک دونالد گفت که ۶۲ هزار نفر را در روسیه استخدام کرده است که همگی آن‌ها «قلب و روح» خود را مشغول این برند کرده‌اند.

این شرکت قول داد که حقوق کارکنان خود در روسیه و اوکراین را پرداخت خواهد کرد.

زلنسکی: ما تا پایان مبارزه خواهیم کرد و تسلیم نمی‌شویم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه با استناد به سخنی از چرچیل در پارلمان بریتانیا گفت: «ما تا پایان مبارزه خواهیم کرد.»

وی افزود: «مسئله اکنون ما بودن یا نبودن است. این سوالی است که شکسپیر می‌پرسد. من می‌توانم یک پاسخ قطعی به شما بدهم: قطعا بله، بودن است.»

وی تاکید کرد: «ما تسلیم نخواهیم شد، شکست نخواهیم خورد. ما تا آخر در دریا و آسمان خواهیم جنگید. ما به هر قیمتی که باشد برای سرزمین خود به جنگ ادامه خواهیم داد.»

زلنسکی همچنین با قدردانی از بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از پارلمان این کشور خواست فشار تحریم‌ها علیه روسیه را افزایش داده و آن را به‌عنوان یک کشور تروریستی به رسمیت بشناسد.

وی افزود: «می‌خواهم در مورد ۱۳ روز جنگ با شما صحبت کنم. جنگی که ما آن را شروع نکردیم و نمی‌خواستیم.»

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا چه پیش از آغاز سخنرانی ویدئویی زلنسکی و چه بعد از آن با بلند شدن از جای خود رئیس جمهوری اوکراین را طولانی مدت تشویق کردند.

نانسی پلوسی: مجلس نمایندگان آمریکا امروز به لایحه ممنوعیت واردات نفت روسیه رای می‌دهد

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای اعلام کرد که این نهاد امروز به لایحه ممنوعیت واردات نفت و محصولات انرژی روسیه رای خواهد داد.

به گفته پلوسی، این لایحه شامل «سه ماده اصلی است که روسیه را از اقتصاد جهانی منزوی و از هر نظر ضعیف‌تر می‌کند.»

او با اعلام برخی از جزییات تصریح کرد: «این لایحه واردات نفت و محصولات انرژی روسیه را به ایالات متحده ممنوع می‌کند. این لایحه اقداماتی را برای بررسی دسترسی روسیه به سازمان تجارت جهانی و بررسی چگونگی کاهش بیشتر سهم روسیه در اقتصاد جهانی انجام خواهد داد. این لایحه سند ماگینتسکی را مجددا فعال و تقویت می‌کند تا ایالات متحده بتواند تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال کند.»

قانون ماگینسکی در زمینه مبادلات تجاری با روسیه است که در سال ۲۰۱۲ در سنای آمریکا تصویب شد و تحریم‌های روادیدی علیه برخی مقامات روسیه که به عقیده آن‌ها ناقض حقوق بشر هستند در نظر گرفته است.

بایدن: اوکراین هرگز برای پوتین پیروزی به ارمغان نمی‌آورد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هرگز در تصرف کل اوکراین موفق نخواهد بود.

وی در کاخ سفید گفت: «به‌نظر می‌رسد پوتین مصمم است به راه جنایتکارانه خود بدون توجه به هزینه‌اش ادامه دهد.»

وی تاکید کرد که پوتین در حال حاضر دو میلیون اوکراینی را به پناهنده تبدیل کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت «روسیه ممکن است به پیشروی خود با بهای وحشتناک ادامه دهد، اما موضوعی از قبل مشخص است: اوکراین هرگز پیروزی را برای پوتین به ارمغان نمی‌آورد. پوتین ممکن است بتواند شهری را تصاحب کند، اما او هرگز نمی‌کند کشور را حفظ کند؛ و اگر ما امروز به حمله پوتین به صلح و ثبات جهانی پاسخ ندهیم، هزینه آزادی برای مردم آمریکا فردا حتی بیشتر خواهد شد.»

بایدن همچنین مقاومت مردم اوکراین در برابر تهاجم روسیه ستود و گفت: «آن‌ها با شجاعت خود، میهن‌پرستی خود، عزم سرسختانه خود برای آزاد زیستن، الهام بخش جهان شده‌اند.»

بریتانیا تا پایان سال ۲۰۲۲ واردات نفت روسیه را متوقف می‌کند

یکی از وزرای دولت بریتانیا اعلام کرد که واردات نفت روسیه را تا پایان سال جاری متوقف خواهند کرد.

کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی بریتانیا در توئیتی گفت که بریتانیا تا پایان سال ۲۰۲۲ در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را متوقف خواهد کرد.

وی افزود: «بریتانیا یک تولید کننده عمده نفت و فرآورده‌های نفتی است و ذخایر زیادی دارد. فراتر از روسیه، اکثریت قریب به اتفاق واردات ما از شرکای قابل اعتمادی مانند ایالات متحده، هلند و کشور‌های خلیج فارس انجام می‌شود.»

وی همچنین گفت که در حال بررسی گزینه‌هایی برای پایان دادن به واردات گاز طبیعی روسیه به بریتانیا نیز هستند که در حال حاضر حدود چهار درصد از عرضه را شامل می‌شود.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه گفته بود که دولت وی استراتژی جدیدی را برای تامین انرژی تعیین خواهد کرد چراکه حمله روسیه به اوکراین و افزایش قیمت انرژی نیاز به منابع جدید انرژی و خوداتکایی بیشتر را تسریع می‌کند.

بهای هر بشکه نفت پایه برنت از مرز ۱۳۳ دلار عبور کرد

در پی صدور فرمان تحریم نفت و گاز روسیه از سوی رئیس جمهوری آمریکا بهای هر بشکه نفت پایه برنت از مرز ۱۳۳ دلار عبور کرد و قیمت هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی به بیش از دو هزار و ۵۶ دلار رسید.

بایدن: آمریکا واردات نفت و گاز روسیه را ممنوع می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که در پی حمله روسیه به اوکراین واردات نفت این کشور به آمریکا ممنوع می‌شود.

آمریکا در سال ۲۰۲۱ به‌طور متوسط روزانه حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه وارد کرده که معادل ۸ درصد مجموع واردات ایالات متحده است.

از این میزان واردات، روزانه نزدیک به ۲۰۰ هزار بشکه به نفت خام اختصاص داشته که سهم آن در صادرات روزانه روسیه حدود ۴ درصد است.

پنتاگون تخمین زد بین ۲ تا ۴ هزار سرباز روس در اوکراین کشته شده‌اند

یک مقام ارشد پنتاگون روز سه‌شنبه تخمین زد که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین بین ۲ تا ۴ هزار سرباز روس کشته شده‌اند.

ژنرال اسکات بریر، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده در سخنرانی مقابل یکی از کمیته‌ها کنگره آمریکا گفت که این تخمین تقریبی باید با احتیاط انجام شود.

ناتو می‌گوید که جنگ اوکراین نباید فراتر از خاک این کشور کشیده شود

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه گفت گزارش‌های موثقی مبنی بر هدف قرار دادن غیرنظامیان از سوی روسیه وجود دارد.

وی از مسکو خواست به درگیری پایان دهد و همچنین قول داد که اجازه گسترش جنگ را ندهد.

استولتنبرگ گفت: «ما مسئولیت داریم اطمینان حاصل کنیم که درگیری‌ها تشدید نمی‌شود و به فراتر از خاک اوکراین گسترش نمی‌یابد.»

وی افزود: «ما از هر وجب خاک متحدین محافظت و دفاع خواهیم کرد.»

نماینده پارلمان لتونی برای جنگ با روسیه به اوکراین رفته است

یوریس ژوراس، نماینده پارلمان لتونی به نبرد علیه نیروهای روسیه در اوکراین پیوسته است.

ژوراس، ۴۶ ساله رئیس کمیته امور حقوقی پارلمان لتونی است.

یانیس بردانس، وزیر دادگستری و رئیس حزب محافظه‌کار نوین به رویترز گفت: «او [ژوراس] در اوکراین است. به مبارزان آزادی در اوکراین پیوسته است. این تصمیم شخصی او بود و من کاملا به آن احترام می‌گذارم.»

اوکراین یک هنگ «بین‌المللی» برای افراد خارج از کشور ایجاد کرده است و ولودیمیر زلنسکی به طور علنی از خارجی‌ها خواسته است که همراه با اوکراینی‌ها مقابل نیروهای روسیه بجنگند.

هفته گذشته زلنسکی گفت که بیش از ۱۶ هزار خارجی داوطلب شده‌اند.

شهردار ماریوپل: یک کودک شش ساله بر اثر تشنگی زیر آوار جان داد

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل اعلام کرد که یک کودک شش ساله در زیر ویرانه‌های خانه‌اش در این شهر در جنوب شرقی اوکراین که در حال حاضر از سوی ارتش روسیه محاصره شده است، بر اثر کم آبی جان خود را از دست داد.

مشخص نیست این دختر که تانیا نام داشت چه مدت زنده در ویرانه‌ها گیر افتاده بود جایی که جسد مادرش نیز پیدا شد.

شهردار این شهر گفت: «تانیا در آخرین دقایق زندگی خود تنها، خسته، ترسیده و به طرز وحشتناکی تشنه بود. این تنها یکی از بسیاری از اتفاق‌هایی است که در ماریوپل شهری که هشت روز در محاصره است، رخ می‌دهد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز در ویدئویی که صبح سه‌شنبه منتشر شد درباره مرگ این کودک صحبت کرد و بار دیگر از کشورهای غربی خواست به اوکراین در مبارزه با روسیه کمک کنند.

وی گفت: «برای اولین بار پس از دهه‌ها شاید برای اولین بار از زمان حمله نازی‌ها، یک کودک از تشنگی جان خود را از دست داده است. به من امروز گوش کنید شرکای عزیز! کودکی در سال ۲۰۲۲ بر اثر تشنگی درگذشت.»

رسانه‌های آمریکایی: جو بایدن واردات نفت روسیه را ممنوع می‌کند

آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است تا واردات نفت روسیه را ممنوع کند.

این اقدام در پی درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از مقامات آمریکایی و غربی برای قطع واردات صورت می‌گیرد.

این اقدام که احتمالا قیمت انرژی را بالا می‌برد در حالی صورت می‌گیرد که فشار تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه به دلیل جنگ در اوکراین افزایش یافته است.

صادرات انرژی به رغم محدودیت‌های شدید در بخش مالی روسیه اما همچنان جریان نقدینگی به این کشور را ثابت نگه داشته است.

وزیر خارجه اوکراین از شرکت‌های بین‌المللی خواست تا فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف کنند

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین از شرکت‌های بین‌المللی خواسته است تا فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف کنند.

کولبا در نامه‌ای که در توییتر منتشر کرد، نوشت: «من از شما و سازمانتان می‌خواهم با مسئولیت‌پذیری اخلاقی و اجتماعی در تجارت‌ جهانی به سازمان‌هایی بپیوندید که پیش از این فعالیت‌های خود را در روسیه یا متوقف یا تعلیق کرده‌اند و از تامین مالی خشونت، قتل‌ها و جنایات علیه بشریت روسیه با مالیات‌های خود خودداری می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «به محض اینکه اوکراین در این جنگ پیروز شود، شروع به تجدید زیرساخت‌ها و اقتصاد خود خواهیم کرد و مسیر اصلاحات را برای تبدیل شدن به یک عضو تمام عیار اتحادیه اروپا ادامه می‌دهیم. در همین راستا می‌خواهم از شرکت شما دعوت کنم تا با اوکراین ابراز همبستگی کنید و به سایر شرکت‌های چندملیتی بپیوندید که قبلا آمادگی خود را برای شروع یا از سرگیری تجارت در کشورم اعلام کرده‌اند.»

شرکت‌هایی مانند کوکاکولا و مک‌دونالد در روزهای اخیر به‌دلیل عدم خروج از روسیه با واکنش‌های شدیدی روبرو شده‌اند.

سازمان ملل: حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ معترض روس بازداشت شده‌اند

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت که امکان انتقاد از سیاست‌های عمومی در روسیه به‌ویژه حمله این کشور به اوکراین در حال کاهش است و حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر به‌طور غیرقانونی در اعتراضات ضد جنگ بازداشت شده‌اند.

وی که از طریق پیام ویدئویی در شورای حقوق بشر در ژنو سخن می‌گفت، افزود: «من همچنان نگران استفاده از قوانین سرکوبگر هستم که مانع اعمال حقوق مدنی و سیاسی و جرم‌انگاری رفتارهای غیرخشونت‌آمیز می‌شود.»

او گفت که «تعاریف مبهم و بیش از حد گسترده» از افراط‌گرایی و تحریک به نفرت در روسیه منجر به تفسیرهای قانونی شده است که با تعهدات حقوق بشری این کشور همخوانی ندارد.

یک موسسه آمریکایی: نیروهای روس برای حمله به کی‌یف در روزهای آینده آماده می‌شوند

موسسه مطالعات جنگ ایالات متحده آمریکا در تحلیلی می‌گوید که نیروهای روس برای حمله به کی‌یف در روزهای آینده آماده می‌شوند.

این اندیشکده نظامی معتقد است که «نیروهای روسیه در حومه‌های شرقی، شمال غربی و غربی کی‌یف برای حمله به پایتخت در ۲۴ تا ۹۶ ساعت آینده متمرکز شده‌اند.»

موسسه مطالعات جنگ اضافه کرد که نیروهای روسیه «تدارکات، تجهیزات کمکی و همچنین انجام حملات توپخانه‌ای، هوایی و موشکی را برای تضعیف دفاع و ترساندن نیروهای مقابل پیش از حمله و پیشروی به سمت پایتخت انجام می‌دهند.»

تحلیلگران این موسسه معتقدند که این می‌تواند آغاز یک لحظه حساس در جنگ باشد.

آن‌ها در آخرین بررسی خود گفتند: «برای سنجش اثربخشی احتمالی هرگونه تلاش روسیه برای تکمیل محاصره کی‌یف یا تصرف شهر در این زمان خیلی زود است. اگر سربازان روس توانسته باشند تدارک مجدد، سازماندهی مجدد و برنامه‌ریزی عملیات، همزمان با انجام عملیات هماهنگ در امتداد چندین محور برای پیشروی در اطراف و داخل پایتخت را انجام دهند ممکن است در این عملیات موفق‌تر از اقدامات قبلی باشند.»

اوکراین: پیشروی نیروهای روسیه به میزان قابل‌ توجهی کاهش یافته است

دولت اوکراین می‌گوید که پیشروی نیروهای روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و نیروهای اوکراینی در برخی مناطق در حال ضد حمله هستند.

الکسی آرستویچ، مشاور رئیس جمهوری اوکراین در یک نشست تلویزیونی گفت: «سرعت پیشروی دشمن به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در جهاتی که در حال پیشروی بودند عملا متوقف شده است.»
وی افزود: «گروه‌هایی که به پیشروی خود ادامه می‌دهند، نیروهای کمی دارند.»

بریتانیا می‌گوید اگر لهستان بخواهد به اوکراین جنگنده ارسال کند حمایت می‌کند

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفت اگر لهستان تصمیم بگیرد جت‌ جنگنده به اوکراین بدهد، بریتانیا از آن حمایت می‌کند اما هشدار داد که انجام این کار ممکن است عواقب مستقیمی برای لهستان داشته باشد.

والاس به اسکای نیوز گفت: «من از لهستانی‌ها و هر انتخابی که بخواهند انجام دهند حمایت می‌کند.»

او با این حال افزود: «ما از لهستان محافظت می‌کنیم. به آن‌ها در هر کاری که نیاز داشته باشند کمک خواهیم کرد. لهستان می‌داند انتخاب‌هایی که انجام می‌دهد نه تنها مستقیم به اوکراین کمک می‌کند بلکه ممکن است آن‌ها را در خط آتش مستقیم کشورهایی مانند روسیه و بلاروس قرار دهد.»

درخواست شی جین پینگ از رهبران اروپایی برای در پیش گرفتن «حداکثر خویشتنداری» در «مناقشه اوکراین»

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین روز سه‌شنبه خواستار خویشتن‌داری حداکثری رهبران اروپایی در «مناقشه اوکراین» شد.

رئیس جمهوری چین در جریان گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان ضمن ابراز «نگرانی عمیق» از آنچه در اوکراین روی می‌دهد خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» از سوی رهبران اروپایی شد.
چین که روابط بسیار خوبی با مسکو دارد روز دوشنبه ارتباط میان دو کشور را به سان صخره محکم و استوار قلمداد کرده بود.

پکن تا کنون از به کار بردن عبارت «تهاجم نظامی» برای تجاوز ارتش روسیه به خاک اوکراین اجتناب کرده و ضمن تاکید بر این نکته که «نگرانی‌های روسیه را در خصوص مسائل امنیتی درک می‌کند» تنها به ابراز تاسف از مناقشه اوکراین اکتفا کرده است.

اوکراین روسیه را به رعایت نکردن ترتیبات «کریدور بشردوستانه» در ماریوپل متهم کرد

وزارت دفاع اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که ارتش روسیه در سیزدهمین روز از تهاجم نظامی به این کشور به توافقات وعده داده شده برای ایجاد «کریدور بشردوستانه» در ماریوپل، بندری محاصره شده در جنوب شرقی اوکراین، احترام نمی گذارند.

این وزارتخانه در صفحه فیس‌بوک خود مدعی شده است که ارتش روسیه «به کودکان، زنان و افراد مسن اجازه نداده است که شهر را ترک کنند.»

وزارت دفاع اوکراین ضمن محکوم کردن روسیه به عدم پایبندی به تعهدات داده شده در زمینه ایجاد کریدور بشردوستانه در ماریوپل برای تخلیه غیرنظامیان اعلام کرده که نیروهای روس حملات خود را دقیقا در جهت این کریدور متمرکز کرده‌اند.

زلنسکی «وعده‌های عمل نشده» کشورهای غربی را محکوم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه آنچه وی «وعده‌های عمل نشده» غرب برای محافظت از کشورش در برابر بمباران‌های روسیه خواند را محکوم کرد.

آقای زلنسکی در ویدیویی که در کانال تلگرام منتشر شد با اشاره به گذشت سیزده روز از تهاجم نظامی روسیه به کشورش گفت: «سیزده روز است که وعده‌هایی می‌شنویم، سیزده روز است که به ما می‌گویند در آسمان به شما کمک می‌کنیم، از هواپیماهایی صحبت می‌کنند که قرار است به ما تحویل دهند.»

رئیس جمهوری اوکراین سپس یادآور شد که «مسئولیت این موضوع بر عهده آنهایی است که در غرب از سیزده روز پیش تاکنون نتوانسته‌اند تصمیم بگیرند؛ آنهایی که آسمان را به روی جانیان روس امن نکردند.»

به گفته مقامات اوکراینی، دست کم ۲۱ نفر روز دوشنبه در جریان حملات هوایی ارتش روسیه به شهر «سومی» در نزدیکی مرز روسیه و اوکراین کشته شدند.

دستگاه قضایی آلمان جنایات جنگی احتمالی در اوکراین را بررسی می کند

یک منبع قضایی در آلمان روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور پرونده‌ای را بررسی جنایات جنگی احتمالی در اوکراین باز کرده است.

به گفته این منبع که فرانس‌پرس به آن استناد کرده، دفتر دادستانی آلمان تحقیقاتی را در خصوص موارد احتمالی ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای نظامی روسیه آغاز کرده است.

گفتنی است که وزیر دادگستری آلمان نیز پیش‌تر در گفتگو با رسانه‌ها از «جمع آوری و فراهم آوردن کلیه شواهد» در این خصوص با هدف صدور پیگرد قضایی احتمالی سخن گفته بود.

شمار پناهجویان اوکراینی از دو میلیون نفر فراتر رفت

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز سه‌شنبه اعلام کرد که شمار پناهجویان اوکراینی از مرز دو میلیون نفر فراتر رفت.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در جریان یک کنفراس خبری در اسلو ضمن اعلام این مطلب تصریح کرد که هر روز بر شمار افرادی که پس از حمله روسیه به خاک اوکراین از این کشور می‌گریزند بیشتر می‌شود و این روند متوقف نمی‌شود.

وی همچنین با انتشار توییتی ضمن اشاره به رنج‌ها و مصائبی که مردم و پناهجویان اوکراینی در حال حاضر متحمل می‌شوند، نسبت به وضعیت میلیون‌ها نفر دیگر در نقاط مختلف جهان که هر روز قربانی جنگ و خشونت هستند ابراز نگرانی کرده است.

روسیه اعلام کرد برای پنج شهر اوکراین دالان‌های بشردوستانه باز کرده است

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه از باز کردن دالان‌های بشردوستانه برای فراهم شدن امکان تخلیه غیرنظامیان از پنج شهر بزرگ اوکراین خبر داد.

خبرگزاری اینترفاکس با انتشار این خبر به نقل از وزارت دفاع روسیه از کی‌یف، پایتخت و چهار شهر چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپل به عنوان شهرهایی یاد کرد که برای خروج غیرنظامیان از آنجا دالان بشردوستانه باز شده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود یادآور شده است که نیروهای نظامی مستقر در اوکراین از ساعت هفت صبح امروز به وقت گرینویچ «رژیم سکوت» را که به آتش‌بس اشاره دارد، رعایت کرده‌اند.

هتلی در لهستان میزبان کودکان بی‌سرپرست اوکراینی

هتل اوسا در لهستان میزبان صدها کودک اوکراینی بی سرپرست است که پس از تهاجم نظامی ارتش روسیه و بمباران مناطق مسکونی کشورشان از جنگ گریخته‌اند.

سالن کنفرانس این هتل به یک خوابگاه بزرگ برای کودکان بی‌سرپرست اوکراینی تبدیل شده و این کودکان تا زمانی که بخواهند می‌توانند در این هتل اقامت داشته باشند.

حدود هفتصد کودک و نوجوان بی‌سرپرست اکنون در این هتل که در هشتاد کیلومتری ورشو واقع شده اسکان داده شده‌اند.

شهری روس‌زبان در شمال اسرائیل پذیرای پناهجویان اوکراینیِ یهودی‌تبار

مسئولان شهر ناتسرات عیلیت در شمال اسرائیل که اغلب ساکنان آنرا روس‌زبان‌ها تشکیل می‌دهند به همراه داوطلبان محلی در تدارک میزبانی از پناهجویان اوکراینی یهودی‌الاصل هستند.

شبکه فرانس‌۲۴ با تهیه گزارشی در این خصوص یاد آور شده که دولت اسرائیل تسهیلاتی را برای پذیرش و اعطای شهروندی به پناهجویان اوکراینی یهودی الاصل و فرزندان و نوه‌های آنها فراهم کرده است.

تل‌آویو شمار افرادی را که پس از فرار از جنگ ممکن است از اوکراین و روسیه به اسرائیل سفر کنند حدود یکصد هزار نفر تخمین زده است.

دست کم ۹ نفر در بمباران شهر سُومی کشته شدند

منابع محلی در اوکراین روز سه‌شنبه از کشته شدن دست کم ۹ نفر در جریان بماران‌ شهر سومی توسط ارتش روسیه خبر دادند.

نیروهای امدادرسان در اوکراین اعلام کردند که این حمله هوایی حوالی ساعت بیست و سه دوشنبه شب انجام شده و هنوز مشخص نیست که چه تعداد از قربانیان را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند.

خبر این بمباران در حالی منتشر می‌شود که ارتش روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود برای کمک‌رسانی امن به غیرنظامیان در مناطق نبرد از ساعت هفت صبح امروز آتش‌بس اجرا می‌شود.

پنتاگون تایید کرد که روسیه «مزدوران سوری» برای جنگ در اوکراین استخدام می کند

سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه تایید کرد که روسیه در حال استخدام «مزدوران سوریِ» با تجربه در جنگ های چریکی و شهری برای جنگ در اوکراین است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «ما معتقدیم که گزارش‌های مرتبط با استخدام جنگجویان سوری توسط ارتش روسیه برای تقویت قوای نظامی این کشور در اوکراین صحت دارد.»

وال استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داد که مسکو که پس از مواجه شدن با مقاومتی غیرمنتظره از سوی نیروهای نظامی اوکراین، برای تسلط بر مناطق شهری به استخدام پیکارجویان خُبره سوری روی آورده است.

اوکراین حضور در نشست سه‌جانبهِ ترکیه را تایید کرد

وزیر امور خارجه اوکراین تایید کرد که قرار است روز پنجشنبه در ترکیه با همتاهای روس و ترک خود دیدار و گفتگو کند.

خبر برپایی این نشست که ظاهرا قرار است برای بررسی تحولات مربوط به حمله نظامی به اوکراین برگزار شود ابتدا از سوی مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام شده بود.

روسیه نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که سرگئی لاوروف حضور در این نشست سه جانبه را که در آنتالیا برگزار خواهد شد، پذیرفته است.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفته است که اگر آقای لاوروف برای این نشست آمادگی دارد، وی نیز مهیای مشارکت در هر گفتگویی برای برقراری صلح است.

وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه با انتشار توییتی اعلام کرده بود که این نشست به دنبال ابتکارات رئیس جمهوری کشورش و ادامه تلاش‌های دیپلماتیک قرار است در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا برگزار شود.

دومین مرکز هسته‌ای در اوکراین هدف گلوله‌های توپخانه روسیه قرار گرفت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های دریافتی یک مرکز تحقیقات هسته‌ای در خارکیف، دومین شهر بزرگ محاصره شده اوکراین هدف اصابت گلوله‌های توپخانه قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به گزارش‌هایی که آژانس در این خصوص دریافت کرده یادآور شده که این حادثه عواقب نگران‌کننده‌ای از حیث نشت مواد خطرناک به همراه نداشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که این حمله روز یکشنبه روی داده و هیچ نشانه‌ای تاکنون دال بر افزایش سطح تشعشعات در محل حادثه گزارش نشده است.

گفته می‌شود تاسیسات آسیب دیده بخشی از موسسه تحقیقاتی فیزیک و فناوری خارکیف است که در آن مواد رادیواکتیو برای کاربردهای پزشکی و صنعتی تولید می‌شود.

اوکراین: پیشروی روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است

ارتش اوکراین به تازگی در گزارشی درباره آخرین تحولات مرتبط با حمله روسیه اعلام کرد "عملیات تهاجمی دشمن ادامه دارد، اما سرعت پیشروی نیروهایشان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است".

در روز سیزدهم حمله روسیه، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد از ساعت شش صبح هشتم مارس، دفاع نیروهای اوکراینی در بخش‌های جنوبی، شرقی و شمالی ادامه دارد. کی‌یف و همچنین شهر شمالی چرنیه‌ف هنوز در دست اوکراین است.

بنابر این اطلاعیه، پدافند هوایی اوکراین با موفقیت حملات موشکی و هوایی را دفع کرده است.

ارتش اوکراین ادعا کرده است که روسیه "تضعیف" شده‌ است.

اوکراین همچنین مدعی شد روسیه به جنگ روانی متوسل شده و گفت که گروه‌هایی از نیروهای روسی برای "انجام کار تبلیغاتی" به "سرزمین‌های اشغالی" اعزام شدند تا بر ساکنان محلی تاثیر بگذارند.

سازمان ملل از روسیه و اوکراین خواست تا عبور امن آوارگان جنگ‌زده را تضمین کنند

مارتین گریفیث، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده پاسخ بحران
مارتین گریفیث، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه از اوکراین و روسیه خواست تا برای غیرنظامیانی که از جنگ می‌گریزند، گذرگاهی امن فراهم کنند.

او همچنین از دو طرف خواست تا از ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق درگیری اطمینان یابند.

سازمان ملل و شماری از کشورها برای صدها هزار نفر غذا فراهم کرده‌اند، اما وضعیت امنیتی حاکم بر اوکراین دسترسی به برخی مناطق را دشوار کرده است.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که هر دو سوی جنگ یکدیگر متهم کرده‌اند که از خروج امن غیرنظامیان جلوگیری می‌کنند.

سفیر اوکراین در سازمان ملل، روسیه را به گلوله‌باران گذرگاه‌های بشردوستانه و ممانعت از فرار غیرنظامیان به اروپا متهم کرد. سفیر روسیه در سازمان ملل اما این اتهامات را رد کرد.

روسیه نیز میگوید این اوکراین است که راه عبور امن غیرنظامیان را سد کرده است.

آقای گریفیث به اعضای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که دفترش در پی یافتن راه حل تیمی را به مسکو فرستاده است.

پوتین: سرباز وظیفه‌ها اجباری به جنگ ندارند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با انتشار یک فیلم ویدیویی اعلام کرده که نیروهای ذخیره و سربازان وظیفه این کشور برای جنگ در خط مقدم فراخوانده نخواهند شد.

آقای پوتین گفت: 'بگذارید تاکید کنم که سربازانی که خدمت وظیفه‌شان را انجام می‌دهند در مخاصمات شرکت نخواهند داشت. این ماموریت‌ها تنها به دست نیروهای نظامی حرفه‌ای انجام شدنی است.'

این در حالی است که اوکراین برای مقاومت در برابر روسیه از داوطلبان غیرنظامی استفاده زیادی می‌کند.

پیام پوتین ظاهرا در واکنش به نگرانی از سوی زنان روسیه است که در پیام او "زنانی وفادار، قابل اتکا و حمایت گر" توصیف شدند.

پوتین به مناسبت هشتم مارچ،‌ زنان روسیه را خطاب قرار داده است.

رافائل گروسی آماده دیدار از تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل است

آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد به نقل از مقام‌های اوکراینی می‌گوید یک مرکز انرژی هسته‌ای که برای مصارف صنعتی و پزشکی رادیوایزوتوپ‌ تولید می‌کرده با آتش توپخانه روسیه آسیب دیده است.

میزان تشعشع در این تاسیسات افزایش پیدا نکرده است.

کارکنان تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل می‌گویند که از زمان حمله روسیه به خاک اوکراین در این تاسیسات غیرفعال به کار مشغولند.

رافائل گروسی رئیس آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد گفته است حاضر است برای دریافت ضمانت‌های ایمنی و امنیتی تمام تاسیسات هسته‌ای اوکراین از طرف های درگیر در جنگ به چرنوبیل سفر کند.

تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل یک فاجعه‌ هسته‌ای را پشت سر گذاشته و در حال حاضر غیرفعال است.

مسکو آماده است تا مسیر امن خروج غیرنظامیان را فراهم کند

رسانه‌های دولتی روسیه می‌گوید کرملین آماده است تا مسیری امن را برای خروج غیرنظامیان فراهم کند.

به گزارش این رسانه‌هاروسیه آماده است که از ساعت ده صبح به وقت مسکو 'ٰرژیم خاموشی' اعلام کند و اجازه بدهد غیرنظامیان از مسیر امن منطقه درگیری‌ها را ترک کنند.

رسانه‌های دولتی روسیه به نقل از مقام‌های وزارت دفاع این کشور می‌گویند این مسیر برای تخلیه شهروندان کیف، چرنیه‌ف، سومی، خارکیف و ماریوپول انجام می‌شود.

اغلب مسیرهایی که روسیه برای خروج غیرنظامیان پیشنهاد کرده به روسیه می‌روند و اوکراین این برنامه کرملین را غیرقابل قبول خوانده است.

دولت اوکراین هنوز درباره گزارش‌های تازه از رسانه‌های روسیه اظهار نظر نکرده است.

پیشتر مقام‌های محلی ارتش اوکراین در سومی خبر دادند که در حملات هوایی به این شهر و حومه‌ اطراف آن در اواخر روز دوشنبه کودکان نیز کشته شده‌اند.

دمیترو ژیویتسک، فرمانده اداره ارتش منطقه‌ای سومی در ویدیویی که در حساب فیس‌بوک خود منتشر کرده می‌گوید ساعت ۱۱ شب به وقت محلی جت‌های جنگی به این شهر حمله کردند و بیش از ۱۰ نفر از جمله کودکان در این حملات کشته شده‌اند.

بی‌بی‌سی نمی‌تواند مستقلا این آمار را تایید کند.

آقای ژیویتسک در این پست فیس‌بوکی نوشته است: 'بچه‌ها را می‌کشند. ما هیچ گاه فراموش نمی‌کنیم.'

مناطق مسکونی زیادی در خارکیف بر اثر حمله توپخانه روسیه ویران شده‌اند.

بانک جهانی وام ۷۰۰ میلیون دلاری اوکراین را تصویب کرد

بانک جهانی وام اضطراری ۷۲۳ میلیون دلاری برای کمک به هزینه‌های دولت اوکراین را تصویب کرد.

این وام پرداخت حقوق کارکنان دولت، مواجب بازنشستگان و مستمری بیکاران را تسهیل خواهد کرد.

بانک جهانی گفته است این وام کمک‌‌های بریتانیا، هلند، سوئد، ژاپن، دانمارک، لتونی، لیتوانی و ایسلند را در برمی‌گیرد.

بانک جهانی همچنین گفته است که در تلاش است ۳ میلیارد دلار کمک دیگر را برای اوکراین و کشورهای همسایه آن که پذیرای جنگ‌زدگان اوکراینی هستند فراهم کند.

بانک جهانی در صدد آزاد کردن وامی معادل ۳ میلیارد دلار به اوکراین و کشورهای همسایه آن است.

اتحادیه اروپا به دنبال قطع تدریجی وابستگی به انرژی روسیه

اتحادیه اروپا پیش‌نویس برنامه خود را برای قطع تدریجی وابستگی به انرژی روسیه آماده کرده است.

این اتحادیه در حال حاضر نیمی از گاز و ذغال‌سنگ مورد نیاز خود و یک سوم از نفت مورد نیازش را از روسیه وارد می‌کند.

رهبران اتحادیه اروپا قرار است روز پنجشنبه و جمعه در ورسای فرانسه درباره این برنامه پیشنهادی گفتگو کنند.

بر اساس گزارش‌ها اتحادیه اروپا در پیش‌نویس بیانیه خود اشغال اوکراین را عامل تغییر بنیادی در تاریخ اروپا خوانده است.

براساس این بیانیه هدف این اتحادیه کاهش وابستگی به انرژی روسیه و رسیدن به مدل تازه سرمایه گذاری با توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و گوناگونی راه‌‌های تامین انرژی است.

دیگر رهبران کشورهای غربی نیز در تلاشند خود را برای لرزه‌های احتمالی بازار انرژی در جهان آماده می‌کنند.

آمریکا که هشت درصد از نفت خود را از روسیه وارد می‌کند، اخیرا در تلاش بوده که با کشورهایی بزرگ صادرکننده نفت مثل عربستان سعودی قراردادهایی ببندد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام‌های آمریکایی گزارش داده که دولت جو بایدن آماده است که بدون متحدان اروپایی خود واردات نفت از روسیه را تحریم کند.

روز دوشنبه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ویدیو کنفرانسی با رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا درباره احتمال تحریم نفت روسیه گفتگو کرد.

کاخ سفید همزمان با رهبران کنگره در تماس است. قانون‌گذاران آمریکایی به دنبال تسریع تصویب قطعنامه‌ای هستند که واردات از روسیه را ممنوع خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است این اقدام کنگره عملا دولت را مجبور کرده که هر چه زودتر در این زمینه تصمیم بگیرد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه در نامه‌ای اعلام کرده بود که مجلس در حال بررسی طرحی برای ممنوعیت واردات نفت از روسیه و کمک ۱۰ میلیارد دلاری به اوکراین است.

اتحادیه اروپا نیمی از گاز و ذغال مورد نیاز خود و یک سوم از نفت مورد نیازش را از روسیه وارد می‌کند.

*اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین می‌گوید یک فرمانده ارشد روسیه در درگیری‌های نزدیک خارکیف کشته شده است.

*مقام‌های روسیه درباره این خبر اظهارنظری نکرده‌اند.

*چین برای تسهیل مذاکرات صلح روسیه و اوکراین آماده است.

سازمان ملل خواستار تخلیه ایمن غیرنظامیان اوکراین شد.

*سازمان بهداشت جهانی می‌گوید از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، تاسیسات درمانی این کشور دست کم هفده بار هدف حمله قرار گرفته‌اند.

*بیش از۷۰۰ هزار نفر در اوکراین بدون برق مانده‌اند.

اوکراین می‌گوید حملات روسیه مانع خروج ایمن غیرنظامیان از شهرهای تحت محاصره است.

ده‌‌ها هزار نفر از مردم اوکراین بدون برق و گاز هستند. مردم شهر ماریوپول دچار کمبود آب و غذا هستند.

سومین روز گفتگوهای صلح روسیه و اوکراین بدون توافق چندانی به پایان رسیده و امروز سه‌شنبه دور بعدی گفتگوها آغاز می‌شود.

آمریکا بریتانیا فرانسه و آلمان می‌گویند هزینه اشغال اوکراین را برای روسیه افزایش خواهند داد.

روسیه تهدید کرده است که در پاسخ تحریم‌های غرب، گاز طبیعی خود را به اروپا قطع می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته تا زمانی که پیروزی در جنگ محقق شود در کیف باقی خواهد ماند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
pldn
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
1
3
حمید فرخ‌نژاد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
1
5
که چی؟ ابان 98 خودمون بیشتر از این دستگیر و ...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین