کد خبر: ۷۷۲۳۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

جنگ اوکراین| تشدید نبرد در دونباس

حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی هشتاد و ششمین روز خود را پشت سر می‌گذارد که درگیری‌ها در ناحیه دونباس به شدت ادامه دارد.
جنگ اوکراین| تشدید نبرد در دونباس
آفتاب‌‌نیوز :

مقامات اوکراین گفته‌اند مذاکرات «سخت و فشرده» برای تخلیه آخرین واحد‌های مقاومت در کارخانه فولاد آزوفستال در شهر ماریوپل در جریان است، این در شرایطی است که بنابر آمار منابع غربی ۱۷۰۰ سرباز اوکراینی که در این محل گرفتار شده بودند به مناطق تحت کنترل روسیه منتقل شده‌اند.

در جبهه سیاسی و پس از ارائه درخواست رسمی الحاق به پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) از سوی سوئد و فنلاند، مقامات ناتو اطمینان داده‌اند که بررسی روند عضویت آنان با سرعت در حال پیشرفت است، با این حال ترکیه و کرواسی با درخواست این دو کشور مخالفت کرده‌اند.

تازه‌ترین تحولات حمله روسیه به اوکراین در روز جمعه ۲۰ ماه مه ۲۰۲۲ (۳۰ اردیبهشت) را می خوانید:

ارتش روسیه از «آزادسازی کامل» مجتمع آزوفستال خبر داد

مجتمع صنعتی آزوفستال که از آن به عنوان آخرین سنگر نیروهای مقاومت اوکراینی در شهر ماریوپل یاد می‌شد به ادعای مسکو تحت کنترل کامل ارتش روسیه درآمده است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در یک نشست خبری مدعی شد که دو هزار و ۴۳۹ نیروی گردان آزوف و نظامیان اوکراینی سنگر گرفته در مجمتع فولاد آزوفستال از شانزدهم ماه مه تاکنون خود را تسلیم کرده‌اند.

وی افزود که «امروز بیستم ماه مه آخرین گروه ۵۳۱ نفری از این نیروها تسلیم شدند.»

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که پیش‌تر گزارش‌هایی در خصوص درخواست کی‌یف از نیروهای اوکراینی برای پایان دادن به مقاومت در آزوفستال منتشر شده بود.

روسیه تحویل گاز به فنلاند را از روز شنبه متوقف می‌کند

فنلاند که از چند روز گذشته نگران هشدار روسیه برای قطع ارسال گاز به این کشور بود از روز شنبه شاهد عملی شدن این تصمیم خواهد بود.

گروه صنعتی گازوم که اداره بخش انرژی در فنلاند را در دست دارد به همراه شرکت گازپروم روسیه مشترکا تایید کردند که مسکو از ساعت هفت صبح روز شنبه تحویل گاز به هلسینکی را متوقف خواهد کرد.

امتناع فنلاند از پرداخت بدهی‌های مربوط به ماه آوریل و عدم پذیرش پرداخت روبلی بهای گاز که مسکو بر آن تاکید دارد دلیل عمده قطع صادرات روسیه به فنلاند عنوان شده است.

بررسی طرح استخدام شهروندان بالای ۴۰ سال در ارتش روسیه

پارلمان روسیه طرحی را در دست بررسی دارد که در صورت تصویب زمینه به خدمت گرفتن شهروندان بالای ۴۰ سال و اتباع خارجی در ارتش این کشور را فراهم خواهد کرد.

دومای روسیه با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که این طرح امکان استفاده از مهارت افراد مسن‌تر را برای ارتش فراهم می‌کند.

قانون کنونی تنها به شهروندان ۱۸ تا ۴۰ ساله و اتباع خارجی ۱۸ تا ۳۰ ساله اجازه می‌دهد تا اولین قرارداد خدمت در ارتش را امضاء کنند.

پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو؛ اردوغان روز شنبه با استولتنبرگ گفتگو می‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه قرار است روز شنبه در خصوص نامزدی سوئد و فنلاند برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفتگو کند.

آقای اردوغان بارها تاکید کرده است که با عضویت دو کشور شمال اروپا در ناتو مخالف است و نخواهد گذاشت سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندند.

آنکارا در توجیه این مخالفت موضوعاتی چون حمایت و پناه دادن به «تروریست»‌های مخالف ترکیه در خاک سوئد و فنلاند و ممنوعیت‌های تسلیحاتی اعمال شده از سوی متحدان آنکارا در ناتو را به میان کشیده است.

رجب طیب اردوغان روز جمعه اعلام کرد که در همین خصوص با مارک روته، نخست وزیر هلند گفتگو کرده و فردا شنبه نیز «مقامات بریتانیا و فنلاند درخواست گفتگو داده‌اند.»

رئیس جمهوری ترکیه باز هم بر موضع خود تاکید و گفت: «ترکیه به سوئد و فنلاند بله نمی‌گوید.»

طرح صلح پیشنهادی ایتالیا برای اوکراین به سازمان ملل ارائه شد

لوئیجی دی‌ مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد که کشورش طرح تشکیل یک «گروه تسهیل بین‌المللی» را برای دستیابی به یک آتش‌بسِ مرحله به مرحله در اوکراین به سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است.

وی ازابتکار تشکیل یک گروه تسهیل‌کننده بین‌المللی متشکل از سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری در اروپا به عنوان طرح صلح پیشنهادی کشورش برای اوکراین نام برد و تاکید کرد که روز چهارشنبه در نیویورک در باره آن با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفتگو کرده است.

وزیر خارجه ایتالیا هدف اولیه این طرح را تلاش گام به گام برای تحقق صلح در اوکراین اعلام کرد و از آتش‌بس‌های محلی، تخلیه غیرنظامیان، امکان بازکردن دالان‌های امن بیشتر و توقف عمومی درگیری‌ها به عنوان مراحل مختلف آن نام برد.

پلیس ایتالیا: هکرهای طرفدار روسیه پشت حملات سایبری جدید هستند

پلیس ایتالیا می‌گوید هکرهای طرفدار روسیه صبح جمعه به وب‌سایت‌های چندین مؤسسه و وزارتخانه‌های دولتی ایتالیا حمله کردند.

این حمله عصر پنجشنبه آغاز شد و تا صبح روز جمعه تارنماهای وزارت خارجه و انجمن قضات ملی ایتالیا همچنان آفلاین بودند.

حمله موشکی روسیه به یک مرکزی فرهنگی در شرق اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه مدعی شد که روسیه یک مرکز فرهنگی تازه بازسازی شده در لوزووا واقع در شرق کشورش را هدف حمله موشکی قرار داده است.

به گفته رئیس جمهوری اوکراین در این حمله که دست کم هفت نفر از جمله یک کودک زخمی شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی با انتشار پیامی تلگرامی که ویدیویی از لحظه اصابت موشک به خانه فرهنگ شهر لوزووا به آن ضمیمه شده بود تصریح کرد: «اشغالگران فرهنگ، آموزش و انسانیت را به عنوان دشمنان خود نشانه گرفته‌اند و از هیچ موشکی برای از میان بردن آنها دریغ نمی کنند.»

ولادیمیر پوتین: حملات سایبری علیه روسیه «با منشأ دولت‌های خارجی» شدت گرفته است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفته است که تعداد حملات سایبری علیه این کشور توسط «ساختارهای دولتی خارجی» افزایش یافته است و مسکو باید با کاهش استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزار خارجی، دفاع سایبری خود را تقویت کند.

پوتین گفته است: «تلاش‌های هدفمندی برای از کار انداختن زیرساخت‌های اطلاعاتی مهم روسیه در اینترنت انجام می‌شود.»

هفت کشور صنعتی ۱۹.۸ میلیارد دلار به اوکراین کمک می‌کنند

وزرای دارایی گروه «جی‌۷» در بیانیه پایانی اجلاس خود در آلمان اعلام کردند مبلغ ۱۹.۸ میلیارد دلار به منظور تقویت بنیه مالی اوکراین، که در پی تهاجم روسیه تضعیف شده است، اختصاص خواهند داد.

در این بیانیه که به نمایندگی از ایالات متحده، ژاپن، کانادا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا صادر شده است، وعده داده شده تا زمانی که جنگ ادامه دارد پول کافی برای کمک به اقتصاد ویران شده اوکراین تخصیص خواهد یافت.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان، به خبرنگاران گفت ۹.۵میلیارد دلار از مجموع این مبلغ پیشتر در نشست‌های وزرای دارایی هفت کشور صنعتی در کونیگزوینتر آلمان در هفته جاری تصویب شده بود.

صدراعظم سابق آلمان از هیئت مدیره شرکت دولتی نفت روسیه کناره‌گیری می‌کند

روس‌نِفت، شرکت دولتی نفت روسیه روز شنبه اعلام کرد که گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان به همراه ماتیاس وارنیگ، تاجر، به این شرکت اطلاع داده‌‌اند که دیگر نمی‌توانند به عضویت در هیئت مدیره ادامه دهند.

استعفای گرهارد شرودر پس از آن صورت می‌گیرد که پارلمان اروپا خواستار قرارگیری نام وی در لیست تحریم‌ها، در صورت عدم کناره‌گیری از هیئت مدیره شرکت نفتی روسی، شد.

در پی آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، صدراعظم سابق آلمان به دلیل روابط نزدیک خود با مسکو و آنچه منتقدان «تلاش مستمر او برای وابستگی بیشتر اروپا به انرژی روسیه» خوانده‌اند، تحت انتقادات شدید قرار گرفته است.

روسیه عرضه گاز به فنلاند را متوقف می‌کند

گازوم، شرکت دولتی گاز فنلاند، در بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه جریان صادرات گاز به این کشور را از صبح شنبه قطع خواهد کرد.

شرکت روسی گازپروم به اطلاع مقامات این شرکت رسانده است که این تصمیم از ساعت ۷ صبح روز شنبه ۲۱ مه اجرایی خواهد شد.

میکا ویلیانن، مدیرعامل گازوم، با دادن اطمینان به مشتریان از اینکه ظرف ماه‌های آینده‌ گاز کافی در فنلاند وجود خواهد داشت گفت: «ما با دقت در حال آماده‌سازی برای این وضعیت بوده‌ایم و به شرط عدم ایجاد اختلال در شبکه انتقال گاز می‌توانیم در ماه‌های آینده گاز تمامی مشترکین خود را تامین کنیم.»

مدافعان آزوف‌ستال از کی‌یف دستور «ترک مقاومت» دریافت کردند

یکی از فرماندهان گردان نظامی آزوف روز جمعه در پیامی ویدئویی گفت از سوی کی‌یف به آخرین سربازان اوکراینی مستقر در کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپول دستور داده شده است که «دفاع از شهر را متوقف کنند».

دنیس پروکوپنکو، که فرماندهی یکی از واحدهای اوکراینی حاضر در کارخانه فولاد را بر عهده دارد، گفت: «فرماندهی کل نظامی دستور نجات جان سربازان پادگان ما و توقف دفاع از شهر را صادر کرده است.»

اقدام روسیه برای مقابله با سوئد و فنلاند 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف نظامی ناتو را «تشدید کننده تهدیدات نظامی» در نزدیکی مرزهای غربی این کشور خوانده و گفته است مسکو در واکنش «اقدامات متقابل کافی» اتخاذ می‌کند.

شویگو گفت: «ما ضمن بهبود فعال ترکیب رزمی نیروها، تا پایان سال ۱۲ واحد و لشکر نظامی در منطقه نظامی غرب تشکیل خواهیم داد.»

زلنسکی: روسیه منطقه دونباس را به «جهنم» تبدیل کرده

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با متهم کردن مسکو به ارتکاب «نسل‌کشی» گفت مسکو در «تلاش عمدی و جنایتکارانه برای کشتن هرچه بیشتر اوکراینی‌ها» است.

وی در یک پیام ویدئویی با بیان اینکه نیروهای روسی کوشش‌های خود را اکنون بر منطقه دونباس متمرکز کرده و از آن‌جا «جهنم» ساخته‌اند، گفت «هیچ توجیه نظامی» برای کشتار و ویرانی رخ‌داده وجود ندارد.

جو بایدن: آمریکا از تصمیم فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو «حمایت کامل» می‌کند

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه گفت این کشور از تقاضای سوئد و فنلاند برای پیوستن به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) «حمایت کامل، تام و تمام» می‌کند.

بایدن که در کاخ سفید در کنار ماگدالنا اندرسون نخست‌وزیر سوئد و سائول نینیستو رئیس‌جمهور فنلاند صحبت می‌کرد، تقاضای سوئد و فنلاند را «لحظه‌ای مهم در امنیت اروپا» خواند.

وی اضافه کرد: «پیوستن اعضای جدید به ناتو تهدیدی برای هیچ کشوری نیست. داشتن دو عضو جدید در حوزه شمال اروپا امنیت متحدان ما را تقویت می‌کند و همکاری امنیتی ما را در سراسر جهان مستحکم‌تر می‌سازد.»

فنلاند و سوئد در پی حمله روسیه به اوکراین در اقدامی بی‌سابقه این هفته درخواست خود را برای عضویت در پیمان دفاعی ناتو ارائه کردند.

تصویب این درخواست رای تمامی هر ۳۰ عضو ناتو را لازم دارد، این در حالی است که ترکیه گفته است این اقدام را وتو خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه اطمینان داد که نظر مساعد آنکارا نسبت به این موضوع را جلب خواهد کرد.

پیشتر در اوایل هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفته بود مسکو به ورود فنلاند و سوئد به ناتو و هرگونه گسترش زیرساخت‌های نظامی در این منطقه «قطعا واکنش نشان خواهد داد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین