کد خبر: ۷۶۹۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
مسکو اتهام نقض آتش‌بس از سوی کی‌یف را تکذیب کرد

جنگ اوکراین| نبرد ویرانگر در ماریوپل| تلفات انسانی جنگ اوکراین تاکنون چقدر بوده؟

در حالی که گفته می‌شد روسیه با سه روز آتش بس در ماریوپل با هدف خروج غیرنظامیان از این بندر راهبردی در جنوب اوکراین موافقت کرده، گزارش‌ها از نبرد سنگین در مرکز و حومه این شهر در روز پنجشنبه حکایت دارد. مقامات اوکراینی نبرد ماریوپل را «ویرانگر» ارزیابی کرده‌اند.
جنگ اوکراین| نبرد ویرانگر در ماریوپل| تلفات انسانی جنگ اوکراین تاکنون چقدر بوده؟
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که گفته می‌شد روسیه با سه روز آتش بس در ماریوپل با هدف خروج غیرنظامیان از این بندر راهبردی در جنوب اوکراین موافقت کرده، گزارش‌ها از نبرد سنگین در مرکز و حومه این شهر در روز پنجشنبه حکایت دارد. مقامات اوکراینی نبرد ماریوپل را «ویرانگر» ارزیابی کرده‌اند.

در همین حال نیویورک تایمز مدعی شده که اوکراین با کمک مستقیم آمریکا موفق به کشتن فرماندهان روسی شده است. کاخ سفید از این گزارش نیویورک تایمز انتقاد کرده و گفته حقیقت در آن قلب شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز از راه‌اندازی صندوقی بین‌المللی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی جهت بازسازی این کشور خبر داد.

تحولات جنگ اوکراین در تاریخ پنجشنبه پنجم ماه مه (۱۵ اردیبهشت):

روسیه مدعی انهدام ۴۵ مرکز نظامی اوکراین شد

ارتش روسیه می‌گوید نیروی هوایی این کشور در جریان آخریم عملیات خود، ۴۵ مرکز نظامی اوکراین را منهدم کرده است.

سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه با ذکر این موضوع گفت اهدافی که روز پنجشنبه توسط نیروی هوایی روسیه مورد هدف قرار گرفت شامل نیرو‌های اوکراینی و مراکز اسلحه و یک انبار مهمات در منطقه لوهانسک بوده است.

کوناشنکوف گفت یگان‌های موشکی روسیه یک آتشبار توپخانه اوکراینی را در موضع شلیکش در نزدیکی شهرک زاروژنه، یک خودرو پرتابگر چندگانه اوراگان در نزدیکی میکولایف و چهار منطقه دیگر را که پرسنل و تجهیزات نظامی در آن متمرکز بودند، هدف قرار دادند. وی گفت: «توپخانه روسیه ۱۵۲ پایگاه نظامی و ۳۸ موقعیت شلیک توپخانه اوکراین را هدف قرار داد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس با نقل این سخنان نوشته است که به طور مستقل قادر به تأیید ادعای کوناشنکوف نیست.

اوکراین مدعی دستاورد‌هایی در خرسون و میکولایف شد

نیرو‌های اوکراینی می‌گویند در شبانه روز منتهی به پنجشنبه در مناطق خرسون و میکولایف واقع در جنوب کشور دستاورد‌هایی را حاصل کرده و در ۱۱ حمله روسیه را در مناطق دونتسک و لوهانسک دفع کرده‌اند.

همچنین مقامات اوکراینی اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۵ نفر در گلوله‌باران شهر‌های منطقه دونباس کشته و دست‌کم ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند. این حملات به چند خانه و یک مدرسه آسیب رسانده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن می‌گوید نیرو‌های اوکراینی «تا حد زیادی پیشروی روسیه در شرق اوکراین را متوقف کرده‌اند» و حملات هوایی تشدید شده روسیه به زیرساخت‌های ترابری در بخش غربی این کشور نتوانسته است ارسال کمک‌های غرب به اوکراین را متوقف کند.

تلفات انسانی جنگ اوکراین تاکنون چقدر بوده است؟

هیچ برآورد کلی از شمار قربانیان غیرنظامی در جنگ اوکراین وجود ندارد. مقامات اوکراینی چند هفته پیش گفتند که تنها در ماریوپل ۲۰ هزار شهروند غیرنظامی کشته شده‌اند. بازرسان اوکراینی ادعا می‌کنند که «بیش از ۸ هزار مورد» جنایت جنگی را شناسایی کرده‌اند.

در سطح نظامی، بر اساس گزارش وزارت دفاع اوکراین که شنبه گذشته ارائه شد، ارتش روسیه از آغاز حمله خود ۲۳ هزار سرباز، ۱۹۰ هواپیما و هزار تانک را از دست داده است.

کرملین اخیراً به «زیان‌های چشمگیر» خود در جنگ اعتراف کرده است. برخی منابع غربی از کشته شدن ۱۲ هزار سرباز روسی خبر می‌دهند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه کشته و حدود ۱۰ هزار تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

پنج کشور غربی با اوکراین برای تحقیقات درباره جنایات جنگی گفتگو کردند

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه گفت که مقامات قضایی پنج کشور غربی با دادستان کل اوکراین در مورد راه‌های تحقیق درباره جنایات جنگی ادعایی روسیه در جنگ با اوکراین صحبت کرده‌اند.

مقاماتی که با هم در این زمینه گفتگو کردند از ۵ کشور آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند هستند که ائتلاف موسوم به «پنج چشم» را تشکیل می‌دهند. آن‌ها روز چهارشنبه به طور مجازی با ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین گفتگو کردند.

اوکراین مایل است برای ادعایش درباره هزاران جنایت جنگی روسیه اقدامی انجام دهد.

وزارت دادگستری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شش مقام برای هماهنگی در تصمیم‌گیری مناسب علیه کسانی که اقدامات جنایتکارانه آن‌ها در اوکراین احتمالا به جنایات جنگی منجر شده، گفتگو کردند.»

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده گفت: «تعهد ما به همکاری با شرکای بین‌المللی‌مان، از جمله دادستان کل اوکراین، برای تحقیق و پیگرد افراد مسئول جنایات در اوکراین همچنان پابرجاست. ما برای محاکمه کسانی که مرگ و ویرانی حاضر در اوکراین را تسهیل می‌کنند، بی‌وقفه تلاش‌های خود را دنبال خواهیم کرد.»
هفته گذشته، ایرینا وندیکتوا به رسانه آلمانی دویچه وله گفت که بازرسان اوکراینی «بیش از ۸ هزار مورد» از جنایات جنگی ادعایی را از آغاز تهاجم روسیه شناسایی کرده‌اند.

به گفته قاضی این دادگاه، این جنایت‌ها شامل «کشتن غیرنظامیان، بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی، شکنجه و جنایات جنسی» گزارش شده در «سرزمین اشغالی اوکراین» بوده است. او افزود که دادستان‌ها همچنین در حال بررسی «استفاده از سلاح‌های ممنوعه» در جنگ هستند.

پوتین به خاطر اظهارات لاورف درباره هیتلر از نخست وزیر اسرائیل عذرخواهی کرد

دفتر نخست وزیر اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه در گفتگوی تلفنی خود با نفتالی بنت، از او به خاطر اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌اش عذرخواهی کرد.

در این بیانیه آمده است: «نخست وزیر عذرخواهی رئیس جمهور پوتین را به خاطر اظهارات لاوروف پذیرفت و از او به دلیل شفاف‌سازی نگرش خود در مورد یهودیان و یادمان هولوکاست تشکر کرد.»

سرگئی لاوروف پیش از این در اظهاراتی جنجال‌برانگیز اسرائیل را به حمایت از «نئونازی‌ها» در اوکراین متهم کرده و گفته بود که آدولف هیتلر «خون یهودی» دارد.

این اظهارات خشم اسرائیل را برانگیخت. اسرائیل این سخنان را «رسوایی نابخشودنی» و «خطای تاریخی وحشتناک» خواند.

روسیه متعاقباً در روز سه‌شنبه با متهم کردن اسرائیل به «حمایت از رژیم نئونازی در کی‌یف» موضع خود را تکرار کرد. روسیه روز چهارشنبه نیز اعلام کرد که «مزدوران اسرائیلی» پابه‌پای گردان آزوف اوکراین علیه نیرو‌های روسی می‌جنگند. مسکو گردان آزوف را گروهی «نازی» و «فاشیست» توصیف می‌کند.

پوتین: روسیه برای اجازه خروج غیرنظامیان از آزوف‌استال آماده است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه گفت که روسیه همچنان «آماده» است اطمینان دهد که غیرنظامیانی گیر افتاده با مبارزان اوکراینی در کارخانه آزوف‌استال در ماریوپل به شیوه‌ای «ایمن» از آنجا خارج شوند.

پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره «مسائل بشردوستانه، از جمله بیرون آوردن غیرنظامیان از آزوف‌استال با همکاری سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ» صحبت کرد.

ولادیمیر پوتین جنگنده‌های اوکراینی را متهم به اخلال در خروج غیرنظامیان کرده و افزود: «ارتش روسیه همیشه آماده است تا از خارج کردن غیرنظامیان به روشی امن اطمینان حاصل کند.»

وی ادامه داد: «در مورد شبه نظامیانی که هنوز در آزوف‌استال باقی مانده‌اند، مقامات کی‌یف باید به آن‌ها دستور دهند که سلاح‌های خود را زمین بگذارند.»

زلنسکی صدراعظم و رئیس جمهوری آلمان را به کی‌یف دعوت کرد

خبرگزاری فرانسه نوشت آن گونه که روز پنجشنبه از دفتر ریاست جمهوری آلمان خبردار شده است، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، اولاف شولتز، صدراعظم و فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان به کی‌یف دعوت کرده است.

دولت اوکراین سه هفته پیش درخواست اشتاین‌مایر برای سفر به کی‌یف را نادیده گرفته بود.

منبع دولتی آلمانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که رئیس جمهوری اوکراین و رئیس دولت سوسیال دموکرات آلمان روز پنجشنبه یک گفتگوی تلفنی «بسیار خوب و بسیار مهم» با یکدیگر داشته‌اند که به «از بین بردن عصبانیت‌ها» کمک خواهد کرد.

رئیس جمهوری آلمان در اواسط آوریل می‌خواست با همتایان لهستانی و کشور‌های بالتیک خود به کی‌یف برود، اما سفر او در آخرین لحظه میسر نشد.

کاروان جدید سازمان ملل برای خارج کردن غیرنظامیان از آزوف‌استال در راه است

یک مقام سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت که یک کاروان جدید این سازمان در راه کارخانه آزوف‌ستال، آخرین سنگر مقاومت اوکراینی‌ها در ماریوپل است تا غیرنظامیان گرفتار شده در آنجا را خارج کند.

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در کنفرانس کمک‌کنندگان به اوکراین در ورشو در این زمینه گفت: «امروز که من با شما صحبت می‌کنم، کاروانی در راه است تا فردا صبح به آزوف‌استال برسد با این امید که غیرنظامیان باقیمانده را از آن جهنم تاریک که هفته‌ها و ماه‌ها در آن ساکن بوده‌اند، بیرون آورده و به منطقه امن برساند.»

اظهارات متناقض مسکو و کی‌یف درباره رعایت آتش‌بس

بر خلاف اوکراین، روسیه می‌گوید به تعهد آتش‌بس موقت برای خارج کردن غیرنظامیان از آزوف‌استال وفادار بوده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه اطمینان داد که کریدور‌های بشردوستانه برای خارج کردن غیرنظامیان باقیمانده در کارخانه فولاد آزوف در ماریوپل همچنان در حال کار هستند.

وی همچنین با تکذیب هرگونه حمله نیرو‌های روسی به آزوف‌استال، تأکید کرد که ارتش روسیه به آتش‌بسی که مسکو روز چهارشنبه برای مدت سه روز در اطراف این سایت اعلام کرده، احترام گذاشته است.

اروپا ۲۰۰ میلیون یورو به اوکراین کمک کرد

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز پنجشنبه در کنفرانس کمک‌کنندگان به اوکراین از اهدای ۲۰۰ میلیون یورو کمک اروپا به آوارگان داخلی در این کشور خبر داد.

او گفت: «امروز ما با یک هدف روشن گرد هم آمده‌ایم و آن حمایت از مردم شجاع اوکراین است که با متجاوز می‌جنگند و از آزادی خود دفاع می‌کنند.

او گفت: «امروز، اتحادیه اروپا بار دیگر به درخواست حمایت از اوکراین پاسخ داد. من از طرف کمیسیون اروپا، به پرداخت ۲۰۰ میلیون یورو به اوکراین متعهد شدم.»

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در این زمینه گفت که تلاش‌های اروپا برای همبستگی با اوکراین بر سه حوزه کلیدی متمرکز خواهد شد که عبارتند از «کمک‌های بشردوستانه، نیاز‌های نقدینگی کوتاه مدت و بازسازی».

در کنفرانس اهداکنندگان بیش از ۶ میلیارد یورو کمک برای اوکراین جمع‌آوری شد

نخست وزیر لهستان روز پنجشنبه اعلام کرد در کنفرانس بین‌المللی کمک‌کنندگان در ورشو بیش از شش میلیارد یورو برای اوکراین جمع‌آوری شده است.

ماتئوش موراویسکی در یک نشست مطبوعاتی مشترک با ماگدالنا اندرسون، همتای سوئدی خود گفت: «در این کنفرانس ما توانستیم بیش از شش میلیارد یورو جمع‌آوری کنیم و این پول برای حمایت از اوکراین و نیز در میان همه کسانی که از اوکراین حمایت می‌کنند، توزیع می‌شود.»

موراویسکی گفت: «وقتی روسیه مرگ را به ارمغان می‌آورد، کشور‌های جهان آزاد باید کمک کنند و من فکر می‌کنم این کنفرانس اینجا در ورشو همبستگی زیاد ما را نشان داد.»

در این کنفرانس که توسط لهستان و سوئد و نیز با مشارکت اتحادیه اروپا برگزار شد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از طریق ویدیویی خواستار «اعطای فوری وضعیت نامزدی اوکراین» به اتحادیه اروپا شد.

او گفت: «عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا باید واقعیتی قطعی باشد، نه فقط یک وعده یا چشم‌انداز.»

او همچنین از «شرکای متمدن» خواست تا از بازسازی «مناطق، شهر‌ها و صنایع در اوکراین» حمایت کنند.

فرمانده اوکراینی: روس‌ها به وعده آتش‌بس خودشان در آزوف‌استال احترام نمی‌گذارند

یکی از فرماندهان گردان آزوف که از کارخانه آزوف‌استال، آخرین سنگر مقاومت ماریوپل دفاع می‌کند، روز پنجشنبه گفت: «روس‌ها به وعده آتش‌بس خودشان احترام نمی‌گذارند.»

اسویاتوسلاو پالامار، معاون فرمانده گردان آزوف با اعلام این موضوع در پیامی ویدئویی در تلگرام گفت: «آن‌ها (روس‌ها) اجازه تخلیه غیرنظامیان را نمی‌دهند.»

کرملین پیشتر گفته بود که کریدور‌های بشردوستانه در آزوفستال «در حال کار» هستند و ارتش روسیه به آتش‌بسی که روز قبل برای پنج‌شنبه اعلام کرده بود احترام می‌گذارد.

فرانسه ۳۰۰ میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک می‌کند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش با افزودن ۳۰۰ میلیون دلار دیگر، میزان کلی کمک خود به اوکراین را از ۱.۷ ملیارد دلار به ۲ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

ماکرون این موضوع را در یک ویدئوی ضبط شده که در کنفرانس بین‌المللی کمک‌های مالی به اوکراین در ورشو، پایتخت لهستان پخش شد، اعلام کرد.

به گفته رهبر الیزه، این مشارکت جدید شامل بخش نظامی نمی‌شود.

اتحادیه اروپا مصادره دارایی‌های روس‌های تحریم‌شده را بررسی می‌کند

شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز پنجشنبه در مورد مصادره دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا که به دلیل تحریم مسدود شده گفت که ممکن است این دارایی‌ها برای بازسازی اوکراین در اختیار این کشور قرار داده شود.

او به خبرگزاری اوکراینی اینترفاکس گفت: «شخصاً به طور کامل متقاعد شده‌ام که نه تنها مسدود کردن دارایی‌ها، بلکه امکان مصادره آن‌ها نیز بسیار مهم است تا بتوانیم آن را در دسترس کشوری قرار بدهیم که در حال بازسازی خود است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در پایان ماه آوریل از کنگره خواست تا امکان مصادره دارایی‌های الیگارش‌های روسی را که در ایالات متحده سرگردان مانده‌اند، به او بدهد تا از آن‌ها به نفع اوکراین استفاده کند. کانادا هم در همین راستا است. کانادا نیز درصدد انجام چنین کاری است.

اما این نخستین بار است که یک مقام اروپایی از امکان مصادره دارایی‌های روسیه صحبت می‌کند.

روسیه هفت دیپلمات دانمارکی را اخراج کرد

روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد هفت دیپلمات دانمارکی را از خاک خود اخراج کرده است. این تصمیم به تلافی اقدام مشابه دولت کپنهاگ در اخراج ۱۵ دیپلمات روسی در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین گرفته شده است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هفت کارمند سفارت پادشاهی دانمارک در روسیه عنصر نامطلوب اعلام شده و باید ظرف دو هفته خاک کشور را ترک کنند.»

وزارت خارجه روسیه همچنین گفته است که درخواست ویزای یک دیپلمات دیگر دانمارکی نیز رد شده است.

حمله شبانه به کراماتورسک

در سایر نقاط اوکراین به ویژه در شرق که نیرو‌های مسکو حملات پیگیری به نقاط مختلف آن داشته، جنگ ادامه دارد. به گفته فرماندار منطقه دونتسک، ۲۵ غیرنظامی در حمله شبانه به یک منطقه مسکونی در کراماتورسک زخمی شدند.

ارتش روسیه به نوبه خود اعلام کرد که یک پست فرماندهی اوکراین و دو انبار نظامی در فرودگاه شهر کراماتورسک را هدف قرار داده است.

فرمانده گردان آزوف: نیرو‌های روسی وارد آزوف‌استال شده‌اند

دنیس پروکوپنکو، فرمانده گردان آزوف که رهبری مدافعان سایت آزوف‌استال را بر عهده دارد، در ویدئویی که عصر چهارشنبه منتشر شد، گفت نیرو‌های روسی موفق شده‌اند وارد کارخانه فولاد شوند و در این منطقه «درگیری‌های خشونت‌بار و خونین» در جریان است.

وی در این ویدئوی منتشر شده در تلگرام گفت: «دو روز است که دشمن موفق شده وارد محوطه کارخانه شود.»

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل روز پنجشنبه خواستار ادامه عملیات خارج کردن غیرنظامیان از این شهر و از درون سایت آزوف‌استال با کمک سازمان ملل و صلیب سرخ شد. او گفت: «ما با کمک هم تلاش می‌کنیم تا همه افراد، همه ساکنان ماریوپل را نجات دهیم.»

تلاش روسیه برای نابودی یگان‌های اوکراینی در آزوف‌استال با وجود آتش‌بس

در حالی که روسیه در تلاش است تا آخرین مدافعان اوکراینی در کارخانه آزوف‌استال را نابود کند، ارتش اوکراین اعلام کرد که نبرد همچنان در ماریوپول ادامه دارد.

ارتش اوکراین در همین روز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اشغالگران روسی در حال مسدود کردن منطقه کارخانه فولاد آزوف و تلاش برای نابودی یگان‌های اوکراینی در این سایت هستند.»

به گفته ارتش اوکراین، نیرو‌های روسی «برای به دست گرفتن کنترل کارخانه حملات خود را با پشتیبانی هواپیما‌ها از سر گرفته‌اند.»

این بیانیه در حالی بیان می‌شود که مسکو شامگاه چهارشنبه آتش‌بس موقت یکجانبه‌ای را برای سه روز متوالی اعلام کرد. این آتش‌بس قرار بود از ساعت ۵ بامداد پنج‌شنبه به وقت گرینویچ آغاز شود تا غیرنظامیانی که هنوز در آزوف‌استال حضور دارند و به گفته وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل شمار آن‌ها ۲۰۰ نفر است، از این سایت خارج شوند.

آزوف‌استال که یک مجتمع فولادی عظیم دارای شبکه‌های زیرزمینی است، آخرین سنگر مقاومت مبارزان اوکراینی در برابر ارتش روسیه در ماریوپل است. روسیه این بندر راهبردی را از اوایل ماه مارس محاصره کرده است. سقوط یا تسلیم این نقطه پیروزی مهمی برای مسکو خواهد بود.

روسیه مدعی شد ۶۰۰ جنگجوی اوکراینی را در یک شب در حملات توپخانه‌ای کشته است

روسیه بامداد پنجشنبه اعلام کرد که توپخانه‌های این کشور در طول شب چندین موضع و استحکامات اوکراینی را هدف قرار داده و ۶۰۰ جنگجو را کشته‌اند.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه همچنین گفته است که موشک‌های این کشور تجهیزات هوانوردی را در فرودگاه کاناتوو در منطقه کیرووهراد واقع در مرکز و نیز یک انبار مهمات بزرگ در شهر میکولایف در جنوب اوکراین را منهدم کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین