کد خبر: ۷۸۰۸۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳

تا حالا برنج سیاه خورده‌اید؟

برنج سیاه یا برنج ممنوعه رقم خاص و کمیابی از برنج است که فقط در کشورهای محدودی قابلیت تولید دارد و به همین دلیل کمتر شناخته شده است. کارشناسان صنایع غذایی معتقدند که کاملترین، سالم‌ترین و مقوی‌ترین نوع برنج در دنیا برنج سیاه است که در ایران نیز تولید و مصرف می شود؛ امسال ۲ هکتار از شالیزارهای شهرستان بابل زیر کشت این محصول رفته است.
تا حالا برنج سیاه خورده‌اید؟
آفتاب‌‌نیوز :

برنج سیاه مشهور به برنج ارغوانی گونه ای خاص و منحصربفرد از برنج است. این محصول به دلیل داشتن پوسته سبوس دار سیاه خود به این نام خوانده می شود. نام برنج قهوه ای به دلیل خواص بالا در موارد درمانی برای عموم مصرف کنندگان که با رنگ سفید برنج آشنایی دارند شنیده شده اما برنج گونه های مختلفی دارد که برنج سیاه به عنوان یکی از کاملترین و مقوی ترین انواع برنج شناخته می شود.

قدمت و پیشینه کاشت برنج به قرون پیش از میلاد مسیح منتسب داده شده اما تا قرن ها در چین به عنوان برنج ممنوعه شناخته می شد. دلیل ممنوع بودن این برنج آن بود که میزان تولید آن بسیار کم و طعم و خواص آن بسیار بالا بود، به همین دلیل تنها خانواده سلطنتی چین اجازه استفاده از آن را داشتند و به همین دلیل خوردن آن برای عامه ممنوع اعلام شده بود.

برنج سیاه رقم خاص و کمیابی از برنج است که فقط در کشورهای محدودی قابلیت تولید دارد و به همین دلیل و نیز پایین بودن میزان تولید آن کمتر شناخته شده است. برنج سیاه در چین، فیلیپین، اندونزی و تایلند محبوب است و علاوه بر غذا، خوراکی های مختلف دیگری نیز از آن تولید می شود.

کارشناسان صنایع غذایی معتقدند کاملترین و مقوی ترین نوع برنج در دنیا برنج سیاه است که در ایران نیز مصرف دارد و عمده افرادی که نسبت به خرید برنج سیاه اقدام می کنند، قصد دارند از خواص فوق العاده آن بهره مند شوند.

خواص درمانی و ارزش غذایی برنج سیاه

این محصول سرشار از آنتی اکسیدان آنتوسیانین بوده و به همین دلیل در بروز و کنترل بسیاری از سرطان ها مفید است و به عنوان یک داروی ضد سرطان طبیعی شناخته می شود. نکته جالب توجه در مورد آنتی اکسیدان آنتوسیانین موجود در این برنج این است که قابلیت حل در آب داشته به راحتی جذب بدن می شود.

کاهش حدود ۵۰ درصدی پلاک آترواسکلروتیک، کنترل فشار خون و کاهش کلسترول از جمله خواص درمانی این برنج بوده و مصرف با برنامه و منظم برنج سیاه، تاثیر بسزایی بر سلامت قلب انسان دارد.

این برنج سرشار از فیبرها بوده و به همین دلیل در تمیز کردن روده ها و همچنین جلوگیری و درمان یبوست نقش دارد. آهن فراوان موجود در این محصول به افراد دچار فقر آهن توصیه می شود

برنج سیاه به عنوان یک ماده غذایی مقوی، کالری بیشتری نسبت به برنج قهوه ای و سفید دارد. برای مثال در ۱۰۰ گرم از این محصول ۸.۵ گرم پروتئین، ۴.۹ گرم فیبر و ۳.۵ گرم آهن وجود دارد. به همین دلیل با اطمینان می توان گفت ارزش غذایی این محصول بیشتر از انواع برنج مثل برنج سفید، برنج قهوه ای و برنج قرمز است.

کشت برنج سیاه در شهرستان بابل

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در حاشیه نمایشگاه هدایا و سوغات مشاغل خانگی در مصلی بابل از تحقیق و پژوهش درباره این رقم باکیفیت برنج به مدت ۱۰ سال به همراه تیم کارشناسی خبر داد و تاکید بر ترویج فن آوری نوین را شروع کار خود دانست.

محمدتقی کربلائی آقا ملکی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طبق بررسی تیم پژوهشی استفاده از برنج سیاه و قرمز از قدیم در کشور متداول بوده که به مرور زمان به سبب تغییر ذائقه و ورود تکنولوژی مدرن در شالیکوبی ها استفاده از برنج سفید بدون سبوس با ارزش غذایی بسیار پایین جایگزین شد.

مسئول ایستگاه تحقیقات شالیزار گلدشت بابل با اشاره به اینکه طبق بررسی انجام شده توسط تیم ما چه در مرکز تحقیقات کشور مالزی و چه ایران، ارزش آنتی اکسیدان برنج سیاه بسیار بالاتر از سایر ارقام برنج بود تصریح کرد: وجود آنتی اکسیدان ها در گیاهان برای بدن مفید بوده و چون برنج سیاه حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان است به برنج ضد سرطان معروف است.

کربلایی با بیان اینکه در کشور چین از این نوع برنج در طب سنتی خود به عنوان دارو و غذادارو استفاده می کنند، گفت: از قدیم برنج سیاه به برنج ممنوعه در این کشور معروف بوده زیرا بخاطر ارزش غذایی بالا تنها امپراطور و درباریان حق استفاده داشته و مردم عادی حق کاشت و استفاده از آن را نداشتند.

وی تصریح کرد: برنج سیاه به سبب تولید در شرایط خاص از جمله استفاده از روش های بیولوژیک و زنبور تریکوگراما، مدیریت به موقع کشت و مصرف نهاده های کم خطر، فارغ از ارزش غذایی از سلامت غذایی نیز برخوردار است.

مسئول ایستگاه تحقیقات شالیزار گلدشت بابل یادآور شد: هر کشاورزی قادر به کشت این برنج نیست چون روند تولید آن با رعایت کامل پروتکل و زیر نظر کارشناسان مرکز تحقیقات است لذا کشاورزی که قصد تولید آن را دارد باید با ما قرارداد بلندمدت ببندد.

وی ادامه داد: حضور در نمایشگاه ها بیشتر برای معرفی و ترویج و فرهنگ سازی در استفاده از این نوع برنج باکیفیت است که به مرور ذائقه مردم را اصلاح کرده و به سمت استفاده از این برنج سوق دهیم.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران با اشاره به اینکه ارزش غذایی برنج مثل گندم و جو به سبوس آن است یادآور شد: سبوس برنج دارای آنتی اکسیدان، پروتئین و ریزمغذی های مفید است.

وی با اشاره به استقبال مردم از برنج سیاه در نخستین نمایشگاه برنج کشور در بابل سال ۹۷ گفت: برای فرهنگ سازی کارگاه آموزشی برای کارشناسان و صاحبان رستوران ها برگزار شد همچنین استفاده از ظرفیت فضای مجازی، دیجیتال مارکتینگ و رسانه برای آشنایی با برنج سیاه در مراحل انجام است.

این مقام مسئول از راه اندازی فروشگاه ارگانیک به صورت برند بنام خویش در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲ هکتار از زمین کشاورزی بابل زیرکشت برنج سیاه رفته است که پنج نفر، ۲ کشاورز و یک کارخانه شالیکوبی با ما همکاری دارند.

کربلایی گفت: با دانشگاه علوم پزشکی مطالعات بالینی مشترک انجام دادیم که برنج سبوس دار در اختیار آنها قرار دهیم تا برای بیمارن دیابتی و چربی خون و دیگر بیماران استفاده شود و بررسی مطالعاتی در خصوص تاثیر آن داشته باشند که امیدواریم این نشست به نتیجه منجر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین