کد خبر: ۷۶۳۵۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
ماکرون خواستار تشدید تحریم‌ها علیه نفت روسیه شد

جنگ اوکراین| انتقاد شدید از نسل‌کشی روس‌ها در بوچا| بایدن خواستار محاکمه پوتین شد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه در واکنش به انتشار اخبار و تصاویر کشف صد‌ها جسد غیرنظامی در شهر کوچک بوچا در حومه کی‌یف، از موافقت خود با تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه با محور نفت و زغال سنگ خبر داد.
جنگ اوکراین| انتقاد شدید از نسل‌کشی روس‌ها در بوچا| بایدن خواستار محاکمه پوتین شد
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهور فرانسه گفت: «نشانه‌های بسیار واضحی از رخداد جنایات جنگی» در شهر کوچک بوچا وجود دارد و «تقریبا واضح شده است که ارتش روسیه عامل آن بوده است.»

پیشتر وزیر دفاع آلمان نیز خواستار تشدید تحریم‌ها علیه بخش انرژی روسیه شده بود.

واکنش مقام‌های اروپایی به رخداد جنایات جنگی علیه غیرنظامیان در اوکراین در شرایطی است که روسیه همچنان اتهام وارده به نیرو‌های نظامی خود را پروپگاندای فاقد اصالت اوکراین می‌داند.

در حال به روزرسانی...

اوکراین: در بمباران شهر میکولائیف ۱۰ غیرنظامی کشته و ۴۶ نفر زخمی شدند

به گفته مقامات اوکراین در جریان حملات هوایی روسیه به شهر میکولائیف در جنوب این کشور ۱۰ غیرنظامی کشته و ۴۶ تن دیگر زخمی شدند.

به ادعای وزارت دفاع اوکراین حمله اول حدود ساعت ۴ بامداد به وقت گرینویچ روی داد که در جریان آن ۵ نفر زخمی شدند و حمله دومی تنها لحظاتی بعد انجام شد که ۱۰ کشته و ۴۱ زخمی برجای گذاشت.

رئیس پارلمان اروپا خواستار تحریم منابع انرژی روسیه شد

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا که در کی‌یف به‌سر می‌برد از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا وابستگی خود را به منابع انرژی روسیه کاهش دهند و آن را تحریم کنند.

وی با بیان اینکه باید «حمایت مالی غیرمستقیم از جنایت جنگی روسیه» را کنار گذاشت گفت که «پولی که بابت خرید گاز به روسیه پرداخت می شود، صرف ساخت بمب و کشتار انسان‌ها خواهد شد.»

آلمان «تعدادی زیادی» از دیپلمات‌های روس را اخراج می‌کند

وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد «تعدادی زیادی» از دیپلمات‌های روس را از خاک این کشور اخراج می‌کند. اگرچه رسما تعداد دیپلمات‌هایی که قرار است اخراج شوند اعلام نشده اما بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه این شما ۴۰ نفر است.

به گفته برلین حضور این افراد «تهدیدی برای کسانی که قصد دارند تحت محافظت آلمان قرار گیرند» محسوب می‌شود.

از زمان آغاز جنگ تا کنون آلمان پذیرای بیش از ۳۰۰ هزار آواره اوکراینی بوده است.

جو بایدن خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین شد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین به اتهام «ارتکاب جنایت جنگی» شد. آقای بایدن این سخنان را در واکنش به پیدا شدن چندین جسد با لباس غیرنظامی در منطقه بوچا در حومه کی‌یف اظهار کرد.

وی با اشاره به این اتفاق گفت: «دیدید چه اتفاقی افتاده است. پوتین یک جنایتکار جنگی است.»

وی همچنین گفت که مجازات‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

اوکراین روسیه را به «رفتار غیرانسانی» با اسرای جنگی متهم کرد

لودمیلا دنیسووا، مسئول رسیدگی به حقوق بشر در پارلمان اوکراین روز دوشنبه در یک پست فیسبوکی نسبت به «رفتار غیرانسانی» روس‌ها با اسرای اوکراینی تاکید کرد.

خانم دنیسووا با استناد به شواهد بدست آمده از سربازان اوکراینی که اخیرا در جریان مبادله با اسرای جنگی روسی، آزاد شده اند می‌گوید روسیه با این سربازان به‌صورت انسانی رفتار نکرده و عمدتا صدمات فیزیکی به آن‌ها وارد کرده است.

اتحادیه اروپا مایل است در روند جمع‌آوری شواهد و دلایل ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین مشارکت داشته باشد

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از آمادگی اتحادیه اروپا برای اعزام کارشناسان و تیم‌های تحقیقاتی برای کمک به مشخص شدن ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای روسیه در حومه کی‌یف سخن گفت.

خانم فن در لاین پس از گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با تاکید بر اینکه عاملان چنین جنایات شنیعی نباید بدون مجازات بمانند، از تشکیل تیم‌های مشترک تحقیقاتی با اوکراین برای بررسی وقوع جنایات جنگی و همچنین جنایت علیه بشریت در خاک این کشور توسط روسیه خبر داد.

آمریکا شانس خود را برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، امتحان می‌کند

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل روز دوشنبه گفت واشنگتن در واکنش به تصاویر منتشر شده از شهرک بوچا، تلاش خواهد کرد تا عضویت فدراسیون روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به حالت تعلیق درآورد.

لیندا توماس گرینفیلد در یک پیام توییتری تصریح کرد:‌ «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم یک کشور عضو که در حال نقض کلیه اصولی است که از ته قلب به آن‌ها اعتقاد داریم، از کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل بهره ببرد.»

خانم گرینفیلد خطاب به ۱۴۰ کشوری که تاکنون در راستای محکوم کردن روسیه رای داده‌اند اضافه کرد: «تصاویر بوچا و تخریبی که در سراسر اوکراین شاهدش بوده‌ایم ما را مجبور می‌کند که از حرف وارد عمل شویم.» او اضافه کرد ما نباید به روسیه اجازه دهیم از کرسی شورای حقوق بشر به‌عنوان ابزار و پروپاگاندایی در جهت اینکه نشان دهد مطالبات مشروع حقوق بشری دارند، استفاده کند.

با این حال امکان دارد ان پیشنهاد آمریکا با موانع حقوقی مواجه و به نتیجه عملی لازم نرسد.

آغاز محدودیت ویزایی روسیه برای شهروندان کشورهای «غیردوست»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه با امضای فرمانی ورود اتباع کشورهای «غیردوست» به خاک روسیه را محدود کرد.

طبق دستور ولادیمیر پوتین از امروز و تا اطلاع ثانوی «رژیم ساده اخذ رواید» برای اتباع کشورهای اتحادیه اروپا، نروژ، سوئیس، دانمارک و ایسلند متوقف می‌شود.

بنا بر فرمان پوتین، وزارت خارجه روسیه در همکاری با سایر ارگان‌های ذیربط، در مورد اعمال محدودیت بر ورود شهروندان خارجی یا افراد بدون کشوری که اقدامات غیردوستانه‌ای علیه روسیه، اتباعش و کل موجودیت حقوقی فدراسیون روسیه مرتکب شده‌اند، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

شهردار ماریوپل: ۹۰ هزار نفر با اتومبیل شخصی شهر را ترک کردند

شهردار بندر محاصره شده ماریوپل می‌گوید حدود ۹۰ هزار نفر از ساکنان شهر موفق شده‌اند با اتومبیل‌های شخصی از مسیر کریدورهای بشردوستانه به مکان دیگری نقل مکان کنند. با این حال به گفته این مقام اوکراینی، نیروهای روسی مانع ورود اقلام بشردوستانه به داخل شهر ماریوپل می‌شوند.

در همین حال گفته می‌شود کماکان بیش از ۱۳۰ هزار نفر از ساکنان این شهر همچنان در شرایط غیرانسانی مجبور به «زندگی» زیر آتش هستند.

زلنسکی از شهرک بوچا «جنایات جنگی» و «نسل‌کشی» توسط روس‌ها را محکوم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ظهر دوشنبه از محل شهرک بوچا در حومه پایتخت بازدید کرد. او گفت: « همه جهان شاهد چیزی است که اینجا توسط نظامیان روسیه اتفاق افتاده است. وقتی این کشتار را می‌بینیم همه فرایند مذاکره زیر سوال می رود.»

با این‌حال رییس جمهور اوکراین در حالیکه جلیقه ضدگلوله بر تن داشت خطاب به رسانه‌ها گفت که باید این جنگ تمام شود و در جامه رئیس جمهور باید مذاکره با مسکو را ادامه دهد.

کی‌یف روز گذشته ارتش روسیه را به کشتار عمدی مردم و ارتکاب جنایات جنگی در بوچا متهم کرد. اکثر کشورهای اروپایی نیز با محکوم کردن این اقدام خواستار تحقیق مستقل در این باره و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه شده‌اند.

ادعای اوکراین: روس‌ها سر سربازان زن اسیر ما را تراشیدند

رسانه‌های اوکراین به‌نقل از دیمیترو لوبینت، رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان این کشور ادعا کرده‌اند که روسیه سر سربازان زن اسیر اوکراینی را به اجبار تراشیده است.

تصاویری از دست‌کم ۱۵ سرباز زن اوکراینی که بتازگی در طرح مبادله اسرا بین مسکو و کی‌یف، آزاد شده‌اند منتشر شده که همگی کچل هستند. مسکو به این ادعا واکنشی نشان نداده است.

۸۶ سرباز اوکراینی روز اول اوکراین با اسرای روسی مبادله شدند که از این میان ۱۵ سرباز زن بودند.

پوتین با تبریک به ووچیچ از «شراکت استراتژیک» بین مسکو و بلگراد تمجید کرد

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه ضمن تمجید از «شراکت استراتژیک» بین روسیه و صربستان، انتخاب مجدد الکساندر ووچیچ در مقام ریاست جمهوری این کشور حوزه بالکان را تبریک گفت.

رئیس جمهور روسیه ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش و بهبود روابط و همکاری‌های موجود بین دو کشور که «بدون‌شک در راستای منافع ملل برادر روسیه و صربستان» است از پیروزی ووچیچ در این انتخابات به‌عنوان نماد «حمایت گسترده» ملت صرب از سیاست‌های ووچیچ یاد کرد؛ سیاستی داخلی با محوریت حل مشکلات اجتماعی اقتصادی جاری و یک دیپلماسی مستقل در خارج.

صربستان که یکی از متحدان سنتی مسکو در اروپاست سعی کرده مواضعی احتیاط آمیز در مورد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اتخاذ کند. هر چند بلگراد به قطعنامه پیشنهادی سازمان ملل علیه روسیه رای داده، ولی در تحریم کرملین تاکنون مشارکت نکرده است.

در این کشور حوزه بالکان تعدادی از گروه‌های صرب در حمایت از سیاست‌های کرملین و به‌ویژه حمله این کشور به اوکراین چندین بار به خیابان آمده‌اند.

بیش از ۴.۲ میلیون نفر تاکنون از اوکراین گریخته‌اند

طبق برآورد‌های کمیسیاریای عالی پناهجویان سازمان ملل از ۲۴ فوریه تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۲۱۵ هزار نفر از اوکراین خارج شده اند که نسبت به هفته گذشته یک افزایش حدودا ۴۰ هزار نفری را نشان می‌دهد.

از جنگ جهانی دوم به این سو سرازیر شدن این تعداد پناهجو به اروپا سابقه نداشته است. حدود ۹۰ درصد پناهجویان اوکراینی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. طبق دستور دولت اوکراین مردان ۱۸ تا ۶۰ سال اجازه خروج از کشور را ندارند.

طبق آمار‌های سازمان ملل حدود ۲۰۵ هزار نفر از افرادی که موفق به فرار از اوکراین شده‌اند، ملیت اوکراینی ندارند.

تخمین زده می‌شود که حدود ۶.۵ میلیون نفر هم در داخل اوکراین از خانه و کاشانه خود آواره شده باشند.

دسترسی روسیه و بلاروس به خدمات یک بانک اروپایی تعلیق شد

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (Berd) روز دوشنبه از مسدود کردن دسترسی روسیه و بلاروس به وام‌ها و خدمات مالی و کارشناسی خود تا اطلاع ثانوی خبر داد.

این تصمیم با در نظر گرفتن تجاوز روسیه به خاک اوکراین اتخاذ شده و بلافاصله قابل اجراست. طبق این تصمیم پروژه‌های جدید تامین مالی و همکاری‌های فنی این بانک با روسیه و بلاروس به حالت تعلیق درمی‌آید.

این بانک اروپایی که دفاتر خود در مسکو و مینسک را نیز تعطیل کرده، در یک بیانیه ضمن ابراز تاسف از رسیدن به این نقطه علیرغم تجربه سال‌ها همکاری و فعالیت در این دو کشور، هدف خود را محکوم کردن اقدام روسیه فراتر از واژه‌ها و در عمل عنوان کرده است.

بانک اروپایی بازسازی و توسعه در نظر دارد طی یک پروژه ۲ میلیارد یورویی از اوکراین و کشور‌های همسایه‌اش حمایت کند و در نظر دارد در پروژه بازسازی اوکراین نیز نقش داشته باشد.

فرماندار نظامی اوکراین: تجمع نیرو‌های نظامی روسیه در منطقه لوهانسک چشمگیر است

سرهئی هایدای، مسئول نظامی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین روز دوشنبه از تجمع چشم‌گیر نظامیان روسیه و تجهیزات نظامی آن‌ها در منطقه خبر داد که ظاهرا برای یک عملیات آماده می‌شوند.

او که از طریق تلویزیون ملی اوکراین صحبت می‌کرد مدعی دفع حمله شب گذشته به روبیژنه شد با این حال اعلام کرد که ظواهر نشان می‌دهد روسیه برای انجام یک حمله بزرگ در این منطقه خود را آماده می‌کند.

پیش‌تر رهبران جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک از بسیج کامل نیرو‌ها در سرزمین‌های تحت حاکمیت خود خبر داده بودند.

کرملین هم اعلام کرده که با هدف تمرکز بیشتر بر شرق اوکراین نیرو‌های خود را از حومه کی‌یف و شمال اوکراین به عقب فراخوانده است.

ژاپن وقوع «خشونت‌های فوق‌العاده بی‌رحمانه» در حومه کی‌یف را محکوم کرد

وزیر خارجه ژاپن که برای دیدار با همتای لهستانی خود به ورشو سفر کرده، روز دوشنبه با ابراز «حیرت عمیق» از اطلاعات دریافتی درباره وقوع «خشونت‌های فوق‌العاده بی‌رحمانه» در بوچا واقع در حومه کی‌یف، آن را محکوم کرد.

یوشیماسا هایاشی اضافه کرد که کشتن غیرنظامیان بی‌گناه نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه و غیرقابل قبول است.

جمهوری چک ۲۵۰ سرباز به اسلواکی اعزام می‌کند

پراگ روز دوشنبه اعلام کرد که در قالب یک عملیات تجمیعی ناتو نزدیک ۲۵۰ سرباز خود را به کشور همسایه، اسلواکی اعزام می‌کند.

۲۵۰ چترباز جمهوری چک امروز راهی اسلواکی می‌شوند که با اوکراین مرز زمینی مشترک دارد. این گروه تجمیعی ناتو در کل شامل ۲۱۰۰ سرباز از کشور‌های مختلف نظیر آلمان، هلند، لهستان، اسلواکی، اسلونی و ایالات متحده آمریکاست. فرماندهی این گروه با نیرو‌های جمهوری چک خواهد بود.

کرملین کلیه اتهامات وارده غرب به روسیه در بوچا را «قاطعانه» تکذیب کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه و در واکنش به کشف اجساد شهروندان غیرنظامی در شهرک بوچا، کلیه اتهامات غرب علیه مسکو را بصورت قطعی رد کرد.

آقای پسکوف در ادامه ادعا کرد که کارشناسان وزارت دفاع روسیه به نشانه‌هایی دست یافته‌اند که «جعلی بودن ویدئوها» و «دستکاری در تصاویری که از سوی مقامات اوکراینی بعنوان سند کشتار» منتشر شده است را ثابت می‌کند.

آقای پسکوف اضافه کرد که با توجه به آن‌چه که دیده‌ایم نمی‌توانیم به این تصاویر ویدئویی اعتماد کنیم و باید جدا صحت این اطلاعات را مورد تردید قرار داد. او خطاب به رهبران و سران کشور‌های غربی گفت که به «اتهامات عجولانه» خود علیه مسکو ادامه ندهند و دستکم توضیحات مسکو را هم ملاحظه کنند.

وی گفت: «روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت در مورد «اقدامات تحریک آمیز و شنیع» کی‌یف شده و آمادگی دارد تا این موضوع در سطح بین‌المللی به بحث گذاشته شود.»

پوتین به ویکتور اوربان تبریک گفت

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیروزی ویکتور اوربان در انتخابات پارلمانی مجارستان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد مناسبات دوستانه مسکو و بوداپست بیش از پیش تقویت شود.

مجارستان هر چند یکی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست و با اوکراین مرز مشترک دارد، اما ترجیح داده نسبت به سایر کشور‌های اروپایی در قبال تجاوز نظامی روسیه به اوکراین واکنش «ملایم‌تری» نشان دهد.

روسیه از تحقیقات مجزای خود درباره آنچه «جنایات جنگی» در بوچا نامیده می‌شود، خبر داد

الکساندر باستریکین، رییس کمیته تحقیق روسیه دستور داد تا درباره آنچه اخبار تحریک‌آمیز اوکراین درباره کشتن شهروندان غیرنظامی در بوچا نامید، تحقیقات قضایی لازمه صورت گیرد. او که ریاست نهاد مسئول در تحقیقات کیفری روسیه را برعهده دارد در یک بیانیه ادعا کرده که وزارت دفاع اوکراین با هدف بی اعتبار کردن سربازان روس تصاویر فیلمبرداری شده در بوچا در حومه کی‌یف را بعنوان سند کشته شدن غیرنظامیان در اختیار رسانه‌های غربی قرار داده است.

این در حالیست که وزارت دفاع روسیه می‌گوید کلیه تصاویر پخش شده که ادعای ارتکاب جنایات جنگی از سوی سربازان روسیه در محل مورد بحث را دارند مربوط به بوچا نیست و باهدف تحریک اذهان عمومی منتشر شده است.

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه مسکو را با قید فوریت بررسی می‌کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت: «اتحادیه اروپا در حال بحث در مورد تحریم‌های جدید علیه مسکو است که به ویژه از سوی فرانسه و آلمان درخواست شده است، این درخواست پس از کشف تعداد زیادی اجساد غیرنظامی در منطقه کی‌یف، به ویژه در بوچا مطرح شده است.»

آقای بورل در بیانیه‌ای افزود: «اتحادیه اروپا جنایات گزارش شده توسط نیرو‌های مسلح روسیه در چندین شهر اشغالی اوکراین را که اکنون آزاد شده اند، به شدت محکوم می‌کند.»

لهستان خواستار تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی برای بررسی «نسل‌کشی» در اوکراین شد

نخست وزیر لهستان روز دوشنبه خواستار تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی برای تحقیق در باره وقایع شهرک بوچا و احتمال «نسل‌کشی» روسیه در این حومه پایتخت اوکراین شد.

ماتئوش موراویتسکیٍََ، نخست وزیر لهستان اضافه کرد: «شایسته است از کشتار خونینی که توسط روسیه و سربازان روس اتفاق افتاده با نام حقیقی‌اش یعنی نسل‌کشی یاد شود.» بنابراین پیشنهاد ورشو، تشکیل کمیته تحقیق بین المللی در مورد ارتکاب جرم نسل‌کشی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
افخمی
|
Germany
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
18
4
روس ها اگر می خواستند غیر نظامی بکشند دوروزه تمام اکرائین را فتح کرده بودند عمو.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
2
20
با درود امروز زیرنویس شبکه خبر یطوری اخبار اکراینو میزد خداشاهده من فکر کردم اکراین مردم روسیه رو کشته روسیه این وسط بهش ظلم شده یا اکراین به روسیه حمله نظامی کرده.امام حسین که هممون ادعای راهو رسمشو داریم میگه اگه دین ندارید آزاده باشید..صداسیما این رسم آزادگی نیست این رسم بی طرفی و خبرگذاری نیست. حالا طرفدار روسیه آید یکم یواشتر نه اینقدر تابلو....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین