کد خبر: ۷۷۹۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶

تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه چطور است؟

تجارت غیر نفتی ایران در بهار امسال با ۱۵کشور همسایه به ۱۲میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.
تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه چطور است؟
آفتاب‌‌نیوز :

سید روح اله لطیفی -سخنگوی گمرک- تجارت سه ماهه ایران با همسایگان را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، در بهار امسال بیش از ۲۰ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۸۴۰ تن کالا، به ارزش ۱۲میلیارد و ۳۶۳ میلیون و ۸۶۲هزار و ۸۱ دلار با کشورهای همسایه تبادل شد که نسبت به بهار سال ۱۴۰۰با رشد ۱۸ درصدی همراه بوده است.

در این دوره تجارت غیر نفتی با همسایگان، ۵۹ درصد وزن و ۴۹درصد ارزش کل کالاهای تجاری ایران (واردات و صادرات) را به خود اختصاص داده است. درخصوص میزان صادرات به همسایگان نیز از کل صادرات ۲۷میلیون و ۶۶۴هزار تنی ایران در فصل بهار، به ارزش ۱۳میلیارد و ۶۹میلیون دلار، ۱۶میلیون و ۵۰هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۷۳۶میلیون و ۶۲۷هزار و ۳۰۳دلار به کشورهای همسایه صادر شده که ۶۰درصد وزن و ۵۱ درصد ارزش کل صادرات ایران سهم همسایگان بوده که نسبت به مدت مشابه با کاهش ۱۰ درصدی در وزن و رشد ۲۰درصدی در ارزش همراه بوده است.

طبق این گزارش، پنج مقصد کالاهای صادراتی ایران به همسایگان به ترتیب عراق با خرید یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار و کاهش ۲۲درصدی، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار و رشد ۱۹۲درصدی، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵میلیون دلار و رشد ۲۹درصدی، افغانستان با ۳۶۷میلیون دلار و کاهش ۳۵ درصدی و عمان با ۳۳۱میلیون دلار و رشد ۱۶۸ درصدی بودند.

سایر مقاصد صادراتی بعد از عمان نیز به ترتیب، کشورهای پاکستان با خرید ۲۷۹میلیون دلار با رشد ۱۳درصدی، آذربایجان با ۱۶۱میلیون دلار و رشد ۸۷درصدی، روسیه با ۱۱۵میلیون دلار و کاهش ۱۵درصدی، ترکمنستان با ۹۵میلیون دلار و رشد ۳۸درصدی، ارمنستان با ۷۴میلیون دلار و رشد ۲۱درصدی، کویت با ۴۵میلیون دلار و رشد ۳۷درصدی، قزاقستان با ۳۴میلیون دلار و کاهش ۱۲درصدی، قطر با ۲۸میلیون دلار و کاهش ۱۷درصدی، بحرین با دو میلیون دلار و رشد ۲۲ درصدی و عربستان با سه هزار و ۷۳۱ دلار و کاهش ۶۹درصدی، قرار دارند.

اما در رابطه با میزان واردات از ۱۵کشور همسایه نیز در فصل بهار امسال هشت میلیون و ۱۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۲میلیارد و ۴۶۴میلیون دلار کل کالاهای وارده به کشور بوده که بیش از چهار میلیون و ۴۳۳هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۲۷ میلیون و ۲۳۴هزار و ۷۷۸ دلار آن از ۱۵ کشور همسایه بوده که ۵۴ درصد وزن و ۴۵درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است. واردات فصل بهار کشور از همسایگان، با رشد بیش از یک درصدی در وزن و ۱۵ درصدی در ارزش همراه بوده است.

در مورد پنج شریک اول تامین کالاهای مورد نیاز کشور از بین همسایگان، امارات با فروش سه میلیارد و ۴۲۶ میلیون دلار و رشد ۶ درصدی، ترکیه با یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار و رشد ۲۲درصدی، روسیه با ۳۹۴میلیون دلار و رشد ۲۲درصدی، پاکستان با ۱۹۶میلیون دلار و رشد ۲۰۸درصدی و عمان با ۱۹۴میلیون دلار و رشد ۹۲ درصدی، به ترتیب در رتبه اول تا پنجم فروش کالا به ایران در بین همسایگان در سه ماهه نخست امسال بودند.

همچنین در رابطه با واردات از سایر کشورهای همسایه، قزاقستان با فروش ۶۶ میلیون دلار و رشد ۲۷۷درصدی، عراق با ۴۱میلیون دلار و کاهش ۴۱درصدی، قطر با ۱۳میلیون دلار و رشد ۲۶۱درصدی، آذربایجان با ۸.۳ میلیون دلار و رشد ۷۶درصدی، ترکمنستان با ۸.۱ میلیون دلار و کاهش ۱۳درصدی، افغانستان با چهار میلیون دلار و رشد ۸۱درصدی، ارمنستان با دو میلیون دلار و کاهش ۳۸درصدی، کویت با ۱.۷میلیون دلار و کاهش ۱۷درصدی و بحرین با ۴۳۳هزار دلار و رشد دو درصدی در رتبه‌های ۶تا ۱۵ تامین کالاهای مورد نیاز کشور در فصل بهار در بین همسایگان ایران قرار دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین