کد خبر: ۷۵۹۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

اگر پرسپولیس داربی را ببرد...

این پرسش که «اگر پرسپولیس داربی را ببرد...» تعلیق بیشتری دارد و نهایتا به جذاب‌شدن بیشتر رقابت‌های لیگ برتر تا انتهای فصل کمک می‌کند.
اگر پرسپولیس داربی را ببرد...
آفتاب‌‌نیوز :

«قبل از ورود به بحث، می‌شد از این جمله شروع کرد که «اگر استقلال داربی را ببرد... .» در این‌ صورت احتمالا تکلیف مخاطب خیلی زودتر از چیزی که باید مشخص می‌شود، به عبارت ساده‌تر، اگر استقلال داربی را ببرد تقریبا ۹۰ درصد راه قهرمانی را رفته و بالاخره به سلطه پنج‌فصله پرسپولیس در لیگ برتر ایران پایان می‌دهد؛ گو این که همان ۱۰ درصد باقی‌مانده هم می‌تواند تا انتهای فصل جذاب باشد. با این حال این پرسش که «اگر پرسپولیس داربی را ببرد...» تعلیق بیشتری دارد و نهایتا به جذاب‌شدن بیشتر رقابت‌های لیگ برتر تا انتهای فصل کمک می‌کند.

داربی قرار است روز پنجشنبه همین هفته و از ساعت ۱۷:۳۰ آن‌ هم در چارچوب هفته بیست‌وسوم لیگ برتر برگزار شود. تا پیش از این بازی، استقلال در لیگ برتر بی‌نقص نشان داده و فعلا با ۵۴ امتیاز و با اختلاف شش امتیازی نسبت به پرسپولیس، صدرنشین لیگ برتر است. به همین دلیل است که اگر استقلال برنده داربی شود، اختلافش با تیم دوم جدول ۹ امتیاز می‌شود و آن وقت آن‌ قدر حاشیه امنیت دارد که غمی برای بالابردن جام قهرمانی نداشته باشد. با این حال اگر پرسپولیس بخواهد اندک شانسی برای رسیدن به جام قهرمانی داشته باشد و کمتر، کار را به اماواگر بسپارد، باید در بازی بعدی، اولین شکست این فصل استقلال را تحمیل کند. اگر چنین شود، فاصله دو تیم به سه امتیاز می‌رسد و آن وقت نمی‌شود استقلال را به‌سادگیِ شرایط کنونی، قهرمان لیگ برتر دانست. دلیل این موضوع، بازی‌های به نسبت سخت‌تر استقلال در مقایسه با پرسپولیس تا انتهای لیگ برتر است. بعد از داربی، دو تیم هفت بازی دیگر خواهند داشت که سپاهان، تیمی که اکنون در رده سوم جدول رده‌بندی ایستاده، نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت. این تیم پرقدرت اصفهانی در هفته‌های پیش‌ رو باید هم به مصاف استقلال برود و هم پرسپولیس. با این تفاوت که بازی سپاهان با پرسپولیس در زمین بی‌طرف و بازی این تیم با استقلال در اصفهان برگزار می‌شود. روی کاغذ و غیرکاغذ، بازی با این تیم اصفهانی هرگز برای دو تیم مدعی بالای جدول ساده نخواهد بود. به غیر از این مورد، استقلال دو بازی دشوار خارج از خانه دیگر هم خواهد داشت. این تیم باید به اهواز برود و با فولاد دیدار کند و همچنین بازی آنها با مس در کرمان هم یکی دیگر از دیدارهای دشوار تیم فرهاد مجیدی در بازی‌های پیش‌ رو است.

استقلال بعد از داربی، باید به ترتیب با تیم‌های پیکان، سپاهان، شهر خودرو، فولاد، آلومینیوم، مس و نفت مسجدسلیمان مصاف دهد. پرواضح است که این تیم اگر داربی را واگذار کند، آن وقت در هفته‌های پیش‌ رو، دست‌ کم سه بازی دشوار دیگر هم خواهد داشت که هر کدام از آنها می‌توانند از تیم صدرنشین جدول امتیاز بگیرند. هر چند این مورد به آن معنی نیست که استقلال توانایی شکست‌دادن این رقبا را ندارد؛ تیم فرهاد مجیدی در این فصل متحول شده و به‌سختی اجازه نزدیک‌شدن به دروازه‌اش را به تیمی در لیگ برتر می‌دهد. با این حال در مقام مقایسه، شرایط این تیم در مواجهه با پرسپولیس دشوارتر است. شاگردان گل‌محمدی بعد از داربی باید به ترتیب به مصاف هوادار، پیکان، ذوب آهن، سپاهان، تراکتور، شهر خودرو و فجرسپاسی بروند. این رقبا با توجه به جایگاهی که در لیگ برتر دارند، حریفان ساده‌تری محسوب می‌شوند ولی نباید از یاد برد که از همین جمع هم دو تیم نه‌چندان مدعی هوادار و شهر خودرو توانسته‌اند از پرسپولیس کسب امتیاز کنند. با وجود این اگر پرسپولیس داربی را ببرد و به سه امتیازی استقلال برسد، آن وقت نقش تعیین‌کننده قانون جدید برجسته‌تر می‌شود. با احتساب احتمالی این مورد که ممکن است استقلال در بازی‌های دشوار پیش‌ رو امتیاز از دست دهد، آن وقت با در نظر گرفتن یک احتمال دیگر که دو تیم در انتهای فصل از لحاظ امتیازی برابر شوند، این پرسپولیس است که می‌تواند جام قهرمانی را بالای سر ببرد. قانون جدید می‌گوید برای تعیین قهرمانی و در شرایطی که امتیازها برابر باشد، تیمی که در بازی رودررو عملکرد بهتری داشته باشد، در جدول رده‌بندی بالاتر می‌ایستد. با توجه به همین مورد هم که شده، بدیهی است که پرسپولیس در داربی پیش‌ رو، هر چه در توان داشته باشد بگذارد، به این امید که جریانات فوتبالی در ادامه مسیر به سودش ختم شود.»

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین