کد خبر: ۷۶۵۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲

واکنش اروپا به تصمیم مسکو در اخراج دیپلمات‌های اروپایی

دفتر سخنگویی اتحادیه اروپا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای تصمیم مسکو برای اخراج تعدادی از دیپلمات‌های اروپایی از روسیه را غیر موجه خواند.
واکنش اروپا به تصمیم مسکو در اخراج دیپلمات‌های اروپایی
آفتاب‌‌نیوز :

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است: اتحادیه اروپا از تصمیم غیرموجه و بی اساس فدراسیون روسیه برای اخراج ۱۸ عضو هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در فدراسیون روسیه ابراز تاسف می‌کند. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا وظایف خود را در چارچوب و با احترام کامل به کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک انجام می‌دهند.

اتحادیه اروپا اقدام روسیه را «تلافی‌جویانه و گزینشی» خواند که منجر به انزوای بیشتر مسکو خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از روسیه می‌خواهد تا تجاوزات خود به اوکراین را متوقف کند و به قوانین بین‌المللی و رویکرد همکاری در روابط بین‌المللی خود بازگردد.

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو ۱۸ کارمند دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در روسیه را به تلافی اخراج ۱۹ دیپلمات روس در اوایل ماه جاری توسط بروکسل اخراج کرده است.

اتحادیه اروپا در ۵ آوریل به ۱۹ دیپلمات روس دستور داد تا به دلیل "شرکت در فعالیت‌های مغایر با وضعیت دیپلماتیک خود" بلژیک را ترک کنند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرد که مارکوس ادرر سفیر اتحادیه اروپا در روسیه را احضار کرده و یادداشت اعتراضی به وی تحویل داده است.

در این بیانیه آمده است: «طرف روسی اعلام کرد که اتحادیه اروپا مسئول تخریب مداوم ساختار گفتگو و همکاری دوجانبه است که شکل‌گیری آن دهه‌ها طول کشید.» بر اساس این بیانیه دیپلمات‌های اتحادیه اروپا باید هر چه سریعتر روسیه را ترک کنند.

تنش‌ها میان روسیه و اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین تشدید شده است. اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه وضع کرده تا این کشور را وادار به عقب نشینی کند.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین