کد خبر: ۷۶۱۹۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
بایدن در لهستان اجرای ماده ۵ پیمان ناتو را «وظیفه‌ای مقدس» خواند

جنگ اوکراین| بایدن به پوتین: حتی یک لحظه هم به اینکه وارد یک اینچ از خاک ناتو بشوی، فکر نکن

منابع خبری از تخریب بسیاری از بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مدارس و ساختمان‌های مسکونی و اداری در شهرهای بزرگ اوکراین بر اثر بمباران‌های هوایی و آتش توپخانه ارتش روسیه خبر داده‌اند.
جنگ اوکراین| بایدن به پوتین: حتی یک لحظه هم به اینکه وارد یک اینچ از خاک ناتو بشوی، فکر نکن
آفتاب‌‌نیوز :

جنگ اوکراین در حالی وارد دومین ماه خود می‌شود که ارتش روسیه با اشاره به تغییر استراتژی نظامی در نبردهای جاری از تمرکز بیشتر بر مناطق شرقی و تلاش برای کنترل دونباس خبر داده است.

از سوی دیگر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت غیرنظامیان در شهرهای بزرگ از جمله ماریوپل که تحت محاصره ارتش روسیه و نیروهای جدایی‌طلب تحت حمایت مسکو هستند روز به روز افزایش می‌یابد.

منابع خبری از تخریب بسیاری از بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مدارس و ساختمان‌های مسکونی و اداری در شهرهای بزرگ اوکراین بر اثر بمباران‌های هوایی و آتش توپخانه ارتش روسیه خبر داده‌اند.

ستاد کل ارتش اوکراین از کشته شدن بیش از یکصد سرباز روس طی نبردهای روز جمعه خبر داده و مدعی شده که نیروهای نظامی این کشور ۴۲ خودرو و تجهیزات نظامی ارتش روسیه از جمله تعدادی تانک و هواپیمای جنگی را منهدم کرده‌اند.

نگرانی سازمان انرژی اتمی از تصرف مناطق نزدیک به نیروگاه چرنوبیل توسط نیروهای روسیه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای می‌گوید که مطلع شده نیروهای روسیه منطقه اسلاووتیچ را که بسیاری از افراد شاغل در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در آنجا زندگی می‌کند، تصرف کرده است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس با ابراز نگرانی در این خصوص می‌گوید این نهاد نگران توانایی کارکنان سایت برای چرخش منظم و همچنین بازگشت این افراد به خانه‌های خود برای استراحت است. در بیانیه آژانس به امضای گروسی همچنین آمده که نزدیک به یک هفته است که چرخش پرنسل در میان افرادی که در این نیروگاه مشغول کار هستند، انجام نشده است.

پارلمان اوکراین: روسیه به یک مرکز هسته‌ای در خارکف شلیک کرده

پارلمان اوکراین در یک پست توییتری اعلام کرده نیروهای روسیه به سمت یک مرکز تحقیقات هسته‌ای واقع در شهر خارکف شلیک کرده‌اند. در این پست به نقل از سازمان بازرسی و تنظیم مقررات هسته‌ای اوکراین آمده است: «در حال حاضر این امکان وجود ندارد که از میزان خسارت‌هایی که بر تاسیسات هسته‌ای وارد آمده است، تخمینی ارائه دهیم.»

در روزهای گذشته نگرانی‌ها از احتمال انفجار در تاسیاست هسته‌ای اوکراین افزایش یافته است.

بورل: خلیج فارس تنها منبع تامین گاز در جهان نیست

جوزپ بورل که که در دوحه قطر حضور دارد در پاسخ به سوالی در خصوص تولیدکنندگان نفت و گاز در خلیج فارس گفت: «خلیج فارس یک تامین کننده بزرگ گاز است اما تنها منبع آن نیست. در واقع جریان ورودی گاز ما در اروپا از خلیج فارس نمی‌آید.»

اظهارات آقای بورل در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر گزارش‌های مختلفی در خصوص احتمال امضای قرارداد خرید گاز از قطر با کشورهای اروپایی منتشر شده است.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر روز پنجشنبه گفته بود که این کشور غنی از گاز تلاش خواهد کرد گاز بیشتری به اروپا صادر کند.

اصلاحیه کاخ سفید: بایدن خواستار تغییر رژیم در روسیه نشده است

کاخ سفید اعلام کرد منظور رئیس جمهوری آمریکا از صحبت‌هایش در ورشو تغییر رژیم در روسیه نبوده است. بایدن پیشتر در سخنرانی خود در ورشو گفته بود که پوتین دیگر نباید در قدرت بماند.

بایدن در ورشو گفت: «به خاطر خدا، این مرد دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام مسئول در کاخ سفید افزوده است که منظور بایدن در خصوص در قدرت ماندن پوتین و یا تغییر رژیم در روسیه نبوده است بلکه استفاده وی از قدرت علیه همسایگان روسیه بوده است.

خبرگزاری‌ها این صحبت رئيس جمهوری آمریکا را تمایل واشنگتن به تغییر رژیم در روسیه تفسیر و مخابره کرده بودند.

بایدن به پوتین: حتی یک لحظه هم به اینکه وارد یک اینچ از خاک ناتو بشوی، فکر نکن

بایدن در ادامه صحبت‌هایش در ورشو به رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که حتی یک لحظه هم به اینکه یک اینچ وارد خاک ناتو شود، فکر نکند. او در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده با تمام قدرت به تعهدات حفاظت جمعی مندرج در منشور ناتو متعهد است.

او همچنین در ادامه تصریح کرد که در درگیری‌های کنونی در اوکراین نیازی به دخالت ایالات متحده آمریکا وجود ندارد. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افزود: «نیرو‌های آمریکایی برای درگیری با نیرو‌های روسیه در اروپا نیستند. آن‌ها اینجا هستند تا از متحدان ناتو دفاع کنند.»

بایدن خطاب به مردم روسیه: شما دشمن ما نیستید

بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش خطاب به مردم روسیه گفت: «من همیشه مستقیم و صادقانه با مردم روسیه صحبت کرده‌ام. اجازه دهید این را بگویم که شما مردم روسیه دشمن ما نیستید. من باور ندارم که شما از کشتن کودکان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بی‌گناه استقبال می‌کنید. من فکر نمی‌کنم که شما از اینکه مردم بیگناه در بیمارستان‌ها، مدارس و زایشگاه‌ها با موشک‌های روسی مورد هدف قرار گیرند استقبال کنید.»

بایدن همچنین گفت که اقدامات پوتین در اوکراین اقدامات یک ملت بزرگ همچون روسیه نیست. او همچنین در ادامه افزود: «این آینده‌ای نیست که شما و فرزندانتان شایسته آن هستید. من به شما حقیقت را می‌گویم. این جنگ شایسته مردم روسیه نیست.»

پاسخ کرملین به بایدن: مردم روسیه باید برای رهبر خود تصمیم بگیرند نه جو بایدن

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به اظهارات جو بایدن در خصوص لزوم تغییر رژیم در روسیه واکنش نشان داد.

آقای پسکوف در این خصوص گفت: «این را آقای بایدن نباید تصمیم بگیرد. این موضوعی است که فقط باید با انتخاب مردم فدراسیون روسیه صورت پذیرد.»

جو بایدن در سخنرانی خود در ورشو خواهان تغییر رژیم در روسیه شده بود و تاکید کرد که پوتین دیگر نباید در قدرت باقی بماند.

بایدن خواهان تغییر رژیم در روسیه شد

جو بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد که پوتین نمی‌تواند در قدرت بماند و نباید رهبر این کشور باشد. او در ادامه اظهاراتش گفت: «به خاطر خدا، این مرد دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.»

این نخستین باری است که رئیس جمهوری آمریکا خواهان تغییر رژیم در روسیه شده است. مقام‌های آمریکایی پیشتر گفته بودند که برکناری پوتین از قدرت هدف آن‌ها نبوده است.

آنتونی بلینکن در اوایل ماه جاری تاکید کرده بود که هدف واشنگتن تغییر رژیم نیست و این مردم روسیه هستند که باید تصمیم بگیرند چه کسی آن‌ها را رهبری کند. با این حال اظهارات آقای بایدن کاملا خلاف گفته‌های پیشین مقام‌های آمریکایی است.

بایدن خطاب به مردم اوکراین: در کنار شما هستیم

جو بایدن می‌گوید نبرد بین دموکراسی و خودکامگی و بین آزادی و سرکوب است. او همچنین با بیان اینکه این نبرد در روز‌ها و ماه‌های آینده به پایان نخواهد رسید، افزود: «ما باید خودمان را برای مباره‌ای طولانی که در پیش داریم آماده نگه داریم.»

بایدن همچنین هنگامی که از سوی گروهی از پناهجویان اوکراینی که در جمع حاضر بودند مورد تشویق قرار گرفت خطاب به آن‌ها گفت: «ما در کنار شما می‌مانیم. امشب پیام مهمی به وزیر خارجه و وزیر دفاع اوکراین که اینجا حضور دارند منتقل کردم. به آن‌ها گفتم که ما در کنار شما می‌مانیم.»

بایدن پیش از سخنرانی در لهستان در جریان حملات روسیه به لویو قرار گرفت

یک مقام کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفته است که جو بایدن پیش از ترک هتل در لهستان و آغاز سخنرانی خود در این کشور در جریان حملات به لویو قرار گرفته است. به گفته یکی از مقام‌های کاخ سفید دستیاران او اطلاعات کاملی در خصوص این حمله به رئیس جمهوری آمریکا ارائه داده‌اند.

کاخ سفید می‌گوید در میان جمعیتی که برای شنیدن اظهارات بایدن در لهستان جمع شده‌اند، گروهی از پناهجویان اوکراینی نیز حضور دارند.

در جریان حملات موشکی نیرو‌های روسیه به شهر لویو در نزدیکی مرز لهستان، دست‌کم ۵ نفر زخمی شدند.

کی‌یف: روسیه ۶۰ مکان مذهبی در اوکراین را بمباران کرده است

دولت اوکراین می‌گوید از زمان شروع جنگ، نیرو‌های روسی نزدیک به ۶۰ مکان مذهبی این کشور را بمباران کرده است. بر اساس این گزارش دست‌کم ۵۹ مکان عبادت در سراسر اوکراین توسط نیرو‌های روسی گلوله‌باران شده‌است. کلیسای ارتدکس اوکراین که زیر نظر اسقف مسکو فعالیت می‌کند یکی از این مکان‌هاست که متحمل خسارات شدیدی شده است.

همچنین یک کلیسای کاتولیک و ۵ کلیسای پروتستان، سه مسجد و سه کنیسه نیز تاکنون در اثر درگیری‌ها آسیب دیده‌اند.

شناسایی یک موشک منفجر نشده در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای خارکیف

مقامات نظارتی اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند که یک موشک منفجر نشده در مجاورت تأسیسات تحقیقاتی هسته‌ای در خارکیف وجود دارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که به نظارت بر اوضاع ادامه می‌دهد.

در بیانیه منتشر شده از سوی آژانس آمده است: «موشک منفجر نشده در مجاورت یک مرکز تحقیقاتی هسته‌ای که قبلا در اثر گلوله باران آسیب دیده شناسایی شده است، اما همچنان گلوله‌باران مدام در این منطقه ادامه دارد و این بدان معناست که هنوز هیچ اقدامی برای خنثی کردن این موشک انجام نشده است.»

این مرکز برای تحقیق و توسعه و تولید رادیوازیوتوپ برای کاربرد‌های پزشکی و صنعتی استفاده می‌شود. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موجودی رادیواکتیو این مرکز کم است.

سه انفجار مهیب در شهر لویو در غرب اوکراین

مقامات لویو در غرب اوکراین از سه انفجار قوی در نزدیکی این شهر خبر دادند و از ساکنان این منطقه خواستند پناه بگیرند.

ماکسیم کوزیستکی، فرماندار منطقه با اشاره به منطقه‌ای که این انفجار صورت گرفته گفت: «سه انفجار قوی در حومه شرقی و در نزدیکی لویو رخ داده است. اکنون هشدار حمله هوایی وجود دارد؛ بنابراین مردم آرامش خود را حفظ کنند و پناه بگیرند.»

در انفجار‌های امروز لویو دستکم ۵ نفر زخمی شدند.

شهر لویو به دور از هسته‌های اصلی جنگ، در غرب اوکراین و در نزدیکی مرز لهستان جای دارد. لویو با بیش از ۷۱۷ هزار نفر جمعیت بزرگترین شهر در غرب اوکراین و ششمین شهر بزرگ این کشور است.

دو ایالت آلمان استفاده از حرف نمادین Z را در ملأ عام ممنوع می‌کنند

مقامات دو منطقه بزرگ آلمان، بایرن و زاکسن، می‌گویند درصدند کسانی را که در حمایت از حمله روسیه به اوکراین و در ملأ عام از حرف Z استفاده می‌کند، تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

بوریس پیستوریوس، وزیر داخله زاکسن در بیانیه‌ای گفت، افرادی که علناً موافقت خود را با جنگ تجاوزکارانه پوتین، رئیس جمهور روسیه، علیه اوکراین و با استفاده از نماد «Z» اعلام می‌کنند، باید منتظر عواقب آن باشند.

گئورگ آیزنرایش، وزیر دادگستری بایرن نیز هشدار داد هواداران کرملین که در انظار عمومی لباس‌هایی با علامت Z به تن می‌کنند باید بدانند که می‌توانند تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

ارتش روسیه و هواداران کرملین از حرف Z در توجیه و حمایت از جنگ مسکو علیه کی‌یف استفاده می‌کنند.

بایدن در ورشو: مطمئن نیستم روسیه استراتژی خود را در جنگ اوکراین تغییر داده است

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امروز شنبه در ورشو، پایتخت لهستان گفت مطمئن نیست که اعلام جدید روسیه برای تمرکز حمله خود بر منطقه دُنباس اوکراین به معنای تغییر استراتژی مسکو در جنگ است.

ارتش روسیه در آخرین اعلام مواضع خود با اشاره به تغییر استراتژی نظامی در نبرد‌های جاری از تمرکز بیشتر بر مناطق شرقی و تلاش برای کنترل و آزادی منطقه دُنباس خبر داده است.

اگر این اعلام موضع جدید روسیه درست و تمرکز ارتش این کشور فقط به مناطق شرق اوکراین معطوف شود، موضعی خواهد بود در تضاد با قصد قبلی اعلام شده کرملین برای «نازی زادی» و «خلع سلاح و غیرنظامی کردن» کل اوکراین.

بایدن: ولادیمیر پوتین یک «قصاب» است

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان دیدار با پناهجویان اوکراینی در ورشو در پاسخ به سوالی در باره همتای روس خود، وی را «قصاب» خواند.

در جریان این دیدار که به صورت مستقیم از شبکه‌های خبری لهستان پخش می‌شد خبرنگاری از آقای بایدن پرسید با توجه به آنچه بر سر این پناهجویان آمده در باره ولادیمیر پوتین چه نظری دارد؟ وی نیز گفت «او یک قصاب است.»

اوکراین از کشته شدن یک فرمانده ارشد ارتش روسیه خبر داد

وزارت دفاع اوکراین روز شنبه ادعا کرد که ژنرال یاکوف رزانتسف از فرماندهان ارشد ارتش روسیه در جریان درگیری‌های جاری در اطراف شهر اشغال شده خرسون کشته شده است.

یک مسئول اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد که علاوه بر ژنرال رزانتسف که فرماندهی سپاه ترکیبی یک گردان ویژه ارتش روسیه را برعهده داشت صد‌ها سرباز این نیروی ترکیبی پیش‌تر در جریان درگیری‌ها کشته شده بودند.

این خبر که مقامات اوکراینی منبع آن هستند در رسانه‌های خبری روسیه بازتاب نداشته و یورنیوز نیز نمی‌تواند به صورت مستقل آنرا تایید کند.

بایدن در لهستان اجرای ماده ۵ پیمان ناتو را «وظیفه‌ای مقدس» خواند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه بار دیگر اجرای ماده ۵ پیمان ناتو را که در آن حمله به یک کشور عضو به مثابه حمله به کلیه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی محسوب می‌شود برای کشورش یک «وظیفه مقدس» خواند.

رئیس جمهوری ایالات متحده طی سخنانی در ورشو نسبت به اجرای ماده پنج ناتو به آندری دودا، همتای لهستانی خود که کشورش بیم حمله روسیه را دارد، اطمینان داد و گفت برای ایالات متحده عمل به این بخش از پیمان ناتو وظیفه‌ای مقدس محسوب می‌شود.

وی سپس با اشاره به یک نقل قول قدیمی لهستانی با مضمونِ «برای آزادی ما و شما» خطاب به رئیس جمهوری لهستان گفت که می‌تواند روی این تعهد ایالات متحده نسبت به اجرای ماده پنجم ناتو حساب کند.

شعارِ «برای آزادی ما و شما» به زمان شورش لهستانی‌ها علیه اشغال روسیه تزاری برمی گردد، زمانی که قرار بود با این شعار به روس‌ها یادآوری شود که قیام مردم لهستان آن‌ها را نیز از استبداد تزار‌ها رها خواهد کرد.

وزیر دفاع روسیه پس از دو هفته غیبت بار دیگر در رسانه‌ها ظاهر شد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که از دو هفته پیش خبر و تصویری از وی در رسانه‌های روسیه منتشر نشده بود روز شنبه بار دیگر بر صفحه شبکه‌های خبری دولتی این کشور ظاهر شد.

غیبت دو هفته‌ای این مقام بلند پایه دولت روسیه ابهامات و سوال‌هایی را در میان منابع خبری رقم زده بود و کرملین تلاش داشت با کم اهمیت خواندن این موضوع به آن واکنش نشان دهد.

وزارت دفاع روسیه سرانجام روز شنبه ویدیویی را منتشر که سرگئی شویگو را در حال ریاست بر نشستی با موضوع بودجه تسلیحاتی روسیه نشان می‌داد.

این تصاویر بدون تاریخ هستند، اما وزیر دفاع در آن به ملاقاتی با وزیر دارایی اشاره می‌کند که آژانس‌های خبری روسیه می‌گویند روز جمعه ۲۵ مارس برگزار شده است.

کرملین همچنین گمانه زنی‌ها در مورد سلامت سرگئی شویگو را رد و اعلام کرده که وزیر کشور کار‌های زیادی برای انجام دادن در دست دارد و اکنون زمان انجام فعالیت رسانه‌ای نیست.

شهردار کی‌یف از اعمال مقررات منع رفت و آمد جدید صرف نظر کرد

شهردار کی‌یف سرانجام از اعمال مقررات منع رفت و آمد ۳۵ ساعته که قرار بود از عصر شنبه تا روز دوشنبه در پایتخت اوکراین به اجرا درآید، صرف نظر کرد.

ویتالی کلیچکو پس از انصراف از اجرای این تصمیم که گفته می‌شد از سوی شورای نظامی اتخاذ شده اعلام کرد که مقررات منع آمد و شد در عوض همچون همه شب‌های گذشته از ساعت ۸ تا هفت صبح روز بعد اجرا می‌شود و شهروندان می‌توانند در طول روز یکشنبه آزادانه در کی‌یف تردد کنند.

روسیه برنامه‌ای برای فراخواندن نیرو‌های ذخیره ندارد

وزارت دفاع روسیه روز شنبه تاکید کرد که برنامه‌ای برای فراخوانی و استفاده از نیرو‌های ذخیره برای پیوستن به جنگ در اوکراین ندارد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه به برخی تماس‌های جعلی اشاره شده که شماری از شهروندان روسیه گفته‌اند آن‌ها را از جانب سرویس‌های مخفی دریافت کرده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای یادآور شد: «وزارت دفاع فدراسیون روسیه نه فراخوانی انجام داده و نه برنامه‌ای برای فراخواندن شهروندان ذخیره به کمیساریای نظامی دارد.»

ترکیه: یک شی مین مانند در دهانه تنگه بسفر کشف و خنثی شد

وزارت دفاع ترکیه می‌گوید یک شی «مین مانند» روز شنبه در ورودی شمالی تنگه بسفر کشف و «خنثی» شده است.

به گزارش رسانه‌های ترکیه این شی مین مانند از لنگرگاه خود جدا شده و توسط امواج به سمت دهانه تنگه بسفر در سمت آب‌های دریای سیاه حمل شده بود.

شبکه NTV ترکیه در گزارش خود آورده است که یک ماهیگیر پس از مشاهده مین در ۲ کیلومتری آب‌های شمال استانبول مقامات محلی را در جریان قرار داده است.

این کانال خصوصی تلویزیون ترکیه همچنین اعلام کرد که مین کشف شده حاوی ۳۰ کیلوگرم مواد منفجره بوده و از نوع مین‌های قدیمی ساخت روسیه به شمار می‌رود.

مقامات ترکیه طی هفته گذشته هشدار داده بودند که مین‌های دریایی کار گذاشته شده در سواحل اوکراین ممکن است بر اثر طوفان از لنگرگاه خود جدا شده و با حرکت امواج دریای سیاه را در نوردند.

توییت وزیر دفاع اوکراین پس از ملاقات با هیئت آمریکایی

وزیر دفاع اوکراین با انتشار توییتی اعلام کرد که به همراه وزیر خارجه این کشور برای نخستین بار در یک فرمت ۲+۲ با همتایان آمریکایی خود و در حضور جو بایدن در ورشو دیدار و گفتگو کرده است.

اولکسی رزنیکف همچنین در این پیام یادآور شده که به همراه دمیترو کوله‌با در سخنرانی عصر روز شنبه جو بایدن در خصوص تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حضور خواهد داشت.

جو بایدن با دو وزیر اوکراینی در لهستان دیدار کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در جریان سفر به لهستان در نشستی با حضور دو وزیر اوکراینی شرکت کرد.

در این نشست وزرای امور خارجه و دفاع ایالات متحده به همراه همتایان اوکراینی آن‌ها نیز حضور داشته‌اند و آقای بایدن با دمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز که در شست حضور داشت گفتگویی غیررسمی انجام داد.

این نخستین ملاقات رئیس جمهوری آمریکا با مقامات ارشد اوکراینی پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به این کشور محسوب می‌شود.

جو بایدن که برای دیدار با سربازان آمریکایی مستقر در لهستان و بازدید از یک شهر مرزیِ پذیرای پناهجویان اوکراینی به این کشور سفر کرده بود همچنین امروز قرار است ضمن ایراد سخنرانی با همتای لهستانی خود نیز ملاقات کند.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر دیگر باید از ماریوپل تخلیه شوند

شهردار ماریوپل روز شنبه گفت که یک روز پس از اعلام موضع امانوئل ماکرون در خصوص مشارکت فرانسه و دو کشور دیگر در عملیات تخلیه غیرنظامیان از این شهر با سفیر فرانسه در اوکراین گفتگو کرده است.

وادیم بویچنکو که مسئولیت شهر محاصره شده ماریوپل را در دست دارد در گفتگویی تلویزیونی تاکید کرد که وضعیت این شهر همچنان بحرانی است و درگیری‌های پراکنده خیابانی به ویژه در نقاط مرکزی شهر در جریان است.

رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کرده بود که کشورش به همراه یونان و ترکیه در عملیات بشردوستانه تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل مشارکت می‌کند.

از سوی دیگر ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین روز شنبه در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان ماریوپل هنوز از این شهر تخلیه نشده‌‌اند.

پایتخت اوکراین بار دیگر تحت مقررات منع رفت‌ و آمد قرار گرفت

مسئولان شهر کی‌یف روز شنبه بار دیگر از وضع مقررات منع آمد و شد در پایتخت اوکراین برای تامین امنیت بیشتر خبر دادند.

به گفته شهردار کی‌یف مقررات جدید منع رفت و آمد از عصر روز شنبه به اجرا درخواهد آمد و تا دوشنبه صبح به قوت خود باقی خواهد بود.

ویتالی کلیچکو با اعلام این خبر در کانال تلگرامی شهرداری اوکراین گفت که مقررات منع رفت و آمد بر اساس تصمیم فرماندهی نظامی اعمال می‌شود.

اوکراین: کنترل شهر اسلاووتیچ به دست ارتش روسیه افتاد

مقامات اوکراینی روز شنبه اعلام کردند که نیروهای ارتش روسیه کنترل شهر اسلاووتیچ واقع در استان کی‌یف را در دست گرفته‌اند.

فرماندار منطقه کی‌یف ضمن تایید این خبر مدعی شد که نیروهای روس علاوه بر در اختیار گرفتن کنترل بیمارستان اسلاووتیچ، شهردار این شهر را نیز ربوده‌اند.

اسلاووتیچ شهری است در استان کی‌یف با حدود ۲۵ هزار نفر جمعیت. این شهر به دنبال فاجعه سال ۱۹۸۶ چرنوبیل برای اسکان کارکنان این نیروگاه هسته‌ای و نیز آنهایی که بدنبال تشعشات هسته‌ای مجبور به ترک شهر پریپیات شده بودند، احداث گردید. پریپیات، در نزدیکی نیروگاه هسته‌‌ای چرنوبیل و شهری است متروکه.

درخواست رئیس جمهوری اوکراین از قطر برای افزایش تولید گاز

ولودیمیر زلنسکی روز شنبه از قطر خواست برای مقابله با روسیه تولید گاز طبیعی خود را برای جبران کمبود‌های احتمالی افزایش دهد.

رئیس جمهوری اوکراین این درخواست را برای مقابله با تهدیدهای روسیه در زمینه استفاده از انرژی به عنوان نوعی سلاح و نیز فشار بر کشورهای غربی مطرح کرده است.

زلنسکی در پیامی ویدیویی به نشست مجمع دوحه در پایتخت قطر تاکید کرد: از شما می‌خواهم تولید انرژی را افزایش دهید تا همه در روسیه بفهمند که هیچ‌کس نمی‌تواند از انرژی به عنوان سلاحی برای باج‌گیری از جهان استفاده کند.

روسیه ارسال گاز به اروپا از طریق اوکراین را ادامه می دهد

شرکت روسی گازپروم روز شنبه اعلام کرد که مطابق با تقاضای مصرف‌کنندگان اروپایی همچنان به عرضه گاز طبیعی به اروپا از طریق اوکراین ادامه خواهد داد.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین به تازگی اعلام کرده است که کشورش در پی تحریم‌های غرب از این پس تحویل گاز به کشورهای «غیردوست» را تنها در ازای دریافت روبل از سر خواهد گرفت.

این تصمیم خشم کشورهای اروپایی را که در پی کاستن از وابستگی به روسیه در زمینه انرژی هستند، برانگیخته است.

کشورهای اروپایی دریافت کننده گاز و نفت روسیه معتقدند که تصمیم اخیر کرملین ناقض مفاد قراردادهای امضا شده میان طرفین است.

جو بایدن در لهستان علیه پوتین سخنرانی می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده که برای ملاقات با سربازان آمریکا و بازدید از یک شهر مرزی با اوکراین به لهستان سفر کرده قرار است امروز شنبه ۲۶ مارس در این کشور سخنرانی کند.

کاخ سفید با اعلام این مطلب یادآور شد که بایدن در سخنان خود بر مخالفت «جهان آزاد» با تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین تاکید خواهد کرد.

به گزارش کاخ سفید، جو بایدن همچنین در این سخنان یادآور خواهد شد که اقتصاد‌های بزرگ دنیا همگی خواهان متوقف کردن ولادیمیر پوتین در این اقدام تهاجمی هستند.

رئیس جمهوری آمریکا که پس از نشست‌های جداگانه با گروه هفت و متحدان ناتو در بروکسل به لهستان سفر کرده قرار است با رئیس جمهوری این کشور هم مرز با اوکراین نیز دیدار و گفتگو کند.

ارتش اوکراین مدعی شد که تعدادی تانک و هواپیمای روسی را منهدم کرده است

ستاد کل ارتش اوکراین روز شنبه مدعی شد که نظامیان این کشور تلفات و خسارات سنگینی را به نیروهای روسیه در اطرف شهرهای دونتسک و لوهانسک واقع در استان دونباس وارد کرده‌‌اند.

در بیانیه ستاد کل ارتش اوکراین آمده است: «خسارات قابل توجهی به مهاجمان روسی وارد کرده‌ایم.» در این بیانیه به طور مشخص به انهدام سه هواپیما، هشت تانک و کشته شدن ۱۷۰ سرباز روس اشاره شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
3
11
هدف پوتین بیشتر کشتن فرمانده های رده بالای کشورش است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
2
21
مرگ بر آدمهای دیکتاتور و خودکامه
ناشناس 1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
3
18
مرگ بر روسیه روسیاه
لعنت بر پوتین
همیشه رسوا باد مزدور پوتین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
4
18
تمام دنیابایدمتحدبشن مثل آلمان درجنگ جهانی روسیه رانابودکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
3
18
زنده باد مردم و ارتش اوکراین، چه مردانه پشت سر دولت خودشون ایستادن، زنده باد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین