کد خبر: ۷۵۹۰۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
مسکو به حضور سربازان وظیفه روسی در اوکراین اذعان کرد

جنگ اوکراین| تشدید تحریم‌ها علیه روسیه| مسکو: منتظر پاسخ ما باشید| زلنسکی: جنگنده برای اوکراین بفرستید

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های دولتی روسیه، مسکو آتش‌بس بشردوستانه دیگری را اعلام کرده است تا غیرنظامیان از شهرهایی که مورد هجوم قرار گرفتند فرار کنند. این گذرگاه‌ها مجددا از ساعت ۱۰:۰۰ صبح به وقت محلی برای کی‌یف، چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپل راه اندازی می‌شود. این سومین بار است مسکو آتش‌بس موقت اعلام می‌کند. اکثر موارد قبلی شکست خورده‌اند. دیروز، مقامات اوکراین گفتند که موفق به تخلیه ۵ هزار نفر از سومی شدند. اولین تخلیه جمعی موفق بود. پیشتر اوکراین گفته بود آتش‌بس در شهر چرنیهیف شکست خورد زیرا روسیه به بمباران مسیر خروج ادامه داد.
جنگ اوکراین| تشدید تحریم‌ها علیه روسیه| مسکو: منتظر پاسخ ما باشید| زلنسکی: جنگنده برای اوکراین بفرستید
آفتاب‌‌نیوز :

تحولات مربوط به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین همچنان با شتاب و بدون نشانه‌ای از نزدیک بودن به پایان درگیری‌ها و حل مسالمت آمیز بحران پیش می‌رود. روسیه اعلام کرده که از صبح چهارشنبه حملات خود را متوقف می‌کند تا زمینه تخلیه غیرنظامیان از کی‌یف، پایتخت و چهار شهر بزرگ دیگر اوکراین فراهم شود.

این در حالیست که وعده مشابه روز گذشته ارتش روسیه برای برقراری آتش‌بس و عمل به توافقاتِ داده شده برای ایجاد دالان‌های بشردوستانه در چند شهر تحت محاصره به طور کامل عملی نشد و دو طرف مناقشه باردیگر یکدیگر را به مانع تراشی در این زمینه متهم کردند. از سوی دیگر مجازات‌های سنگین اقتصادی علیه روسیه همچنان از سوی شرکت‌ها و برند‌های معتبر تجاری ادامه دارد و به نظر می‌رسد که تحریم نفتی این کشور توسط ایالات متحده و بریتانیا، تقابل غرب با مسکو را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.

بریتانیا «تنها ۷۶۰ ویزا» برای پناهجویان اوکراینی صادر کرده است

قانونگذاران بریتانیایی گفته‌اند تصمیم دارند فشار را بر دولت این کشور برای ساده‌سازی شرایط ویزای پناهجویان اوکراینی افزایش دهند.

این تصمیم پس از آن گرفته شده است که مشخص شد بریتانیا در دو هفته اخیر «تنها ۷۶۰ ویزا» برای ورود پناهجویان اوکراینی صادر کرده است.

ایان بلکفورد، رهبر حزب ملی اسکاتلند در مجلس عوام بریتانیا، با اشاره به پذیرفته شدن بیش از ۱.۲ میلیون پناهجو در لهستان، از «کندی بوروکراتیک» دولت بریتانیا انتقاد کرده و آن را «شرم آور» خوانده است.

مقامات ماریوپل: ۱۲۰۷ غیرنظامی در ۹ روز محاصره این شهر کشته شده‌اند

مسئولین محلی شهر ماریوپل در جنوب اوکراین می‌گویند از آغاز تهاجم روسیه تا کنون ۱۲۰۷ غیرنظامی در این شهر کشته شده‌اند.

سرگئی اورلوف، معاون شهردار ماریوپل، با اعلام این مطلب گفت: «واقعا ما نمی‌توانیم تعداد کشته‌هایمان را محاسبه کنیم. شاید سه تا چهار برابر بیشتر باشد. ما حتی نمی‌توانیم شمارش کنیم که چند نفر در خیابان‌ها بر اثر بمباران و توپخانه کشته شده‌اند».

ماریوپل در روزهای آغازین درگیری توسط روسیه گلوله‌باران شد و تقریبا از هفته پیش تحت محاصره قرار گرفت.

پسر نماینده حزب محافظه‌کار پارلمان بریتانیا در خط مقدم جنگ در اوکراین

پسر ارشد یک نماینده پارلمان بریتانیا به همراه گروهی از سربازان سابق این کشور به جنگ اوکراین پیوسته‌ است.

بن گرانت ۳۰ ساله که بیش از پنج سال را به عنوان کماندوی نیروی دریایی سلطنتی گذرانده در قالب یک گروه هفت نفره متشکل از سربازان سابق ارتش بریتانیا برای مبارزه با نیروهای روسیه به اوکراین رفته‌ است. مادر او هلن گرانت نماینده میدستون در مجلس عوام و وزیر سابق ورزش و گردشگری است.

وی درباره سفر خود گفته است: «من اعزام نشده‌ام، کاری هم به دولت و مادرم ندارم. فقط می خواهم این را روشن کنم، کاملاً با تصمیم خودم خواستم این کار را انجام دهم. حتی به مادرم هم نگفتم.»

گرانت گفته است پس از دیدن فیلمی از یک بمباران روسیه در اوکراین و شنیدن صدای جیغ یک کودک برای رفتن مصمم شده است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، هفته پیش گفته بود از بریتانیایی‌هایی که برای جنگ با روسیه به اوکراین می‌روند، حمایت می‌کند. اما تونی راداکین، رئیس ستاد دفاع بریتانیا از مردم این کشور خواسته است به اوکراین نروند.

هتل هیلتون و نستله به جمع شرکت‌های تحریم‌کننده روسیه پیوستند

پس از مک‌دونالد، کوکاکولا و استارباکس؛ روز چهارشنبه چندین شرکت عظیم چند ملیتی دیگر نیز اعلام کردند به فعالیت‌های خود در روسیه پایان خواهند داد.

هتل هیلتون، شرکت بزرگ هتلداری، گفته است با توجه به جنگ در اوکراین تمامی دفاتر خود در روسیه را می‌بندد و هرگونه فعالیت جدیدی را در این کشور تعلیق خواهد کرد. همچنین تا سقف ۱ میلیون شب اتاق هتل‌های خود را به پناهجویان اوکراینی اختصاص خواهد داد.

نستله، بزرگترین شرکت غذایی جهان، نیز گفته است سرمایه‌گذاری در روسیه را متوقف می‌کند.

همزمان شرکت دخانیات امپریال برندز، چهارمین سازنده بزرگ سیگار در دنیا، اعلام کرده است که فعالیت‌هایش را در روسیه قطع می‌کند و شرکت آمریکائی-سوئیسی فیلیپ موریس نیز گفته است تولیدات سیگارش در این کشور را به شدت کاهش خواهد داد.

تخلیه ۴۰ هزار غیرنظامی از شهرهای محل درگیری در اوکراین

دیوید آراخامیا، عضو تیم مذاکره کننده اوکراینی، اعلام کرد روز چهارشنبه بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی شامل زنان و کودکان از سراسر اوکراین تخلیه شدند.

آقای آراکامیا گفت مقامات این کشور برای دور کردن مردم از مناطق درگیری در اطراف شهرهای کی‌یف، خارکیف و ماریوپل در تلاش بوده‌اند.

وی اضافه کرد قرار بوده است شمار افراد تخلیه شده به ۱۰۰ هزار تن برسد، اما به دلیل شرایط جنگی و عدم رعایت آتش‌بس این امر میسر نشده است.

انتقاد شدید آمریکا و بریتانیا از حمله به بیمارستان کودکان در ماریوپل

در پی بمباران یک بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل، که مقامات اوکراین می‌گویند به دست روسیه انجام شده است، مقامات آمریکایی و بریتانیایی به شدت نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در توییتی نوشت: «کمتر چیزی غیراخلاقی‌تر از هدف قرار دادن افراد آسیب‌پذیر و بی‌دفاع وجود دارد. بریتانیا در حال بررسی حمایت بیشتر از اوکراین برای دفاع در برابر حملات هوایی است و ما پوتین را مسئول جنایات وحشتناکش خواهیم دانست.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز چنین اقدامی را «وحشیانه» خواند و گفت: «مشاهده‌ی استفاده وحشیانه از نیروی نظامی علیه شهروندان بی‌گناه یک کشور مستقل وحشتناک است.»

سازمان جهانی بهداشت وقوع ۱۸ حمله به مراکز درمانی و پرسنل پزشکی در اوکراین را تایید کرد

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ۱۸ مرکز درمانی، پرسنل پزشکی و آمبولانس‌ هدف قرار گرفته‌ و در نتیجه این حملات ۱۰ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس این سازمان، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این حملات تمامی مردمان مناطق را از مراقبت‌های بهداشتی محروم می‌کند.

مایکل رایان، مدیر اورژانس سازمان جهانی بهداشت، نیز با بیان اینکه سیستم بهداشتی اوکراین «به‌طور قابل توجهی منعطف و مقاوم» نشان داده است، گفت با این حال خشونت باعث ایجاد یک بحران بهداشتی چندجانبه شده است.

وی اضافه کرد در حال حاضر در اوکراین حدود هزار مرکز بهداشتی از جمله بیمارستان و کلینیک وجود دارند که در ۱۰ کیلومتری خط مقدم واقع شده‌اند.

آمریکا دو سامانه دفاع موشکی جدید پاتریوت در لهستان مستقر کرد

یک مقام ارشد پنتاگون گفت ایالات متحده در راستای تعهد خود به دفاع از خاک کشورهای ناتو، دو سامانه دفاع موشکی جدید پاتریوت را در لهستان مستقر کرده است.

این مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود، گفت این سامانه‌های پدافندی معمولاً در آلمان مستقر هستند با این حال به «درخواست» دولت لهستان تغییر مکان پیدا کرده‌اند. وی اضافه کرد: «این یک استقرار کاملاً دفاعی است که پیشگیرانه برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی علیه ما یا نیروهای متحد انجام می‌شود.»

پاتریوت سامانه‌ای موشکی است که می‌تواند با موشک‌های بالستیک، هواپیما یا موشک‌های کروز مقابله و آن‌ها را منهدم کند. از پاتریوت به طور گسترده در خاورمیانه استفاده می‌شود.

اوکراین: روسیه بیمارستان کودکان ماریوپل را ویران کرد

شورای شهر ماریوپل اعلام کرده است که یک بیمارستان کودکان در این شهر محاصره شده، هدف بمباران نیرو‌های روسی قرار گرفته است.

بنابر اعلام مقامات اوکراینی، «بخش زایمان و بخش کودکان» در این حمله هوایی ویران شده است.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با انتشار فیلمی از این مکان نوشت: «حمله مستقیم نیرو‌های روسی به زایشگاه. مردم و کودکان زیر آوار هستند. جنایت! دنیا تا چقدر دیگر می‌خواهد با نادیده گرفتن ترور، شریک جرم باشد؟ همین حالا آسمان را ببندید. کشتار را متوقف کنید. شما قدرت دارید، اما به نظر دارید انسانیت را از دست می‌دهید.»

پائولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفته است در این حمله دستکم ۱۷ نفر شامل شماری از «زنان در حال زایمان» زخمی شده‌اند.

مسکو به حضور سربازان وظیفه روسی در اوکراین اذعان کرد

مقامات روسیه برای اولین بار حضور سربازان وظیفه این کشور را در خاک اوکراین تایید کرده و خبر از اسارت شماری از آن‌ها داده‌اند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در این باره گفت: «تعدادی از سربازان وظیفه در یگا‌ن‌های نیرو‌های مسلح روسیه فعال در عملیات نظامی ویژه در خاک اوکراین شرکت داشته‌اند. تقریباً همه این سربازان در حال حاضر به خاک روسیه بازگردانده شده‌اند.»

مسکو تا به امروز ادعا می‌کرد که فقط سربازان حرفه‌ای در اوکراین در حال جنگ هستند.

کوناشنکوف همچنین درباره اسرا گفته است این تعداد سربازان وظیفه «در جریان حمله اوکراین به یک گروه روسی که مأموریت پشتیبانی لجستیکی انجام می‌داده‌اند» به اسارت نیرو‌های اوکراینی درآمده‌اند.

پیشتر رسانه‌های اوکراینی فیلمی از این سربازان منتشر کرده بودند.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل در امور سوریه: اجازه ندهید اوکراین به سوریه دیگری تبدیل شود

بازرسان کمیسیون مستقل تحقیق درباره جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در سوریه از رهبران جهان خواستند تا هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از تکرار سرنوشت مشابه در اوکراین انجام دهند.

پائولو پینیرو رئیس این کمیته‌ی وابسته به سازمان ملل گفت: «در اوکراین همان چیزی را شاهد هستیم که از سال ۲۰۱۵ بدین سو توسط روسیه در سوریه شاهد بوده‌ایم.»

آقای پینیرو با یادآوری میلیون‌ها آواره، بیش از ۱۰۰ هزار مفقودی و نرخ فقر نود درصدی در کشوری که جنایات علیه بشریت از هر نوعی در آن اتفاق افتاده است گفت: ««ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که رهبران جهان نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع چنین سرنوشتی برای اوکراین انجام دهند.»

آژانس غذای سازمان ملل: بیش از ۳ میلیون اوکراینی به کمک غذایی نیاز دارند

دیوید بیزلی، رئیس برنامه جهانی غذا، گفته است که این نهاد باید به بیش از سه میلیون نفر اوکراینی غذارسانی کند.

این مقام بلندپایه آژانس کمک غذایی سازمان ملل که در ورشو حضور یافته همچنین از مقامات لهستان برای پذیرفتن بیش از یک میلیون پناهجوی اوکراینی تشکر کرده است.

لهستان: اکسیژن ماشین جنگی روسیه باید قطع شود

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان که به اتریش سفر کرده است خواستار «قطع اکسیژن» ماشین جنگی روسیه از طریق وضع تحریم‌ها شد.

آقای موراویسکی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کارل نهمر صدراعظم اتریش گفت: «نباید به جنگ اکسیژن برسد و اکسیژن ماشین جنگی پوتین چیست؟ بالاتر از همه پول الیگارش‌ها، نفت و گاز... به همین دلیل است که تحریم‌ها باید واقعی باشند.»

اتریش عمده گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند و گفته می‌شود بسیاری از سرمایه‌داران نزدیک به ولادیمیر پوتین ثروت خود را در بانک‌های این کشور نگهداری می‌کنند.

بریتانیا تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال می‌کند

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، اعلام کرد که بریتانیا در حال افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین برای دفاع از خود است.

آقای والاس به نمایندگان مجلس عوام این کشور گفت در پاسخ به «ادامه تجاوز روسیه» تعداد موشک‌های ضد تانک «NLAW» ارسالی بریتانیا به اوکراین به ۳۶۱۵ عدد افزایش یافته است. پیشتر ۲ هزار عدد از این تسلیحات به اوکراین فرستاده شده بود.

وزیر دفاع بریتانیا همچنین گفت این کشور محموله کوچکی از موشک‌های ضد تانک جاولین «Javelin» را علاوه بر اسلحه‌های سبک، زره، کلاه ایمنی، بسته‌های جیره غذایی و تجهیزات پزشکی به اوکراین می‌فرستد و همین‌طور امکان ارسال موشک‌های پدافندی زمین به هوا موسوم به استاراستریک «Starstreak» به اوکراین را در دست بررسی دارد.

تقدیر ماکرون از «سرعت» تصمیم‌گیری و «وحدت تاریخی» اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در آستانه نشست غیررسمی اتحادیه اروپا در ورسای از «سرعت» تصمیم‌گیری و «وحدت تاریخی» که اروپایی‌ها پس از حمله به اوکراین نشان دادند تقدیر کرد.

آقای ماکرون در بیانیه خود گفت: «در دو هفته گذشته و از زمان تجاوز روسیه به اوکراین هماهنگی میان کشورهای اروپایی بسیار تنگانگ و با سرعت و وحدتی تاریخی بوده است... این هماهنگی همینطور با کشورهای عضو ناتو و هفت کشور صنعتی به طور نزدیکی وجود داشته است.»

وی اضافه کرد وقوع این جنگ در خاک اروپا «ما را ملزم به انجام اقدامات بیشتر و ترسیم پیامدهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌کند.»

اردوغان: امیدوارم در دیدار فردا بین وزرای خارجه اوکراین و روسیه توافقی بر سر آتش‌بس حاصل شود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه با ابراز تاسف از جنگ در اوکراین گفت امیدوار است وزرای خارجه اوکراین و روسیه در دیدار فردای خود در استانبول به توافقی برای آتش‌بس دست یابند.

آقای اردوغان همچنین با انتقاد از آنچه «نژادپرستی در غرب» علیه روسیه خواند، گفت: «ذهنیتی که انسان‌های بی‌گناه را بر اساس مذهب، نژاد و رنگ پوستشان متمایز می‌کند، از انسانیت و تمدن نصیبی نبرده‌ است. باید حمایت‌ها از اوکراین ادامه داشته باشد اما این روند نباید تبدیل به تبعیض و اقدامات غیرقانونی علیه شهروندان، ادبیات، دانشجویان و هنرمندان روسی شود.»

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین قرار است فردا در حاشیه یک اجلاس اقتصادی در شهر آنتالیا در جنوب ترکیه با یکدیگر ملاقات کنند.

زلنسکی: هواپیماهای جنگنده را «هرچه زودتر» برای اوکراین بفرستید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در چهاردهمین روز تهاجم روسیه از کشورهای غربی خواست هواپیماهای جنگنده را «هرچه زودتر» برای کشور او بفرستند.

آقای زلنسکی خطاب به غرب گفت: «هر چه زودتر تصمیم بگیرید و برای ما هواپیما بفرستید». وی با تشکر از ورشو به خاطر پیشنهاد ارسال میگ-۲۹، از این که هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است ابراز تاسف کرد.

لهستان پیشتر با پیشنهادی غافلگیرانه گفته بود آماده است تمام هواپیماهای میگ-۲۹ خود را بدون تاخیر و رایگان به پایگاه رامشتاین (در آلمان) منتقل کند و آن‌ها را در اختیار دولت ایالات متحده قرار دهد تا به اوکراین تحویل داده شوند.

با این حال واشنگتن که به نظر می‌رسد از گسترش درگیری‌ها هراس دارد، چرا که روسیه هشدار داده است ارسال چنین هواپیماهایی توسط کشور ثالث را دخالت مستقیم در جنگ اوکراین می‌داند، این پیشنهاد را رد کرد.

مجمع جهانی اقتصاد: روابط خود با روسیه را قطع کرده‌ایم

مجمع جهانی اقتصاد که قرار است جلسه سالانه آن از ۲۲ تا ۲۶ ماه می سال جاری در داووس سوئیس برگزار شود اعلام کرد تصمیم به توقف روابط خود با روسیه گرفته است و هیچ‌گونه ارتباطی با افراد و سازمان‌های تحریم شده روسی نخواهد داشت.

سازمان‌دهندگان این رویداد با محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین گفته‌اند از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه تبعیت می‌کنند.

اجلاس‌های سالیانه مجمع جهانی اقتصاد یکی از سرشناس‌ترین گردهمایی‌های اقتصادی جهان محسوب می‌شود و معمولا نخبگان سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک جهان در آن شرکت می‌کنند.

اتحادیه اروپا ۱۶۰ سناتور و الیگارش روس را به فهرست سیاه تحریم‌ها اضافه کرد

بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه تحریم‌های تازه‌ای علیه مسکو و مینسک اعمال کردند که در میان آنها قطع دسترسی سه بانک بلاروس به شبکه بین‌المللی سوئیفت و نیز اضافه کردن ۱۴ الیگارش و ۱۴۶ سناتور روس به فهرست سیاه تحریم‌های اتحادیه از جمله مهمترین‌ آنها بود.

کمیسیون اروپا با انتشار مطلبی در این خصوص در حساب توییتری خود اعلام کرد که اعضا همچنین «تصمیم گرفتند صادرات قطعات و فناوری‌های مرتبط با صنعت دریایی به روسیه را ممنوع کنند و ارزهای دیجیتال را نیز در محدوده تحریم‌های مالی قرار دهند.»

انتقال میگ‌های ۲۹ لهستان به اوکراین؛ کرملین: این سناریو «بالقوه خطرناک» است

کرملین روز چهارشنبه پیشنهاد لهستان برای تحویل جت‌های میگ-۲۹ به آمریکا و سپس انتقال آنها به اوکراین را محکوم کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به این پیشنهاد آنرا یک «سناریوی بسیار نامطلوب و بالقوه خطرناک» خواند.

گفتنی است که پنتاگون این پیشنهاد را از سوی لهستان نپذیرفته و آنرا غیرعملی توصیف کرده است.

مسکو: منتظر پاسخ ما باشید

کاخ ریاست جمهوری روسیه روز چهارشنبه از اعلام تحریم‌های نفتی و گازی ایالات متحده که در کنار دیگر مجازات‌های اقتصادی علیه این کشور اعمال شده به عنوان «جنگ اقتصادی» یاد و آنرا محکوم کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این خصوص به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده به روسیه اعلام جنگ اقتصادی کرده و آنها در حال پیش‌بردن این جنگ هستند.»

در پی تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای توسط بسیاری از کشورها، به‌ویژه کشورهای غربی، علیه مسکو اعمال شده‌ است.

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در تازه‌ترین اقدام در این راستا روز سه شنبه واردات هیدروکربن‌های روسیه را ممنوع اعلام کردند.

مدیر بخش همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه روسیه نیز در این خصوص تاکید کرده است که «واکنش مسکو به تحریم های غرب سریع و حساس خواهد بود» و «کار روی اقدامات واکنشی در همه زمینه ها در حال انجام است.»

برق نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به طور کامل قطع شده است

شرکت اوکراینی که مدیریت نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را بر عهده دارد روز چهارشنبه اعلام کرد که منبع برق نیروگاه و تجهیزات ایمنی آن به دلیل اقدامات نظامی روسیه «به طور کامل» قطع شده است.

شرکت اوکرنرگو با انتشار مطلبی در فیس‌بوک تصریح کرد که نیروگاه چرنوبیل، محل وقوع بزرگ‌ترین فاجعه هسته ای غیرنظامی در سال ۱۹۸۶، «به دلیل اقدامات نظامی اشغالگرایانه روسیه به طور کامل از شبکه برق قطع شده» و این سایت هسته‌ای منبع تغذیه برق ندارد.»

اتحادیه اروپا تحریم ها علیه مسکو و مینسک را تشدید می کند

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طرحی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو و مینسک به دلیل تهاجم نظامی اخیر ارتش روسیه به خاک اوکراین که بلاروس نیز در آن مساعدت کرده است، رای دادند.

ریاست فرانسویِ شورای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که بیست و هفت کشور عضو تصمیم گرفتند تحریم های خود را علیه مسکو و مینسک به ویژه با قطع ارتباط سه بانک بلاروس از شبکه بین المللی سوئیفت، گسترش دهند.

در نشست بروکسل، نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین رهبران و الیگارش‌های روسیه را به فهرست سیاه خود اضافه کردند و تحریم‌های جدیدی را به منظور هدف قرار دادن بخش دریایی روسیه علیه این کشور تصویب کردند.

کشورهای اروپایی‌ عضو اتحادیه علاوه بر این فهرست فناوری‌ها و کالاهایی که نمی‌توان به روسیه صادر کرد را بزرگ‌تر کردند و جزئیات بیشتری از محدودیت‌های اعمال‌شده بر ارزهای دیجیتال را به تصویب رساندند.

کشورهای عضو گروه هفت و اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کردند که به دنبال ایجاد موانع بر سر راه روسیه برای جلوگیری از استفاده این کشور از ارز‌های رمزنگاری شده به عنوان گریزگاهی در برابر تحریم‌های اعمال شده هستند.

روسیه: هدف «عملیات نظامی» سرنگونی دولت اوکراین نیست

کرملین در چهاردهمین روز از تهاجم نظامی ارتش روسیه به خاک اوکراین که تاکنون با کشته و آواره شده شمار زیادی از شهروندان اوکراینی همراه شده اعلام کرد که قصد سرنگونی دولت حاکم بر کی‌یف را ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص تصریح کرد که هدف «عملیات ویژه فدراسیون روسیه در اوکراین» سرنگونی دولت فعلی این کشور نیست.

ماریا زاخارووا روز چهارشنبه در جریان یک نشست خبری گفت که «این عملیات علیه مردم غیرنظامی انجام نمی‌شود و قصد آن اشغال اوکراین و نابودی دولت حاکم بر آن» نیست.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری‌های بین‌المللی طی روزهای اخیر بارها دست به انتشار تصاویر و خبرهای نگران‌کننده‌ای زدند که از بمباران مناطق مسکونی و کشته و آواره شدن غیرنظامیان در مناطق مختلف اوکراین حکایت دارد.

با این حال مسکو ادعا کرده که هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین در دست ندارد و هدف از این عملیات «نازی زدایی» و حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر آنچه «نسل کشی» خوانده شده، بوده است.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده که هدف از عملیات جاری در اوکراین تنها هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی این کشور و از بین بردن تسلیحات پیشرفته و با دقت بالایی است که از سوی غرب در اختیار کی‌یف قرار گرفته است.

رئیس آیکان «باج‌خواهی هسته‌‌ای» پوتین را محکوم کرد

کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای موسوم به آیکان (ICAN) که برندۀ جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۷ میلادی شده بود نیز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرد و نسبت به تبعات خطرناک هسته‌ای اقدام مسکو هشدار داد.

رئیس این کمپین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای جلوگیری از کمک جهان به اوکراین دست به نوعی «باج‌خواهی هسته‌ای» زده که برای امنیت جهانی «بسیار خطرناک» است.»

به اعتقاد بئاتریس فین، زن ۴۰ ساله سوئدی که ریاست کمپین بین‌المللی مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای را برعهده دارد «سطح تهدید هسته‌ای هرگز تا این سطح بالا و نگران‌کننده نبوده است.»

کی‌یف: روسیه و اوکراین بر سر امنیت «دالان‌های انسانی» توافق کردند

معاون نخست وزیر اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش با مقامات روسیه بر سر تامین امنیت دالان‌های انسانی جهت تخلیه غیرنظامیان از پنج شهر این کشور توافق کردند.

ایرینا ورشچوک با اعلام این مطلب یاد آور شد که دو طرف متعهد شده‌اند در اطراف مجموعه‌ای از دالان‌های انسانی آتش‌بس برقرار کنند.

به گفته این مقام دولتی، مسکو موافقت کرده است که از ۹ صبح تا ۹ شب چهارشنبه به وقت محلی آتش‌بس وعده داده شده در اطراف شش منطقه متاثر از درگیری‌ها را رعایت کند.

برای تخلیه غیرنظامیان از این مناطق کریدورهایی از «انرهودار» به «زاپوریژیا» در جنوب، از «ایزیوم» به «لوزووا» در شرق و از «سومی» به «پولتاوا» در شمال شرقی اوکراین باز شده است.

مارلین لوپن: فرانسه نباید با تحریم نفتی روسیه «هاراکیری» کند

در پی اعلام تحریم نفتی روسیه از سوی ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، رهبر جریان راست افراطی فرانسه با پیروی کشورش از این سیاست تنبیهی علیه مسکو مخالفت کرد.

مارین لوپن، رهبر حزب اجتماع ملی فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که با هرگونه تحریم نفتی روسیه از سوی اروپا به کلی مخالف است.

خانم لوپن معتقد است که پیروی از این سیاست برای کشورش به معنای «هاراکیری» است و اقتصاد فرانسه را پیش از روسیه به کشتن می‌دهد.

لاوروف برای ملاقات با همتای اوکراینی به ترکیه می‌رود

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه نهم مارس ۲۰۲۲ به ترکیه سفر می‌کند تا در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا با دمیترو کولبا همتای اوکراینی خود دیدار کند.

این ملاقات که به ابتکار دولت ترکیه و در قالب نشستی سه جانبه با حضور وزرای خارجه کشور‌های یاد شده برگزار می‌شود از آن جهت اهمیت دارد که آقای لاوروف به گفته وزیر خارجه اوکراین پیش‌تر حاضر به دیدار با وی نشده بود.

دمیترو کولبا در این خصوص گفته است که وزیر خارجه روسیه پیش از این در قالب دیدار‌های دو جانبه و یا در چارچوب گفتگو‌های چهار جانبه نرماندی از دیدار با وی اجتناب کرده و حالا که این ملاقات را پذیرفته احتمالا موضوعی تازه برای مطرح کردن دارد.

وی همچنین در پاسخ به احتمال طرح موضوعاتی مرتبط با کریمه و دونباس گفته است که کشورش در شرایطی قرار ندارد که به صرف تن دادن طرف مقابل به گفتگو از چنین موضوعاتی چشم‌پوشی کند.

نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه قرار است پنجشنبه ۱۰مارس در آنتالیا برگزار شود.

بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه بخش هوانوردی روسیه وضع کرد

بریتانیا روز چهارشنبه از تحریم‌های جدیدی علیه بخش هوانوردی روسیه رونمایی کرد که دست این کشور را از نظر قانونی برای توقیف هر هواپیما و نیز ممنوعیت صادرات هواپیما یا کالا‌های مرتبط با فضا به روسیه باز خواهد گذاشت.

بریتانیا همچنین ممنوعیت پرواز هواپیما‌های روسیه را تشدید خواهد کرد و بر اساس قوانین جدید پرواز این هواپیما‌ها درحریم هوایی بریتانیا و یا فرود آن‌ها در این کشور جرم تلقی خواهد شد.

در حمله ارتش روسیه به شهر «سیورودونتسک» دست کم ۱۰ نفر کشته شدند

مسسولان محلی در «سیورودونتسک» از کشته شدن دست کم ۱۰ نفر در جریان گلوله‌باران این شهر واقع در استان لوهانسک، در شرق اوکراین خبر دادند.

به گفته رئیس منطقه اداری لوهانسک تلفات روز چهارشنبه در «سیورودونتسک» ناشی از شلیک ارتش روسیه به سوی منازل مسکونی و دیگر ساختمان‌های این شهر بوده است.

در بیانیه مطبوعاتی رئیس منطقه اداری لوهانسک مشخص نشده است که آیا منظور از شلیک ارتش روسیه آتش توپخانه بوده است یا خیر.

این بخش از منطقه تحت مناقشه در شرق اوکراین چند روزی است که صحنه درگیری‌های شدید میان نیرو‌های اوکراینی و ارتش روسیه است.

روسیه به کشور‌های کمک‌کننده به اوکراین هشدار داد

دولت روسیه می‌گوید از طریق سفارتخانه‌های خود به کشور‌هایی که با ارسال سلاح و داوطلب به اوکراین کمک نظامی می‌کنند پیام‌هایی ارسال کرده و نسبت به عواقب اینگونه اقدامات هشدار داده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه تصریح کرد که مسکو این پیام را از طریق سفرای خود به وزارتخانه‌های کشور‌های میزبان اعلام کرده و هشدار داده که مسئولیت هرگونه تلاش در زمینه تامین نیرو و تسلیحات برای اوکراین بر عهده این کشور‌ها خواهد بود.

گفتنی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز ۲۷ فوریه، سه روز پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به کشورش از تلاش برای تشکیل یک نیروی دفاعی بین‌المللی با حضور داوطلبان خارجی خبر داده بود.

کامالا هریس به لهستان و رومانی سفر می‌کند

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه به لهستان و رومانی سفر خواهد کرد تا ضمن دادن اطمینان در خصوص حمایت‌های ایالات متحده، در باره گام‌های بعدیِ در نظرگرفته شده در واکنش به حمله روسیه به اوکراین با مقامات این دو کشور گفتگو کند.

دو کشور اروپاییِ لهستان و رومانی، شرقی‌ترین اعضای ناتو به شمار می‌روند و با توجه به تحولات اخیر در اوکراین به شدت نگران اقدامات توسعه‌طلبانه روسیه در منطقه هستند.

معاون اول رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین قرار است در این سفر با پناهجویان اوکراینی دیدار و در مورد کمک‌های بشردوستانه و امنیتی ارائه شده به اوکراین و کشور‌های منطقه با مقامات لهستانی گفتگو کند.

«داسو سیستمز» فعالیت خود را در روسیه و بلاروس متوقف کرد

شرکت «داسو سیستمز» تولیدکننده نرم‌افزار‌های مدل سازی و شبیه‌سازی سه‌بعدی و مدیریت چرخه‌حیات فعالیت خود را در روسیه متوقف کرد.

این شرکت فرانسوی اعلام کرد که در اعتراض به تهاجم نظامی روسیه و برای همبستگی با مردم اوکراین تصمیم گرفته است که فعالیت‌های جدید خود را در روسیه و بلاروس به حالت تعلیق درآورد.

تشدید درگیری‌ها در ایرپین و تلاش غیرنظامیان برای حرکت به سمت پایتخت

گزارش‌های رسیده از ایرپین، شهری که در نزدیکی دروازه‌های کی‌یف واقع شده از تشدید درگیری‌ها و تلاش غیرنظامیان برای خروج از شهر و حرکت به سمت کی‌یف حکایت دارد.

به گزارش فرانس۲۴ ساکنان ایرپین از ساعات ابتدایی صبح روز چهارشنبه همزمان با تشدید حملات و درگیری‌ها در محل تلاش کردند با عبور از رودخانه‌ای همنام با شهر و از طریق یکی از محور‌هایی که هنوز به اشغال ارتش روسیه درنیامده به سمت کی‌یف بگریزند.

ارتش روسیه اعلام کرده از صبح امروز برای بازگشایی دالان‌های انسانی و تخلیه غیرنظامیان به سوی مکان‌های امن، در اطراف کی‌یف، پایتخت و چهار شهر چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپل آتش‌بس موقت برقرار می‌کند.

قطع ارتباط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سیستم‌های کنترل مواد هسته‌ای در چرنوبیل

دسترسی به سیستم‌های نظارت از راه دور بر مواد هسته‌ای در نیروگاه چرنوبیل از شامگاه سه‌شنبه برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطع شده و این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد دیگر قادر به دریافت داده‌های سیستم یاد شده نیست.

روسیه چند روز پس از آغاز تهاجم نظامی به خاک اوکراین کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را که محل وقوع بدترین فاجعه هسته‌ای تاریخ در سال سال ۱۹۸۶ بوده است، در دست گرفت.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده است که دسترسی بازرسان و کارشناسان این سازمان به سیستم‌های نظارت پادمانی انتقال از راه دور داده‌ها در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قطع شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اصطلاح «پادمان‌ها» برای توصیف آندسته از اقدامات فنی در زمینه کنترل مواد و فعالیت‌های هسته‌ای استفاده می‌کند که هدف از آن‌ها جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای از طریق تشخیص زودهنگام سوء استفاده از این نوع مواد عنوان شده است.تحولات مربوط به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین همچنان با شتاب و بدون نشانه‌ای از نزدیک بودن به پایان درگیری‌ها و حل مسالمت آمیز بحران پیش می‌رود.

بلند شدن صدای آژیر خطر در چندین شهر اوکراین

به گفته رسانه های محلی اوکراین آژیر خطر حمله هوایی در کی یف، چرنیهیف، لوبنی، پولتاوا و واسیلکیف به صدا در آمده است.

این زنگ خطری برای حملات بالقوه هوایی است و به ساکنان می گوید که به پناهگاه ها بروند.

پیشتر گزارش دادیم که برخی خبرنگاران می گویند صدای انفجارهایی در کی یف شنیده شده است. این موضوع هنوز توسط رسانه های اوکراین گزارش نشده است.

گزارش ها از صدای انفجار در کی‌یف

به نوشته بی بی سی، در دقایق اخیر گزارش هایی از بلند شدن صدای انفجار در کی یف پایتخت اوکراین و نواحی اطراف منتشر شده است.

خبرنگاران در ناحیه یک رشته انفجار را گزارش می دهند.

بار دیگر صدای آژیر خطر در شهر بلند شده است. الان ساعت کمی از شش صبح در کی یف گذشته است.

اوکراین می گوید تخلیه شهر 'سومی' با موفقیت کامل شد

کی‌یف می گوید که هر دو مرحله عملیات خارج کردن مردم از شهر سومی (Sumy) در شمال شرقی این کشور اکنون با موفقیت کامل شده است.

کیریلو تیموشنکو معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت: "حدود پنج هزار نفر و بیش از هزار وسیله نقلیه خصوصی حالا در جایی امن هستند."

سومی در نزدیکی مرز روسیه برای چندین روز هدف بمباران شدید نیروهای روسیه بوده است.

به گفته مقام های محلی فقط در روز دوشنبه ۲۲ نفر از جمله کودکان در حملات هوایی روسیه کشته شدند.

مدیر سیا: پوتین اول قصد داشت کی‌یف را ظرف دو روز بگیرد

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، می گوید که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تصرف پایتخت اوکراین در همان دو روز نخست حمله برنامه ریزی کرده بود.

برنز در یک نشست کنگره در روز سه شنبه گفت: "فکر می کنم پوتین الان عصبانی و کلافه است. او احتمالا بر موضع خود پافشاری خواهد کرد و تلاش خواهد کرد ارتش اوکراین را زمین گیر کند، بدون آنکه به شمار کشته های غیرنظامی اهمیت دهد."

او همچنین گفت که پوتین "برای سال های طولانی در حال پختن ترکیبی قابل اشتعال از تظلم خواهی و بلندپروازی بوده است."

مدیر سیا حمله روز ۲۴ فوریه به اوکراین را یک "مساله عمیق عقیدتی" برای رهبر کرملین توصیف کرد.لینک های دیگر

اشاره مقام نفتی ونزوئلا به احتمال افزایش تولید برای رفع نیاز آمریکای شمالی

ونزوئلا گفته که ممکن است تولید نفت خود را برای کمک به جایگزین کردن نفت روسیه، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه افزایش دهد.

رینالدو کویینترو مدیر اتاق نفت ونزوئلا به بی بی سی گفت که این کشور آمریکای جنوبی تاسیسات زیربنایی لازم برای افزایش تولید نفت از روزانه ۸۰۰ هزار بشکه درحال حاضر به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه را دارد.

او گفت: "این به ما اجازه می دهد برخی از نیازهای بازار آمریکای شمالی را تامین کنیم."

پیشتر گزارش شده بود که هیاتی از مقام های آمریکایی به کاراکاس رفته اند تا با نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور که با تحریم های آمریکا روبروست دیدار کنند.

برخی اعضای کنگره به شدت از تلاش برای احیای روابط با ونزوئلا، متحد سفت و سخت روسیه، انتقاد کرده اند.

کویینترو گفت که او انتظار رفع تحریم های آمریکا - که در دوران دونالد ترامپ اعمال شده بود - را ندارد، اما دولت بایدن احتمالا مجوز عملیات شرکت های خارجی در ونزوئلا را صادر خواهد کرد، به طوری که از تحریم های آمریکا معاف شوند.

او گفت که این حرکت همچنین باعث سرمایه گذاری به شدت مورد نیاز در صنعت نفت کشورش خواهد شد.

اوکراین: در ۲۴ ساعت گذشته از سرعت عملیات تهاجمی روسیه کاسته شده

ارتش اوکراین با انتشار "اطلاعات عملیاتی" خلاصه وقایع روز ۱۳ ام از حمله روسیه را اعلام کرده است.

به گزارش ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته "دشمن از سرعت عملیات تهاجمی خود کاست، و عمدتا به پرتاب موشک و بمباران ساختمان های غیرنظامی توسل جست."

براساس این گزارش روسیه همچنان بر احاطه کردن و تصرف شهرهای کی یف، خارکیف، ماریوپل و چرنیهیف تمرکز دارد و همچنین می خواهد یک کریدور زمینی میان روسیه و شبه جزیره کریمه ایجاد کند.

در این بیانیه آمده است که ارتش روسیه متحمل ضایعات قابل توجهی شده و سعی دارد عرضه سوخت به نیروهایش را تقویت کند.

ماریوپل شهری زیر گلوله باران 'موشک های گراد و آتش توپخانه'

مردم ماریوپل هر روز جمع می شوند به این امید که شهر را ترک کنند. اما به دلیل ادامه گلوله باران حتی نمی توانند محلات خود را ترک کنند.

اِوگینی مالولتکا عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس که حالا در ماریوپل است می گوید اوضاع دارد بدتر می شود.

او می گوید: "شهر تحت محاصره است. مردم وحشتزده اند. می خواهند شهر را ترک کنند اما نمی توانند."

"مردم و بچه ها در زیرزمین ها به سر می برند. آنها (نیروهای روسیه) به گلوله باران تصادفی شهر ادامه می دهند. از موشک های گراد، آتش توپخانه یا هر چیز دیگر استفاده می کنند. جت های جنگنده هم شهر را بمباران می کنند."

ارتباطات در همه جای شهر به جز یک ناحیه کوچک از کار افتاده که نقش پنجره ای رو به جهان را بازی می کند.

غذا هم در حال اتمام است و برق یا گازی وجود ندارد. خیلی ها با جمع کردن برف آب می خورند. بیشتر فروشگاه ها غارت شده.

مردم هر روز درمانده تر می شوند و نمی دانند این وضعیت چه زمانی تمام می شود.

آمریکا: پیشنهاد لهستان در مورد جنگنده ها عملی نیست

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پیشنهاد غیرمنتظره لهستان برای تحویل ناوگانی از جت های جنگنده به آمریکا - به جای تحویل آنها به اوکراین - را رد کرده است.

او روز سه شنبه در بیانیه ای گفت: "همانطور که گفته ایم تصمیم درباره انتقال هواپیماهای لهستان به اوکراین به عهده دولت لهستان است" و افزود که "پیشنهاد لهستان نشان دهنده برخی از پیچیدگی ها پیرامون این مساله است."

او گفت: "چشم انداز اعزام جت های جنگنده 'قرارگرفته در اختیار دولت ایالات متحده' از یک پایگاه آمریکا/ناتو در آلمان به آسمان اوکراین، که روسیه محل مناقشه می داند، دارای نگرانی های جدی برای کل پیمان ناتو خواهد بود."

"برای ما روشن نیست که شالوده منطقی محکمی برای آن وجود داشته باشد. ما به مشورت با لهستان و سایر هم پیمانان ناتو درباره این موضوع و چالش سخت لجستیکی مربوط به آن ادامه می دهیم، اما فکر نمی کنیم که پیشنهاد لهستان عملی باشد."

آمریکا: جنگ اوکراین بر مذاکرات برجام اثر گذاشته

ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا تایید کرده است که جنگ روسیه علیه اوکراین بر مذاکرات هسته ای ایران اثر گذاشته.

خانم نولاند گفت که "روسیه به دنبال فواید اضافه است، این کشور سعی دارد درخواست هایش در ارتباط با برجام را افزایش دهد."

کاخ سفید پیشتر گفت آمریکا و روسیه هنوز در آرزوی خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شریک اند.

با این حال بریتانیا، فرانسه و آلمان از روسیه خواسته اند شرایط سنگین تازه ای بر مذاکرات احیای برجام اعمال نکند

ورود هواپیماهای روسیه به آسمان بریتانیا جرم تلقی خواهد شد

گرانت شَپس وزیر ترابری بریتانیا می گوید که ورود کلیه هواپیماهای روسیه به آسمان بریتانیا یک "جرم کیفری" تلقی خواهد شد.

او در توییتی نوشت: "درحالی که هزاران انسان بی گناه درحال مرگ هستند، ما امکان زندگی عادی را از نوچه های پوتین خواهیم گرفت."

او در نامه ای به کلیه "فرودگاه ها و میادین هوایی بریتانیا" دستور داد "اجازه دسترسی به کلیه وسایل نقلیه هوایی که گمان می رود روسی باشند را منع کنند."

چند مارک لوکس فعالیت در روسیه را محدود کردند

چندین شرکت ساخت کالاهای لوکس درحال معلق کردن فعالیت های اقتصادی خود در روسیه هستند.

شرکت های فِراری و لامبورگینی گفتند که تا اطلاع ثانوی برای بازار روسیه خودرو نمی سازند.

فراری در بیانیه اش گفت یک میلیون پوند برای حمایت از کمک رسانی به شهروندان اوکراینی اعطا می کند.

لامبورگینی گفت نسبت به "پایان سریع خصومت ها و بازگشت به دیپلماسی امیدوار است." این شرکت هم قصد کمک مالی به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را دارد.

شرکت ساعت سازی رولِکس سوئیس هم روز سه شنبه گفت که صادرات به روسیه را متوقف می کند.

اینها از جمله چند شرکت کالاهای گران قیمت از جمله شانل، لوئی ویتان و گوچی هستند که در روزهای اخیر از بازار روسیه خارج می شوند.

کوکا کولا کسب و کار در روسیه را معلق کرد

شرکت کوکا کولا می گوید درحال معلق کردن فعالیت های خود در روسیه است.

این تازه ترین شرکت معروف غربی است که کار در روسیه را معلق می کند که بعد از اعلامیه های مشابه مکدونالد و استارباکس است.

در بیانیه این شرکت آمده است: "ما شریک غم کسانی هستیم که به دلیل تبعات غیراخلاقی این رویدادهای فاجعه بار در اوکراین در رنج هستند."

این شرکت نوشابه های گازدار با فشار فزاینده ای برای خروج از روسیه روبرو بود و هشتگ "کوکا کولا را تحریم کنید" در روزهای اخیر در توییتر ترند شد.

پوتین فرمان ممنوعیت صادرات برخی اقلام و مواد خام از روسیه را امضا کرد

ولودیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با امضای فرمانی صادرات برخی اقلام و مواد خام را ممنوع کرد.

براساس این فرمان، هدف رهبر روسیه اطمینان از امنیت فدراسیون روسیه و کارکرد بی‌اختلال صنایع این کشور است.

کابینه روسیه حالا باید درباره فهرست این اقلام و کشورهایی که این ممنوعیت در قبالشان اعمال می‌شود تصمیم بگیرند.

این ممنوعیت تا پایان سال جاری میلادی اعتبار خواهد داشت.

فرمان تازه رئیس جمهوری روسیه چند ساعت پس از آن صادر شده که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد واردات نفت و گاز از روسیه را بلافاصله قطع می کند و بریتانیا گفت تا. پایان سال ۲۰۲۲ میلادی به وابستگی خود به انرژی روسیه پایان می‌دهد.

روسیه به جز نقش کلیدی که در بازار انرژی به ویژه در اروپا دارد، بخش قابل توجهی از غلات و فلزات، از جمله ۴۰ درصد کل پالادیوم جهان را تولید می‌کند.

خلاصه مهمترین تحولات در ۲۴ گذشته است:

آمریکا ممنوعیت کامل واردات نفت و گاز از روسیه را اعلام کرد

بریتانیا می گوید واردات نفت از روسیه را تا پایان سال به تدریج قطع خواهد کرد

روسیه ظاهرا به تلافی این اقدامات، صادرات برخی مواد خام و سایر کالاهای اساسی را ممنوع خواهد کرد هرچند جزییات آن هنوز اعلام نشده

چندین شرکت دیگر می گویند که کار در روسیه را معلق خواهند کرد، از جمله مکدونالد، استارباکس و کوکاکولا

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در یک سخنرانی تاریخی - از طریق فضای مجازی - در پارلمان بریتانیا درخواست خود برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در کشورش را تکرار کرد و خواستار تحریم های بیشتر علیه روسیه شد

لهستان می گوید آماده استقرار کلیه جنگنده های میگ-۲۹ خود در آلمان است تا آمریکا در مورد استفاده از آنها تصمیم بگیرد

سازمان ملل می گوید بیش از دو میلیون پناهنده اکنون از اوکراین گریخته اند

شرکت پپسی هم فعالیت ها در روسیه را محدود کرد

پپسی تازه ترین شرکت بزرگ صنعت نوشیدنی و مواد غذایی در جهان است که کسب و کار در روسیه را محدود می کند.

این شرکت می گوید که فروش پپسی کولا و همچنین 7 آپ و میریندا در روسیه را معلق می کند.

با این حال این شرکت به فروش کالاهای اساسی مانند شیرخشک بچه ادامه خواهد داد.

منبع: بی بی سی و یورونیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Spain
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
8
2
...روسیه و شوروی هر دو کشور دوست ما هستند
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
3
11
لعنت بر پوتین ملحد و پلید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
باز جرات نداشتی با هویت خودتت نظر ثبت کنی ؟ شما دل و جرات تون عین اربابان غربی تونه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین