کد خبر: ۷۶۴۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳

فنلاند به ناتو ملحق می‌شود؟

وزیر خارجه فنلاند گفت که به زودی و طی هفته‌های آینده تصمیم خود را درخصوص "احتمال پیوستن به ناتو" اعلام می‌کند.
فنلاند به ناتو ملحق می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

«پکا هاویستو»، وزیر امور خارجه فنلاند روز پنجشنبه گفت که این کشور که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، به زودی و طی هفته‌های آینده مراحل بعدی را درخصوص "احتمال درخواست عضویت در ناتو" روشن خواهد کرد.

به گزارش روزنامه دیلی میل، رسانه‌های محلی نشان داده‌اند که "حمایت مردم فنلاند از عضویت در ناتو" پس از حمله روسیه به اوکراین به رکورد بالایی رسیده است.

همچنین، دبیرکل ناتو امروز (جمعه) گفت که اگر فنلاند بخواهد در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین، به ناتو بیپوندد، تمامی اعضای این ائتلاف از تصمیم فنلاند "به گرمی استقبال" می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌بی‌سی عنوان داشت: «اقدام فنلاند درخصوص پیوستن به ناتو "نتیجه مستقیم" حمله روسیه به اوکراین است. پیام ناتو و من به فنلاند این است که در این خصوص تصمیم خود را بگیرد. ما به تصمیم این کشور صرف نظر از اینکه نتیجه چه خواهد بود، احترام خواهیم گذاشت. اما اگر فنلاند تصمیم بگیرد که به ناتو بپیوندد، من مطمئنم که ناتو از تصمیم این کشور به گرمی استقبال خواهد کرد.»

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند اواسط این هفته اعلام کرد: هر دو مسئله پیوستن و عدم پیوستن به ناتو پیامدهای خود را دارد. ما باید تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت هر دو انتخاب را در نظر بگیریم. در عین حال باید هدفمان را به خاطر بسپاریم؛ اطمینان حاصل کردن از امنیت فنلاند و شهروندان این کشور در تمامی موقعیت‌ها.

سوئد هم اعلام کرده است که درخصوص تصمیمات خود مبنی بر پیوستن و یا عدم پیوستن به ناتو "تجدید نظر" می‌کند. از طرفی با افزایش جنگ در اوکراین، انبوهی از نظرسنجی‌ها در سوئد نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از شهروندان این کشور (سوئد) طرفدار پیوستن به ناتو هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین