کد خبر: ۷۸۲۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
فاطمی امین خبر داد

توقف تولید تیبا تا آخر تیرماه

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از نوقف تولید تیبا تا آخر ماه جاری خبر داد و گفت: رتبه‌بندی واحد‌های تولیدی برای ارائه مشوق به آن‌ها در دستور کار است.
توقف تولید تیبا تا آخر تیرماه
آفتاب‌‌نیوز :

سیدرضا فاطمی امین در جلسه هم اندیشی با برگزیدگان روز صنعت و معدن گفت: تا الآن مسائل و چالش‌های بنگاه‌های کوچک از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به اطلاع وزارت صمت رسیده، اما در این جلسات مسیر دوم باز شده که چالش‌های بنگاه‌های برتر هم مشخص شود. این جسات هر سه ماه یکبار تکرار خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه ساز و کاری برای رتبه بندی کسب و کار‌ها و ارایه مشوق در قالب این رتبه بندی در دستور کار است، گفت: از جمله این مشوق‌ها همراهی با وزیر در سفر‌های خارجی و تسهیلات برای حضور در نمایشگاه‌ها است. در اصل مقرر شده متناسب با توانمندی واحد‌ها مشوق داده شود، اما هنوز نهایی نشده است.

این مقام مسئول همچنین در حاشیه جلسه در جمع خبرنگاران، گفت: طرح مقابله با قاچاق با همکاری ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز در بخش‌های قطعات یدکی، لوازم خانگی و دخانیات آغاز شده و به تدریج به بخش‌های دیگر از جمله پوشاک و لوازم آرایشی بهداشتی هم خواهد رسید. این طرح نیاز به تداوم دارد و از زیرساخت‌های سامانه جامع تجارت در آن استفاده شده است.

وی با بیان اینکه عمده چالش در بخش مواد اولیه مربوط به مواد پتروشیمی است، تصریح کرد: در این رابطه با همکاران وزارت نفت جلساتی برگزار و مقرر شده از همان روش‌هایی که برای مدیریت بازار فولاد استفاده شده در بازار این مواد هم استفاده شود.

فاطمی امین در ادامه درباره خودرو‌های ناقص گفت: امروز ۲۲ هزار خودروی کف داریم، اما این رقم زمان مشابه سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه بود. یعنی هم خودرو‌های کف قبلی جمع شدند و هم چند ماه است در شرکت‌های بزرگ، خودروی ناقص تولید نمی‌شود.

وی با اشاره به ابلاغ توقف تولید تیبا، ساینا ساده، سمند و ۴۰۵، اظهار کرد: پلتفرم این خودرو‌ها قدیمی است و امکان ارتقای کیفیت در این خودرو‌ها وجود ندارد؛ بنابراین باید به سمت توقف تولید برویم. توافق وزارت صمت و سازمان استاندارد هم این است که برای خودرو‌هایی که از قبل سفارش وجود دارد، تعداد مشخصی تولید شود تا تعهدات قبلی اجرا شود و بعد از آن تولید این خودرو‌ها متوقف شود؛ برای مثال تولید تیبا از اواخر تیرماه دیگر تولید و ثبت نام جدید نخواهد شد. تولید دو خودروی دیگر هم یک تا دو ماه دیگر متوقف می‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه در جلسه امروز با سازمان ملی استاندارد مقرر شد تعداد مجاز تولید این سه خودرو به خودروسازان ابلاغ شود، گفت: خودروسازان بیشتر از این سقف اجازه تولید ندارند. اما کسانی که قبل از این ثبت نام کردند و برای آن‌ها تعهد ایجاد شده، خودرو‌های خود را دریافت می‌کنند.

وزیر صمت با بیان اینکه در حال حاضر اگر خودروسازان دو شیفت کار کنند، ظرفیت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه مونتاژ وجود دارد، تصریح کرد:، اما سال گذشته فقط ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد. یکی از دلایل این وضعیت نداشتن محصولی است که با تقاضای جامعه متناسب باشد. پس یکی از خلا‌ها نبود خودرو‌های اقتصادی است. البته ایران خودرو تولید یک خودروی اقتصادی را در سال گذشته در دستور کار دارد و تسهیلات ویژه‌ای برای واردات خودرو‌های اقتصادی پیش‌بینی شده که این بخش از بازار تامین شود. به طور کلی تولید خودروی اقتصادی که جایگزین تیبا شود در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ابلاغ آیین نامه واردات خودرو نیز گفت که این آیین نامه در دستور کار دولت قرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین