کد خبر: ۷۷۸۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

عربستان و مصر با هم علیه ایران بیانیه دادند

در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه، ولیعهد سعودی و رئیس جمهوری مصر در بیانیه‌ای ضد ایرانی مدعی شدند که ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است و رفتار بی‌ثبات‌کننده‌ای در منطقه دارد.
عربستان و مصر با هم علیه ایران بیانیه دادند
آفتاب‌‌نیوز :

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در پایان نشست خود در شهر قاهره در بیانیه‌ای مشترک، بار دیگر ادعا‌های بی‌پایه و اساسی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند. دو طرف در این بیانیه ضد ایرانی ادعا کردند که از آنچه آن را "تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور و تقویت نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حفاظت از رژیم عدم گسترش (سلاح هسته ای) " خواندند، حمایت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری العربی الجدید، بن سلمان و السیسی در بخش دیگری از بیانیه ضد ایرانی خود به طور تلویحی جمهوری اسلامی ایران را به "دخالت در امور داخلی کشور‌های عربی و فعالیت‌های برهم زننده ثبات در منطقه و تهدید دریانوردی و حمایت" از آنچه آن را به زعم خود "شبه نظامیان مسلح" خوانده، متهم کردند و مدعی شدند که ریاض و قاهره "از تلاش‌های کشور‌های عربی برای تشویق ایران به پایبندی به اصول بین‌المللی مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشور‌های عربی و حفظ اصول حسن همجواری و دور نگه داشتن منطقه از همه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده از جمله حمایت از شبه نظامیان مسلح و تهدید دریانوردی و خطوط تجارت بین‌المللی حمایت می‌کنند. "

سفر ولیعهد سعودی به مصر در راستای هماهنگی مواضع حکام عرب در آستانه سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به منطقه و دیدارش از ریاض صورت می‌گیرد.

بایدن قرار است در نشست مشترکی با سران شورای همکاری خلیج فارس به همراه مقامات برخی دیگر از کشور‌های عرب منطقه شرکت کند.

منابع رژیم صهیونیستی تلاش بایدن برای سازش و عادی سازی روابط بین این رژیم و سعودی‌ها را از جمله اهداف سفر بایدن به منطقه دانسته‌اند که براساس آن، انتظار می‌رود عربستان حریم هوایی خود را به روی پرواز‌های رژیم صهیونیستی باز کند و در مقابل، این رژیم برای انتقال حاکمیت عربستان بر جزایر «تیران و صنافیر» واقع در دریای سرخ از مصر به عربستان، چراغ سبز نشان دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین