کد خبر: ۷۷۶۵۸۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۵
اختصاصی آفتاب‌نیوز؛ سربازی اجباری باز هم قربانی گرفت

اعدام سرباز متهم به قتل فرمانده| دو قربانی از خانواده‌های فقیر

آن‌طور که نزدیکان این سرباز به «آفتاب‌نیوز» می‌گویند، گروهی از بزرگان این طایفه چندین بار از روستایی در خوزستان عازم کرمانشاه شدند و درخواست بخشش و پرداخت دیه کردند، اما خانواده مقتول یک خواسته مشخص داشتند؛ اینکه مقتول، شهید اعلام شود. در این بین بنیاد شهید هم حاضر به چنین کاری نشد تا اینکه درنهایت روز یک‌شنبه ۲۲ خرداد خانواده کیانی با تماس متفاوت روبه‌رو شدند که از آن‌ها می‌خواست برای دریافت پیکر فرزندشان مراجعه کنند. این چنین پرونده زندگی دو انسان که هر از خانواده‌هایی زیرخط فقر آمده‌بودند و هر دو نان‌آور، به پایان رسید تا پرونده‌ای دیگر به پرونده‌های مرگ پادگان‌ها و سربازی اجباری اضافه و بایگانی شود.
اعدام سرباز متهم به قتل فرمانده| دو قربانی از خانواده‌های فقیر
آفتاب‌‌نیوز :

اول اردیبهشت ۹۹ با پای خود از روستایی در خوزستان عازم پادگانی در کرمانشاه شد و امروز جسم بی‌جان‌اش به همان روستا برگشت؛ «محمد کیانی ده‌کیانی» تازه پا به جوانی گذاشته بود که عازم خدمت سربازی شد تا با گذراندن آن، کاری پیدا کند و کمک‌خرج خانواده به شدت نیازمندش شود، اما سهم‌اش از این برنامه چوبه دار شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ محمد کیانی ده‌کیانی اول اردیبهشت سال ۹۹ سربازی‌اش را آغاز کرد و همه‌چیز اگرچه به‌سختی‌های همیشگی سربازی، ولی به نسبت عادی پیش می‌رفت، اما در روز‌های پایانی ماه ششم اتفاقی زندگی او، فرمانده و خانواده هر دو طرف را دگرگون کرد؛ سرباز جوان که تازه از مرخصی برگشته بود به میدان تیر فراخوانده می‌شود و مقاومتش برای نرفتن بی‌نیجه می‌ماند. در میدان تیر هم شرایط خوب پیش نرفت و چالشی بین فرمانده و سرباز شکل می‌گیرد؛ آن‌طور که خانواده این سرباز به نقل از فرزندشان نقل می‌کنند، پس از شدت‌گرفتن مشاجره و فشار‌های مختلف به این سرباز، او تیری به سمت فرمانده‌اش شلیک می‌کند که به دست فرمانده می‌خورد، در این مرحله فرمانده دست به سمت کلت کمری‌اش می‌برد و سرباز ترسیده و هاج‌و‌واج مانده، شلیک دیگری می‌کند که این بار به شکم فرمانده می‌خورد. رساندن فرمانده از میدان تیر به پادگان و بعد انتقال او با یک تاکسی به بیمارستان، باعث خون‌ریزی فراوانی می‌شود و این فرمانده چندروز بعد جان خود را از دست می‌دهد.

درخواستی برای بخشش؛ اعلام شهادت مقتول

سرباز همان روز بازداشت می‌شود و در اعترافات اولیه، دلیل این اقدام را خصومت شخصی عنوان می‌کند که وکیل‌اش البته آن‌را نادرست و حاصل فشار‌های ساعات پس از حادثه عنوان می‌کند. فرمانده که جان خود را از دست می‌دهد، سرباز هم راهی زندان می‌شود و پشت‌سرهم احکام قصاص صادر و تایید می‌شود. خانواده این سرباز؛ ساکن روستایی در خوزستان، نه سوادی برای پیگیری این موضوع داشتند و نه توان مالی برای دنبال‌کردن پرونده. این پدر و مادر البته یک روز قرآن به دست عازم کرمانشاه و خانواده مقتول شدند که شاید بتوانند راهی برای بخشش پیدا کنند، اما نه تنها به جوابی نرسیدند که با برخورد تند خانواده مقتول روبه‌رو شدند. در این بین فامیل و آشنایان این سرباز هزینه‌هایی را آماده و وکیلی به خدمت گرفتند که او هم نتوانست کمکی به این سرباز جوان داشته باشد. آن‌طور که نزدیکان این سرباز به «آفتاب‌نیوز» می‌گویند، گروهی از بزرگان این طایفه چندین بار از روستایی در خوزستان عازم کرمانشاه شدند و درخواست بخشش و پرداخت دیه کردند، اما خانواده مقتول یک خواسته مشخص داشتند؛ اینکه مقتول، شهید اعلام شود. در این بین بنیاد شهید هم حاضر به چنین کاری نشد تا اینکه درنهایت روز یک‌شنبه ۲۲ خرداد خانواده کیانی با تماسی متفاوت روبه‌رو شدند که از آن‌ها می‌خواست برای دریافت پیکر فرزندشان مراجعه کنند. این‌چنین پرونده زندگی دو انسان که هر دو از خانواده‌هایی زیرخط فقر آمده‌بودند و هر دو نان‌آور، به پایان رسید تا پرونده‌ای دیگر به پرونده‌های مرگ پادگان‌ها و سربازی اجباری اضافه و بایگانی شود.

اعدام سرباز متهم به قتل فرمانده| دو قربانی از خانواده‌های فقیر

 سربازی اجباری؛ شدت‌گرفتن آمار خودکشی و دیگرکشی

پیگیری ساده اخبار خبرگزاری‌های رسمی نشان می‌دهد که سال‌به‌سال آمار خودکشی و دیگرکشی سربازان افزایش می‌یابد و همین چندماه گذشته هم شاهد چندین پرونده خبرساز از شلیک سربازان به فرمانده یا هم‌خدمتی‌ها و بعد هم خودکشی بودیم؛ این آمار البته از نظر مسئولان هم چندان پنهان نمانده و حالا بسیاری از مسئولان، نمایندگان مجلس و مراکز پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس از ضرورت تغییر قانون سربازی اجباری می‌گویند. نتایج یک پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۸۰ و درباره سربازی می‌گوید: «در هیچ کشوری در دنیا سربازی به بدی ایران نیست.» گزارش می‌گوید روند کنونی فاجعه و آسیب به سرمایه جوان کشور است. علاوه‌براین گزارش دیگری از مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۵ هم سربازی را هدر رفت عمر با آثار منفی غیرقابل جبران می‌داند. در کنار این پژوهش‌ها، نتایج یک تحقیق رسمی وزارت کار در اوایل دهه ۹۰ هم می‌گوید که «خدمت سربازی بر فقر تاثیر دارد؛ از ۶۱۸هزار سرباز غایب، ۴۱۸هزار نفر از دهک پایین و ۲۰۰هزار نفر مرفه‌اند؛ یعنی حدود ۷۰ درصد غایبان سربازی از دهک پایین هستند که به دلیل شرایط مالی و نان‌آوربودن این افراد، نمی‌توانند سربازی بروند. همین گزارش همچنین می‌گوید که بیش از ۵۰ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایران برای فرار از سربازی دانشجوی ارشد یا دکتری شدند.

در چنین شرایطی که روز‌به‌روز آمار خشونت و اخبار تلخ در پادگان‌ها شدت می‌یابد و مراکز پژوهشی رسمی در داخل کشور هم سربازی به شیوه کنونی را هدررفت عمر و آسیب به سرمایه کشور می‌دانند، همچنان خبری از تغییر اساسی در قوانین و مصوبه‌های مرتبط با سربازی نیست. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
89
64
جوری نوشتید انگار فرمانده یک چیزی هم بدهکاره،طرف فرمانده اش رو خیلی به ناحق کشته و قصاص کارش رو دیده،حالا ربطش به سربازی اجباری چیه؟؟؟ای کاش اگه قراره از سربازی اجباری انتقاد کنید از تلف شدن عمر و سواد جاوانی انتقاد کنید که خیلی ارام و سالم خدمتش رو گذرانده نه یک قاتل بی اعصاب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
17
114
شاید چاپ نکنید ولی از اکثر کسانی که خدمت رفتن بپرسید کل خدمت ...باید سرو کله میزدیم و کلی ازین فکرها از سرمان میگذشت... اقایون درجه دار و فرمانده این بچه ها امانتند مثل فرزندان خود شما هستند اومدند سربازی نیومندن با غرور له شده برگردند به اجتماع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
9
86
واقعا ...عمرجوونهاهدرمیره
مرصاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
48
57
چرا چرت پرت نوشتی؟
یه جوری که این قاتل یکی از فامیلات بوده
سرباز یه تیر زده بود از ترسش یه تیر دیگه هم زد؟ ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
80
28
خدا میدونه باز شما به اصطلاح اصلاح طلبان تا چه حد ماجرا رو وارونه جلوه میدید البته مسبوق به سابقه هم هست ...
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
9
70
شما قانگذاران عزیز. بچه‌ها شما سربازی میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
ن نمیره
ناشناس
|
Belgium
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
4
48
در ميدان تير هميشه بايد واحد بهداري و امبولانس باشه
اينكه فرمانده مجروح با تاكسي به بيمارستان منتقل شده ………كار اشتباه و قصور سازماني مي باشد …
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
5
40
نتیجه بخشی از چالشهایی است که در مملکت وجود دارد. اینگونه موارد خیلی فراوان است فقط شلیک نمیکنند. نظامیها باید بررسی کنند چرا پس از اتمام سربازی اکثر خدمت کرده ها دوست ندارند سری به محل خدمتشان بزنند. بیایید نظر سنجی کنید. حداقل این مسئله که سیاسی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
9
32
هر کاری هم باهاش کرده باشن جوابش قتل نمی تونه باشه....ان شا الله که عمد نبوده و گرنه اونور هم گرفتاره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
40
24
خب این شخص پتانسیل جنایت داشته و ربطی به خدمت سربازی ندارد ... قطعا بیرون از محیط خدمت شاید زودتر در یک دعوای خیابانی جنایتی مرتکب می شد ... با این استدلال شما خیابان را ببندید که کسی جنایت نکند ... چه بسیار بسیار افراد نا آرامی که در خدمت آرام می شوند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
38
31
هاج و واج یه تیر دیگه زده. آخی. الهی بمیرم براش. حتما داعش هم هاج و واج می شد مردم رو میکشت.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین