کد خبر: ۷۸۱۸۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷

سریلانکا همچنان منتظر استعفای رئیس‌جمهور

معترضان سریلانکایی امروز (پنج‌شنبه) همچنان منتظر استعفای رئیس‌جمهوری کشورشان هستند که به دنبال اعتراضات مردمی گسترده علیه بحران اقتصادی که سوءمدیریت دولت او را عامل آن می‌دانند، به مالدیو گریخته است.
سریلانکا همچنان منتظر استعفای رئیس‌جمهور
آفتاب‌‌نیوز :

انتظار می‌رود «گوتابایا راجاپاکسه» رئیس‌جمهوری سریلانکا از مالدیو عازم سنگاپور شود اما فعلا مقصد نهایی او مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصمیم روز چهارشنبه او برای تعیین متحدش «رانیل ویکرمسینگه» نخست‌وزیر سریلانکا به عنوان رئیس‌جمهوری موقت اعتراضات بیشتری را به راه انداخته و معترضان به دفتر نخست‌وزیری هم حمله‌ور شده و استعفای او را هم خواستار شده‌اند.

راجاپاکسه بارها به رئیس پارلمان سریلانکا اطمینان خاطر داده بود که چهارشنبه از سمت ریاست جمهوری کناره‌گیری می‌کند، اما استعفانامه او فعلا ارسال نشده است.

به دنبال درگیری‌های شامگاه چهارشنبه میان پلیس ضد شورش و معترضانی که در نزدیکی ساختمان پارلمان سریلانکا تجمع کرده و خواستار عزل راجاپاکسه و ویکرمسینگه شدند، دست‌کم ۴۵ تن راهی بیمارستان شدند.

منابع محلی هم گزارش دادند که یک جوان معترض ۲۶ ساله که بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور بستری شده بود، به علت مشکلات تنفسی جان باخت.

امروز سخنگوی پلیس سریلانکا گفت تعدادی از معترضان که مقابل ساختمان پارلمان تجمع کرده بودند، متفرق شدند و منطقه اکنون آرام است، اما او اطلاعاتی درباره تعداد معترضانی که راهی بیمارستان شدند، ارائه نکرد. این سخنگو همچنین گفت، ممنوعیت تردد شبانه که رئیس‌جمهوری موقت برقرار کرده بود، از بامداد به پایان رسیده و هیچ فردی هم بازداشت نشده است.

اوایل روز چهارشنبه راجاپاکسه به همراه همسر و دو تن از محافظانش فرودگاه بین‌المللی اصلی کلمبو، پایتخت سریلانکا را با یک هواپیمای نظامی ترک کرد. رسانه‌های مالدیو هم گزارش دادند که او اکنون منتظر یک جت شخصی برای پرواز به سمت سنگاپور است. رویترز قادر به تایید برنامه‌های سفر او نیست.

انتظار می‌رود پارلمان سریلانکا در روزهای آینده یک رئیس‌جمهوری جدید تمام وقت معرفی کند. یک مقام ارشد حزب حاکم این کشور هم به رویترز گفت که ویکرمسینگه گزینه اول این حزب است اما فعلا تصمیمی گرفته نشده است.

اعتراضات علیه بدترین بحران اقتصادی سریلانکا از زمان استقلال آن از بریتانیا در سال ۱۹۴۸، ماه‌ها ادامه داشت و طی روزهای گذشته و زمانی که صدها هزار تن از معترضان وارد ساختمان‌های دولتی در کلمبو شدند و راجاپاکسه و متحدانش را مقصر تورم، کمبودها و فساد افسارگسیخته دانستند، به اوج خود رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین