کد خبر: ۷۶۴۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
روسیه فرودگاه نیپرو را ویران کرد

جنگ اوکراین| عقب‌نشینی روسیه از کی‌یف، جنگ بزرگ در راه است

مقام‌های اوکراینی از هفته گذشته و همزمان با تسریع روند عقب‌نشینی ارتش روسیه از شمال این کشور و به‌ویژه حومه کی‌یف اعلام کردند مسکو خود را برای حمله‌ای عظیم به شرق آماده می‌کند.
جنگ اوکراین| عقب‌نشینی روسیه از کی‌یف، جنگ بزرگ در راه است
آفتاب‌‌نیوز :

یک هفته پس از آغاز عقب‌نشینی روسیه از حومه کی‌یف، مقام‌های اوکراینی می‌گویند نظامیان، شبه‌نظامیان و دولت این کشور خود را برای رویارویی گسترده در شرق آماده می‌کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا: به تامین تسلیحات مورد نیاز اوکراین ادامه خواهیم داد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، روز یکشنبه گفت ایالات متحده سلاح‌های مورد نیاز اوکراین را در اختیار این کشور قرار خواهد داد تا بتوانند روس‌ها را شکست دهند و مانع از تصرف شهر‌های بیشتر توسط سربازان روسیه و ارتکاب «جنایات» توسط آن‌ها شوند.

آقای سالیوان گفت آمریکا «شبانه‌روز» کار می‌کند تا نه تنها تسلیحات خود را به دست اوکراین برساند، بلکه همینطور ارسال تسلیحات دیگر کشور‌ها را سازماندهی و هماهنگ کند.

وی روسیه را به «هدف قرار دادن سیستماتیک غیرنظامیان، کشتار وحشیانه مردم بیگناه، وحشیگری و شرارت» در اوکراین متهم کرد و گفت این اقدامات «جنایتکارانه» باید «پاسخی قاطع» دریافت کنند.

آمار کشته‌شدگان حمله موشکی به ایستگاه قطار کراماتورسک به ۵۷ تن رسید

اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد تعداد قربانیان حمله موشکی روز جمعه به ایستگاه قطار کراماتورسک به ۵۷ نفر افزایش یافته است. پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفت بیش از ۱۰۰ نفر نیز در اثر این حادثه زخمی شده‌اند.

اوکراین و کشور‌های غربی روسیه را مسئول کشتار غیرنظامیانی خوانده‌اند که در ایستگاه قطار منتظر ترک محل بودند. با این حال مسکو مسئولیت این حادثه را رد کرده است.

۱۲۰۰ جسد در منطقه کی‌یف کشف شده است

یک هفته پس از آغاز عقب‌نشینی روسیه از حومه کی‌یف، دادستان کل اوکراین اعلام کرد ۱۲۰۰ جسد در حومه‌های پایتخت کشف شده است.

ایرینا وندیکتووا روز یکشنبه به شبکه اسکای نیوز بریتانیا گفت: «تن‌ها در منطقه کی‌یف ۱۲۲۲ نفر کشته شده اند.» خانم وندیکتووا همچنین از گشایش ۵۶۰۰ پرونده تحقیق درباره جنایات ارتکابی در این کشور از زمان آغاز حمله نظامی روسیه خبر داد. هفته پیش همین مقام اوکراینی از کشف ۴۱۰ جسد در مناطق آزاد شده خبر داده بود.

روسیه در هفته اول حمله به اوکراین، در دو جبهه شمالی و شرقی تلاش کرد تا وارد کی‌یف شود. پس از شکست عملیات، ارتش روسیه از حومه پایتخت عقب‌نشینی کرد. هفته گذشته جسد نزدیک به ۳۰۰ نفر در شهر بوچا و در گور‌های دسته جمعی و کم عمق، کشف شد. کشور‌های بسیاری نظامیان روسیه را به اعدام خودسرانه شهروندان، ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم می‌کنند.

دیوان بین‌المللی کیفری تحقیق برای جمع‌آوری و بررسی مدارک و شواهد چنین اتهامی را آغاز کرده است.

روسیه فرودگاه نیپرو را ویران کرد

ولانتین رزنیچنکو، فرماندار نیپرو در شرق اوکراین اعلام کرد روسیه با بمباران دوباره فرودگاه این شهر، آن را کاملا نابود کرده است. روسیه در نخستین روز‌های حمله به اوکراین هم این فرودگاه را به توپ بسته بود.

آقای رزینچنکو در تلگرام نوشت: «حمله دوباره به فرودگاه نیپرو. دیگر چیزی نمانده. فرودگاه و تمام تاسیسات اطراف نابود شد. موشک‌ها هنوز از بالای سرمان رد می‌شوند. داریم قربانیان را می‌شماریم.»

اسقف اعظم روسیه مردم را به اتحاد با دولت برای شکست دشمنان داخلی و خارجی فراخواند

کیریل، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه روز یکشنبه از مردم این کشور خواست در شرایط سخت کنونی حول محور دولت متحد شوند.

بالاترین مقام مذهبی روسیه که یکی از متحدان جدی کاخ کرملین به شمار می‌رود خطاب به پیروان کلیسای ارتدوکس گفت: «در این شرایط دشوار میهن باید، به‌ویژه حول محور قدرت متحد شویم و به رهبران برای اجرای وظایفشان کمک کنیم. باید تا پای جان برای حمایت از دولت آماده باشیم.» کیریل در مراسم عشای ربانی یکشنبه پیش از عید پاک موعظه می‌کرد، گفت: با همین فداکاری‌ها یک سرباز واقعی نمایان می‌شود و می‌توانند دشمنان داخلی و خارجی را شکست دهد.

پاپ خواستار آتش‌بس میان اوکراین و روسیه به مناسبت عید پاک شد

پاپ فرانسیس روز یکشنبه و در جریان برگزاری مراسم عشای ربانی از رهبران روسیه و اوکراین خواست تا به مناسبت عید پاک، درگیری نظامی را با هدف «دستیابی به صلح» متوقف کنند.

رهبر کاتولیک‌های جهانی در هفته‌های گذشته «ملی‌گرایی متوهمانه» شماری از قدرتمندان را عامل به راه افتادن جنگ معرفی کرده بود.

مقام‌های عالی‌رتبه اوکراین و روسیه با وجود تمایل به ادامه گفتگو‌ها و حضور بر میز‌های مذاکره، می‌گویند دستیابی به توافق آسان نیست.

از سرگیری خروج جنگ‌زدگان از کراماتورسک

دو روز پس از کشتار ۵۲ غیرنظامی در شهر کراماتورسک، روند خروج جنگ‌زدگان از این شهر در شرق اوکراین ادامه دارد.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد تاکنون ۴۵۳۲ غیرنظامی توانسته‌اند با وجود درگیری‌ها از کراماتورسک خارج شوند.

مشاور زلنسکی: اگر در جبهه‌های شرقی پیروز شویم، می‌توانیم خواسته‌هایمان را به روسیه تحمیل کنیم

میهایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید این کشور برای نبرد‌های بزرگ در شرق این کشور آماده است.

مقام‌های اوکراینی از هفته گذشته و همزمان با تسریع روند عقب‌نشینی ارتش روسیه از شمال این کشور و به‌ویژه حومه کی‌یف اعلام کردند مسکو خود را برای حمله‌ای عظیم به شرق آماده می‌کند.

پودولیاک به خبرگزاری اینترفاکس اوکراین گفت: «ما باید برنده این نبرد، ازجمله در منطقه دنباس باشیم.» بخش‌های قابل توجهی از دنباس توسط دو جمهوری خودخوانده و به رسمیت شناخته شده از سوی روسیه اداره می‌شود.

به گفته این مقام عالی‌رتبه، «پس از پیروزی در جبهه‌های شرق»، موضع اوکراین در مذاکرات با روسیه قوی‌تر خواهد شد و این کشور می‌تواند برخی شرایط خود را به مسکو تحمیل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین