کد خبر: ۷۸۰۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

طالبان: شبکه حقانی وجود خارجی ندارد

«انس حقانی»، یک عضو ارشد طالبان در گفت‌وگو با مجله اشپیگل آلمان توضیحاتی در خصوص چگونگی به قدرت رسیدن طالبان و وضعیت فعلی افغانستان ارائه کرد.
طالبان: شبکه حقانی وجود خارجی ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

وی در ابتدای این گفت‌وگو لحظه ورود طالبان به کابل را بسیار مهم خواند و گفت: «پس از ۲۰ سال جنگ در ۱۶ آگوست وارد کابل شدیم و پس از سال‌ها جنگ، افغانستان شاهد صلح در تاریخ خود است.»

حقانی درباره حملات ۱۱ سپتامبر و نقش القاعده در آن افزود: «ادعای دعوت اسامه بن لادن، رهبر القاعده توسط پدر من جلال الدین حقانی صحت نداشته و این دو از زمان جنگ علیه شوروی یکدیگر را می‌شناختند و در کنار همدیگر علیه اشغال افغانستان مبارزه می‌کردند.»

شبکه حقانی وجود خارجی ندارد

این رهبر ارشد طالبان همچنین درباره شبکه حقانی مدعی شد آنچه که به عنوان شبکه حقانی کشورهای غربی درباره آن صحبت می‌کنند، وجود خارجی ندارد و تبلیغ منفی از سوی دشمنان است.

وی همچنین گفت که در تمام این سال‌ها تنها یک دانشجو بوده و نقشی در جنگ نداشته است.

این عضو ارشد طالبان در خصوص حملات شبکه حقانی در افغانستان نیز گفت: «بسیاری از حملاتی که طی سال‌های گذشته انجام شده ربطی به خانواده من ندارد، طالبان آن‌موقع در جنگ بود و این مسلم است که در جنگ حملاتی علیه دو طرف صورت می‌گیرد، اما من شخصا در هیچ جنگی حضور نیافتم.»

وی همچنین به سوالی درباره آموزش انتحاری از سوی شبکه حقانی را بی‌پاسخ گذاشت و این سوالات را بازجویی خواند.

حقانی ادامه داد: «در سال ۲۰۱۴ در قطر بازداشت شده و به افغانستان منتقل شدم. ابتدا من را در سلول انفرادی امنیت ملی زندانی کرده و سپس به بگرام منتقل کردند و از در این مدت از هیچ حقی برخوردار نبودم.»

وی همچنین درباره محکوم شدنش به اعدام و عدم اجرای آن حکم به دلیل دخالت چین نیز گفت: «من بیگناه بودم و در قطر تنها اعضای خانواده خود را که از گوانتانامو آزاد شده بودند ملاقات کردم.»

این رهبر ارشد طالبان همچنین تمام اتهاماتی که در خصوص حملات انتحاری به سفارت آلمان در سال ۲۰۱۷ را رد کرد و گفت که این گروه هیچ نقشی در این حملات نداشته است.

از ربودن دو استاد دانشگاه برای مبادله اطلاع نداشتم

حقانی همچنین درباره مبادله وی با دو استاد دانشگاه که طی عملیاتی ربوده شده بودند، گفت: «من از عملیات بازداشت آنها و تصمیم برای مبادله با من اطلاعی نداشتم و رهبران طالبان در موقعیتی قرار گرفتند که به نظر می‌رسید همه راه‌ها مسدود شده و مجبور به اقدام ویژه برای آزادی من شدند.»

انس حقانی درباره ادعای رحمت الله نبیل، مشاور امنیت ملی سابق افغانستان که وی را در زمان بازداشت به مکان‌هایی برد که مرگبارترین حملات از سوی شبکه حقانی در آنجا صورت می‌گرفت، این ادعا را رد کرد.

وی همچنین درباره نقش خود در دولت موقت طالبان نیز گفت: «من نقش رسمی در دولت ندارم و تنها به مشاوره در مواردی که نیاز است می‌پردازم. همچنین عضو یک کمیسیون هستم که از افغان‌هایی که به خارج مهاجرت کرده‌اند، دعوت به بازگشت به کشور می‌کند.»

عفو عمومی شامل حال تمام شهروندان افغانستان حتی مخالفان مسلح است

وی در خصوص عفو عمومی بعد از به قدرت رسیدن طالبان نیز گفت: تمام شهروندان افغانستان براساس دستور رهبری طالبان حتی آنهایی که در حال حاضر سلاح به دست گرفتند مشمول عفو عمومی هستند.

حقانی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مردم باید به طالبان اعتماد کنند درحالیکه که نظامیان گذشته بازداشت و کشته می‌شوند، گفت: رهبران طالبان در اجرای عفو عمومی بسیار جدی بوده و هر عضو اجرایی طالبان که خلاف این موضوع رفتار کند با وی برخورد خواهد شد و اگر کسی گزارشی از نقض فرمان عفو عمومی دارد می‌تواند آن را به دادگاه نظامی گزارش کند.

طالبان اجازه اقدام علیه شیعیان افغانستان را نمی‌دهد

وی در خصوص حملات صورت گرفته طی ماه‌های گذشته به شیعیان در افغانستان نیز گفت: «شیعیان در خاورمیانه و افغانستان همواره مورد هجمه قرار می‌گیرند، اما ادعا در خصوص سرکوب آنها از سوی طالبان صحت ندارد و دولت ما اجازه نخواهد داد تا علیه شیعیان افغانستان اقدامی صورت گیرد.»

حقانی دلیل مهاجرت افغان‌ها به خارج از کشورشان را نیز مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت که به دلیل انسداد ذخایر ارزی افغانستان و تحریم‌های آمریکا، افغانستان با مشکلات اقتصادی مواجه شده و این دلیل اصلی مهاجرت مردم این کشور است.

این مقام ارشد طالبان همچنین درباره رعایت حقوق بشر به خصوص زنان در افغانستان گفت: برخی مشکلات در دولت وجود دارد که به مرور حل خواهد شد. طالبان به حقوق تمام زنان و مردم افغانستان احترام خواهد گذاشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین