کد خبر: ۷۶۸۴۶۸
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
تعویق مجدد تاییدیه اداره هوانوردی فدرال

ایلان ماسک در انتظار برآورده شدن آرزوی سالروز تولدش

اداره هوانوردی فدرال(FAA) ایالات متحده آمریکا بار دیگر اعلام تصمیم‌ نهایی خود در مورد ارزیابی زیست‌محیطی برنامه‌های شرکت فضایی اسپیس‌ایکس را به تعویق انداخت.
ایلان ماسک در انتظار برآورده شدن آرزوی سالروز تولدش
آفتاب‌‌نیوز :

 اداره هوانوردی فدرال قرار بود در روز جمعه در ارزیابی محیطی برنامه‌ای(PEA) خود برای برنامه‌های اسپیس‌ایکس تصمیم بگیرد اما اعلام کرد که این تصمیم‌گیری تا روز ۳۱ مه(۱۰ خرداد) به تعویق افتاده است.

به گزارش ایندیپندنت، اسپیس‌ایکس برای تکمیل آزمایشات بیشتر بر روی موشک استارشیپ خود نیاز به مجوز پرتاب از اداره هوانوردی فدرال دارد. این اداره در حال کار برای صدور آخرین ارزیابی محیطی برنامه‌ای برای فضاپیمای اسپیس‌ایکس است.

این چهارمین باری است که اداره هوانوردی تصمیم‌گیری برای ماموریت اسپیس‌ایکس را به تعویق می‌اندازد. این فرآیند در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ آغاز شد. در ابتدا انتظار می‌رفت این فرآیند در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ به پایان برسد اما اداره هوانوردی فدرال آن را به ۲۸ فوریه و سپس ۲۸ مارس موکول کرد. در ماه مارس نیز این تصمیم‌گیری انجام نشد و فرآیند دریافت مجوز به روز ۲۹ آوریل موکول شد.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارد از فضاپیمای استارشیپ که به طرز قابل توجهی از فضاپیمای دراگون این شرکت بزرگ‌تر است برای انجام هر نوع ماموریتی از رساندن ماهواره‌های اینترنتی استارلینک این شرکت به مدار زمین تا ساخت شهری در مریخ استفاده کند.

با این وجود تاکنون، استارشیپ به سختی از زمین برخاسته است. اسپیس‌ایکس آزمایش‌های پرواز تا ارتفاع کم را در تاسیسات استاربیس(Starbase) خود در تگزاس در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد. در چهار مورد از این آزمایش‌ها، فضاپیمای استارشیپ هنگام فرود روی زمین منفجر شدند اما به دلیل عدم دریافت تاییدیه اداره هوانوردی فدرال هنوز هیچ‌ یک به فضا پرواز نکرده‌اند و تکمیل موفقیت‌آمیز ارزیابی‌ها، گامی رو به جلو برای دریافت این تاییدیه است.

این اداره در بیانیه‌ای نوشته است: تکمیل ارزیابی محیطی برنامه‌ای تضمین کننده‌ی دریافت مجوز پرتاب نیست. برنامه اسپیس‌ایکس باید علاوه بر این، الزامات ایمنی اداره هوانوردی را برآورده کند.

اسپیس‌ایکس پیش از این نیز یک بار زمانی که یک پرواز آزمایشی بدون مجوز را در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ به انجام رساند با اداره هوانوردی فدرال درگیر شد و تدوام تعویق‌ها می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شرکت اسپیس‌ایکس برای گرفتن تاییدیه‌های ضروری برای انجام پروازهای آزمایشی فضاپیمای استارشیپ در مرکز بوکاچیکا با مشکل مواجه خواهد شد.

اسپیس‌ایکس پیش از این مجبور شده بود که یک فرآیند ارزیابی زیست‌محیطی را از سر بگیرد.

مشخص نیست تاخیرهای فعلی چه تاثیری بر برنامه توسعه اسپیس‌ایکس بگذارد. آقای ماسک حداقل از بهار ۲۰۲۱ تاکنون بارها اعلام کرده که یک پرواز آزمایشی استارشیپ قریب الوقوع است.

او در سالروز تولد ۵۰ سالگی‌اش نیز در پاسخ سوال یکی از ۵۷ میلیون طرفدارش در توییتر مبنی بر آنکه چه هدیه‌ای برای پنجاهمین سالروز تولدش می‌خواهد پاسخ داده بود: موشک استارشیپ سوپرهوی. تصور می‌شود که منظور ایلان ماسک پرتاب این استارشیپ به مدار بوده باشد. با توجه به تعویق‌های اداره هوانوردی، این آرزو هنوز تحقق نیافته است.

مشخص نیست که آیا اسپیس‌ایکس واقعا برای انجام پرتاب از مرکز بوکا چیکا در تگزاس و پیشبرد برنامه استارشیپ خود به مجوز اداره هوانوردی نیاز دارد یا خیر.

در یک رویداد رسانه‌ای در ماه فوریه که عمدتا بر برنامه‌های ماسک برای ساختن شهر در مریخ متمرکز بود، او گفت که اگر اداره هوانوردی فدرال مجوز پرتاب را صادر نکند یا اسپیس‌ایکس را ملزم به ارائه گزارشی طولانی‌تر و دقیق‌تر در مورد اثرات زیست محیطی کند، این شرکت می‌تواند استارشیپ را از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب کند. جایی که این شرکت در حال حاضر موشک‌های فالکون ۹ را از آن به فضا می‌فرستد. البته او اعتراف کرد که پرتاب استارشیپ‌ها از فلوریدا دستکم به شش تا ۱۲ ماه زمان نیاز دارد تا برج پرتاب لازم برای پرتاب استارشیپ ساخته شود.

در آوریل ۲۰۲۱، ناسا پیشنهاد اسپیس‌ایکس را برای استفاده از یک استارشیپ بهبود یافته برای ارسال فضانوردان به ماه پذیرفت تا به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس ناسا که برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده از این فضاپیما استفاده کند.

اگرچه ناسا به تازگی رقابت جدیدی را برای طراحی دومین فرودگر ماه برای مأموریت‌های بعدی پس از سال ۲۰۲۵ آغاز کرده است اما همچنان روی اسپیس‌ایکس برای ارائه یک فضاپیما برای فرود بر ماه در عرض چند سال حساب می‌کند.

اسپیس‌ایکس در این ماموریت نه تنها از یک استارشیپ برای فرود بر روی ماه استفاده می‌کند، بلکه از استارشیپ‌های دیگر استفاده می‌کند که به فرودگر قمری آن در طول چرخش به دور زمین سوخت می‌رساند. سیستمی که پیش از این آزمایش نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین