کد خبر: ۷۸۰۶۲۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
دست‌های پنهانی که در دولت قبل مانعِ انعقاد قرارداد و بهره‌برداری از میدان آزادگان شدند

ماجرای یک پروژه عظیم نفتی؛ چرا تفاهم‌نامه آزادگان ۲.۲ میلیارد دلار گران‌تر بسته شد؟ پیمانکار، کارفرما و ناظر چه کسانی هستند؟

اخیراً تفاهمنامه توسعه میدان آزادگان با حضور رئیس‌جمهور و شرکت‌ها و چند بانک داخلی امضاء شد. با وجود آنکه مفاد تفاهمنامه تقریباً مشابه همان طرح دولت قبل است، اما طرح ۲.۲ میلیارد دلار برای ملت گران‌تر تمام شده است. مقامات رسمی اعلام کرده‌اند که این مگاپروژه در میدان آزادگان در مجموع، ۱۱۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت، پرسش بنیادین این است که چه مقدار از این درآمد سهم ملت ایران و چه مقدار سهم خصولتی‌های خواهد شد که دولت را در جیب خود دارند. جالب آنکه در مراسم امضای این قرارداد محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، وی هنوز رسماً از ریاست ستاد اجرایی امام کناره‌گیری نکرده؛ این یعنی می‌توان به نوعی گفت که پیمانکار، کارفرما و ناظر، همه یکی هستند و مرز میان دولت و خصولتی‌ها کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است.
ماجرای یک پروژه عظیم نفتی؛ چرا تفاهم‌نامه آزادگان ۲.۲ میلیارد دلار گران‌تر بسته شد؟ پیمانکار، کارفرما و ناظر چه کسانی هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

در دولت قبل، مقرر شد تا عرصه‌ای ۱۵۰۰ کیلومتری از میدان نفتی دشت آزادگان در قالب قراردادی ۴.۸ میلیارد دلاری با مشارکت کنسرسیومی داخلی و بین‌المللی توسعه یابد. این میدان با عراق مشترک است و این کشور در قراردادی ۲۰ ساله با شرکت‌های شل و پتروناس، با حداکثر سرعت در حال بهره‌برداری از منابع آن است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وزارت نفت در دوره زنگنه با ارائه پرونده‌ای مفصل به نمایندگان مجلس در دولت قبل، اعلام کرد که پیشنهاد برخی نهاد‌های انقلابی برای مشارکت در این پروژه، اقتصادی نبوده و آن‌ها فناوری لازم را نیز در اختیار ندارند. این نهاد‌ها قصد داشتند قرارداد را جذب کنند و با درصدی کمیسیون آن را به شرکت‌های توانمند بازفروش نمایند. فریاد برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس و جریان رسانه‌ای نزدیک به چند شرکت نفتی در آن دوره، مانع از انعقاد قرارداد و بهره‌برداری از این میدان شد.

در همان دوره وزیر نفت، چند بار به کمیسیون انرژی احضار شد و در نهایت نیز دست‌های پنهان کنار گذاشته شده از قرارداد به صورت غیررسمی و به زبان بی‌زبانی اعلام کردند یا آزادگان را ما توسعه می‌دهیم و یا توسعه نخواهد یافت.

اخیراً تفاهمنامه توسعه میدان آزادگان با حضور رئیس‌جمهور و شرکت‌ها و چند بانک داخلی امضاء شد. با وجود آنکه مفاد تفاهمنامه تقریباً مشابه همان طرح دولت قبل است، اما طرح ۲.۲ میلیارد دلار برای ملت گران‌تر تمام شده است.

همچنین صندوق توسعه ملی در دولت قبل چنین فعالانه در طرح مشارکت نکرد، اما در تفاهمنامه اخیر یکی از پایه‌های تامین مالی محسوب می‌شود.

ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان به همراه قرارگاه خاتم اجراکنندگان اصلی قرارداد جدید خواهند بود. مجموعه‌ای که سابقه‌ای چندان درخشان در حوزه تکمیل ماگروژه‌های نفتی ندارند.

در دولت قبل اجرای پرهزینه پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط قرارگاه با اعتراض زنگنه مواجه شد؛ تا آنجا که وزارت نفت ناچار شد برای اتمام آن طرح ملی بزرگ خود مداخله کند.

در مفاد این تفاهمنامه که هنوز به قرارداد تبدیل نشده، نکات قابل تاملی در مورد تامین مالی قید شده است.

پیش از این، در دوره زنگنه اعضای نزدیک به جبهه پایداری در کمیسیون انرژی وزارت نفت را ملکف کردند که بخش عمده‌ای از سرمایه طرح در ابتدای کار باید تامین شود، اما در تفاهمنامه جدید، خصولتی‌های پرنفوذ ملزم به این کار نشده‌اند و به آن‌ها مهلت داده شده تا از محل انتفاع طرح، بخش عمده‌ای از سرمایه آن را تامین کنند، یعنی با فروش نفت سرمایه تامین شود.

به زعم برخی کارشناسان، هلدینگ انرژی گستر سینا متعلق به ستاد اجرایی، از ساختار نیروی انسانی چندان کارآمدی بهره‌مند نیست و فناوری لازم را نیز در اختیار ندارد. به زبان ساده‌تر، مشارکت‌کنندگان در این تفاهم‌نامه نه پول و آورده مالی کافی دارند، نه توان فنی و نه ساختار بروکراتیک چابک و رقابتی.

با این همه این مجموعه‌های بزرگ خصولتی که عنوان انقلابی را نیز یدک می‌کشند از عنصر حیاتی لازم برای جذب قرارداد، یعنی نفوذ برخوردار هستند.

در بخشی دیگر از سخنان خجسته‌مهر، رئیس شرکت ملی نفت، آمده است که بخشی از سهام این طرح بزرگ به مردم واگذار می‌شود.

برخی منتقدان ابراز کرده‌اند که منظور ایشان از کلمه مردم نیاز به تفسیر دارد. در مثالی بارز و مشابه، پیش از این، مقرر شد تا سهام چند پتروشیمی در منطقه اقتصادی ماهشهر به «مردم» واگذار شود اما در نهایت این طیفی از خودی‌ها و خانواده‌های آن‌ها بودند که توانستند سهام را تصاحب کنند. در نهایت نیز دعوای داخلی آن‌ها بر سر سهام این چند پتروشیمی زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس به طرح دعوی حقوقی در دادگاه منتهی شد.

مقامات رسمی اعلام کرده‌اند که این مگاپروژه در میدان آزادگان در مجموع، ۱۱۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت، پرسش بنیادین این است که چه مقدار از این درآمد سهم ملت ایران و چه مقدار سهم خصولتی‌های خواهد شد که دولت را در جیب خود دارند.

جالب آنکه در مراسم امضای این قرارداد، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت. وی هنوز رسماً از ریاست ستاد اجرایی امام کناره‌گیری نکرده است. این یعنی می‌توان به نوعی گفت؛ پیمانکار، کارفرما و ناظر، همه یکی هستند و مرز میان دولت و خصولتی‌ها کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
1
58
خوب دیگه ی سفره از جیب ملت بازه... میخورن اینم روش.
بیدل
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
1
51
... اگر درآمد نفت و سایر منابع ایران به هزار برابر امروز هم افزایش پیدا کند تنها کسانیکه ریالی از آن را نخواهند دید ایرانیان هستند.
ملک
|
Turkey
|
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
1
42
... اجازه هم نمیدهد هیچ گشایشی در وضعیّت اقتصاد ملّت بوجود آید!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
1
45
این همان کاسبان تحریم هستند ۷میلیارد دلار هدیه کردن به اینها هم میرن با چند شرکت چینی با رزومه پایین با قیمت خیلی پایینتر قرارداد میبدند میشه حکایت اتوبان تهران شمال پیدا کنید پرتقال فروش این مزایای پروژه اتمی است که ۳۴سال...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
42
4
از یک طرف میگی اجرا کنندگان این قرارداد توان لازم را برای اجرای پروژه ندارند از یک طرف میگی نذاشتن که در دولت قبل قرارداد منعقد بشه.
در دولت قبل نخواستن که قرارداد منعقد بشه چون اجرا کنندگان رو قبول نداشتن.
این دولت قبول داره و قرارداد منعقد کرد.
طوری تیتر زدی انگار میخواستی با قرارگاه خاتم و بنیاد قرارداد ببندی و نذاشتن. عزیزم خودت نخواستی
قرارگاه خاتم رو قبول ندارید، دیگه ممانعت و غیره چیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
چرا نخونده نظر میدی در دولت قبل کنسرسیوم خارجی و داخلی بود ولی حالا فقط داخلیه و داخلی ها تجهیزات روز رو ندارن
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
34
3
شاید دولت قبل ادعا میکرد با ده درصد این مبلغ هم قرارداد می بنده ولی وقتی نبسته یعنی بلوف زده یا عرضه نداشته یا طرف رو قبول نداشته در هر صورت کاری که نکرده مصداق مقایسه نیست و نمیشه بهش استناد کرد
این دولت این قرارداد رو منعقد کرده و قراره انجام بشه
خیلی تفاوت هست بین کاری که میخواستن بکنن با کاری که در حال اجراست
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
2
27
عمرم را در صنعت نفت گذرانده ام از پنجاه سال پیش تا امروز مشابه بسیاری از عرصه های صنعت مخابرات و آن تلفنخانه ها برای تلفن بین شهری باید نوبت میکرفتی تا صدایت کنند که بفلان کابین برو تا امروز که با یک گوشی با بقیه دنیا در تماسی همین پیشرفت هم در تکنولوژی بهره برداری از مخازن رخ داده ما نیازمند تکنولوژی روز هستیم این تجهیزات را نمیتوان از بازار خرید بفرض ایراتور هایش هم هستند فقط با مشارکت استکه هم به بهره برداری میرسیم هم دانش فنی اش را کسب میکنیم
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
29
3
در تولید واکسن کرونا هم ایه یاس خواندید اما تولید شد و استفاده کردند واثربخشی ان هم بیشتر بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
جان دل هیچ می دونی حتی یک دهم سرمایه خرج شده با تولید همون واکسن درنیومد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
0
4
لااقل اول بگوید کدام چه سالی و کدام شرکت بعد از دولت روحانی حاضر شده در ایران کار کند یا کارش به اتمام برساند. بعد بگوید چند سال ملت را معطل نگه داشتید با آن تورم های دقیانوسی( اصحاب کف)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
0
10
فعلا حجاب واجب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
0
9
این دولت سر کار آمد که فساد را از منشأ ریشه کن کند نگو منظور ایشان بد فهميديم مثل همیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
2
6
چقدر جالبه که این منفی و مثبت ها رو خودتون کنترل می کنید
برای نمونه وقتی مثبت رو زدم و ثبت شد بعدش رفرش کردم و دیدم فرقی نکرده
مثبت یه نظر مخالف نظر شما هم کم شده بود
این حرکات بچه گانه واقعا مناسب این سایت نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
1
3
این منابع مشترک است. اگرما برداشت نکنیم همسایه می برد. فرصت سعی و خطا نداریم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین