کد خبر: ۷۷۹۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸

الکاظمی در سفرش به تهران و ریاض درخصوص چه مسائلی رایزنی کرد؟

نخست وزیر عراق در اظهاراتی به بیان محور‌های سفر اخیر خود به تهران و ریاض پرداخت.
الکاظمی در سفرش به تهران و ریاض درخصوص چه مسائلی رایزنی کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در نشست کابینه این کشور درخصوص سفر اخیرش به عربستان و ایران گفت: سفر به عربستان بسیار خوب بود و در این سفر در خصوص مسائل مشترک و سرمایه گذاری عربستان در عراق و آینده آن و همچنین مساله برق و بسیاری از پروژه‌های دیگر رایزنی کردیم و بر اهمیت ایجاد منطقه‌ای با ثبات و آرام و نقش عراق در ایجاد فضای مناسب تاکید کردیم.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وی گفت: در خصوص چالش‌های جهانی و امنیت غذایی در پی جنگ اوکراین و همکاری برای فراهم کردن نیاز‌های مردممان گفتگو کردیم.

الکاظمی تاکید کرد: در سفر به جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص همین مسائل رایزنی کردیم، در رابطه با پرونده‌های مشترک و همکاری در موضوع انرژی و آب نیز گفتگو کردیم و برادرانمان در ایران آمادگی خود را برای سفر وزیر انرژی به بغداد و رایزنی درخصوص آب، برق و مشکلات دیگر اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اخیرا سفری به عربستان و ایران داشت و با مقامات دو کشور دیدار و رایزنی کرد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایران که اخیرا از این سمت خداحافظی کرد درخصوص این سفر گفت:سفر آقای الکاظمی به تهران از پیش برنامه ریزی شده بود و در این سفر مقامات دو کشور در ارتباط با موضوعات دو جانبه و تحولات منطقه رایزنی و گفتگو کردند. از جمله در مورد نقش مثبت و سازنده‌ای که بغداد در ماه‌های گذشته در مورد روابط ایران و عربستان ایفا کردند.

خطیب زاده با بیان این که در این سفر در مورد تعاملات اقتصادی بین دو کشور و پروژه‌های موجود در این زمینه بحث و گفتگو شد ادامه داد: در این دیدار در خصوص مراودات مردمی و رفت و آمد شهروندان دو کشور هم رایزنی شد و در ارتباط با موضوع اربعین و شرکت شهروندان ایرانی در راهپیمایی اربعین نیز بحث و گفتگو شد. روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه چندلایه و راهبردی است و سفر صورت گرفته متعاقب سفری است که چندی پیش آقای فواد حسین وزیر خارجه عراق به ایران داشت.

وی همچنین افزود: یکی دیگر از ابعاد این سفر بررسی نقشی است که عراق در گفتگو‌های ایران و عربستان ایفا می‌کند. تاکنون پنج دور گفتگو بین تهران و ریاض در بغداد برگزار شده و ما در همین چارچوب از نقش عراق در این زمینه تقدیر می‌کنیم. آقای الکاظمی در سفر روز گذشته خود به تهران نکاتی را از طرف ریاض به ما منتقل کردند و بر اساس آنچه که شنیدیدم طرف عربستانی این آمادگی را دارد که در سطح دیپلماتیک مذاکرات بین دو کشور ارتقاء پیدا کند. به زودی این مذاکرات در بغداد در سطح دیپلماتیک برگزار می‌شود و تاریخ آن معلوم می‌شود.

وی افزود: از قبل توافقاتی بود که مقدمات سفر هیات‌های فنی دو کشور ایران و عربستان برای بازدید از سفارتخانه‌های دو کشور فراهم شود که ان‌شاء‌الله همه آن‌ها طی روز‌های آتی پیگیری و انجام می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین