کد خبر: ۷۷۲۴۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

خبرگزاری دولت: قیمت کالاها کاهش یافته!

خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت در گزارشی با عنوان "بازار کالاهای اساسی در آرامش/ قیمت برخی کالاها کاهش یافت" نوشته است: بعد از گذشت ۱۰ روز از آغاز اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها (اصلاح سیاست ارز ترجیحی) و اعطای آن به مصرف‎ کننده، آرامش در عرضه و تقاضای کالاهای اساسی به بازار بازگشت است و کالاها به وفور در بازار موجود است.
خبرگزاری دولت: قیمت کالاها کاهش یافته!
آفتاب‌‌نیوز :

این خبرگزاری با اشاره به  "جراحی اقتصادی، حذف و اصلاح سیاست ارز ترجیحی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی"، نوشته است: در گام نخست این طرح، با تجمیع تمام یارانه‌های پرداختی به مردم، برای دو ماه یارانه به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های اول تا سوم و ۳۰۰ هزار تومان برای دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد که در مجموع ۷۲ میلیون ایرانی این مبلغ را دریافت کردند(البته بسیاری از افراد نیازمند نیز این یارانه را دریافت نکرده‌اند). مقرر شده پس از این دو ماه و با آماده‌شدن زیرساخت‌های لازم، کالابرگ الکترونیک در اختیار تمام مردم قرار بگیرد تا توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی از شرایط کنونی خارج و یارانه آن به طور مستقیم به مردم پرداخت شود...دولت سیزدهم با حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ به واردکنندگان دست متخلفان، رانت‌خواران و سودجویان را از سفره مردم کوتاه کرد و از سوی دیگر با کاهش بخشی از هزینه‌های دولت کسری بودجه نیز کاهش پیدا خواهد کرد و نیاز به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول نیز دیده نمی‌شود که این موضوع در کاهش نرخ تورم اثر خودش را خواهد گذاشت.

به گزارش آفتاب نیوز؛ ایرنا در ادامه نوشته:.. اکنون آرامش در بازار برقرار و تمام قفسه کالاها مملو از محصولات موردنیاز سبد خانوار است. ۲۲ اردیبهشت‌ماه مطابق اعلام ستاد تنظیم بازار، قیمت‌های مصوب کالاهای اساسی مشخص شد اما با توجه به توزیع مدام کالاهای اساسی در دو هفته گذشته، شاهد عرضه محصولات با قیمت کمتر از نرخ‌های مصوب در بازار هستیم. قیمت تعیین شده برای مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است، اما مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکی از فروش این محصول با قیمت ۴۲ تا ۴۷ هزار تومان است که رقمی بیش از ۱۰ هزار تومان با مصوب دولت فاصله دارد، البته یکی از دلایل اصلی در این زمینه جوجه ریزی مناسب در فروردین‌ماه اعلام شده است که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی‌های به‌گونه‌ای بوده که بازار با کمبود و کاهش عرضه‌ای را در این زمینه مواجه نشود، این روند برای تخم‌مرغ شانه‌ای نیز رخ‌داده است. مصوب قیمت برای تخم‌مرغ شانه‌ای، حدود ۷۶ هزار تومان تعیین شده اما در حال حاضر این محصول در فروشگاه‌ها حتی کمتر از ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ البته گران فروشی‌هایی نیز خارج از مصوبات ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود که لزوم برخورد با آن در دستور کار قرار دارد. در آغاز اجرای طرح اصلاح تخصیص ارز ترجیحی مشکلاتی برای عرضه روغن به وجود آمد، زیرا با حذف یارانه ۴۲۰۰ تومانی واردکننده، کالا با قیمت بالاتر توزیع شد و نگرانی مردم برای کمبود این کالا به طور چشمگیری افزایش یافت. با این وجود، قفسه فروشگاه‌ها مملو از انواع روغن خوراکی است و روغن خوراکی ۸۰۰ گرمی حدود ۶۰ هزار تومان، روغن جامد حلب ۴.۵ کیلویی با قیمت ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. از سوی دیگر لبنیات نیز در این مدت بدون حتی کاهشی در عرضه یا خالی شدن قفسه در اختیار خریداران قرار گرفت و همچنان نیز بدون مشکل در حال عرضه است.

اما موضوع محصولات شوینده کمی فرق می‌کند، در این شرایط موجود جامعه، این صنف اقدام به انتشار مصوبه‌ای درونی کرد که حاکی از افزایش بیش از ۵۰ درصدی برای تمام اقلام مصرفی مردم داشت، درحالی‌که هنوز در این زمینه تصمیم گرفته نشده است. این مصوبه موجب شد، عده‌ای فروشندگان اقدام به گران‌تر کردن کالاهای خود کنند، درحالی‌که هیچ افزایش و تغییر قیمتی در دستور کار قرار نداشت و بدون مجوز دولت اقدامی غیرقانونی محسوب می‌شد، البته تاکید می‌شود که مواد شوینده شامل ارز ترجیحی نبوده است، اما ظاهرا برخی با توجه به اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، در جهت سوءاستفاده از این موقعیت برآمده‌اند. در همین راستا، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کردند که این مصوبه مورد تایید نیست و با گران‌فروشان برخورد خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
8
خبرگزاری دولت: قیمت کالاها کاهش یافته!

البته در سیاره مریخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
6
خوش به حال تان واقعا" . عجب عالمی دارید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین