کد خبر: ۷۸۲۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴

عمران خان: خط لوله گاز ایران، اولویتی مهم برای کشور ما است

نخست وزیر سابق پاکستان تصریح کرد اجرای قرارداد خط لوله انتقال گاز ایران به کشورش، اولویتی مهم برای اسلام‌آباد است. عمران خان درحالی این موضوع را مورد تاکید قرارداده که دولت او هم مثل دولت‌های قبلی به بهانه تحریم‌های آمریکا، عملا گامی برای اجرای تعهدات مغفول مانده اسلام آباد در این زمینه برنداشت.
عمران خان: خط لوله گاز ایران، اولویتی مهم برای کشور ما است
آفتاب‌‌نیوز :

عمران خان در توضیح دلیل اینکه چرا دولت او با وجود اینکه اجرای تعهدات مغفول مانده اسلام آباد در زمینه اجرای طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را در برنامه داشت اما همچون دولت های سلف خویش عملا گامی در این زمینه برنداشت، موضع تکراری دولت های قبل را به میان کشید و گفت: متاسفانه تحریم‌ها جلوی پیشبرد این طرح را گرفته بود و ما قادر به انجام اقدامات جدیدتری نبودیم.

وی تصریح کرد: ذخایر گازی در پاکستان بسیار محدود است و ما با بحران انرژی مواجه هستیم، در صورت لغو تحریم‌ها طرح انتقال گاز از ایران یک اولویت بسیار مهم برای پاکستان خواهد بود و ما می‌توانیم گاز مقرون به صرفه از کشور همسایه خود دریافت کنیم.

ضرب الاجل اجرای قرارداد خط لوله گاز ایران به پاکستان معروف به خط لوله آی-پی ، پایان سال 2014 میلادی تعیین شده بود. ایران مدتها قبل از فرا رسیدن این ضرب الاجل، با صرف هزینه ای معادل دو میلیارد دلار به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز را تا نزدیک خط مرزی با پاکستان احداث کرد. طبق قرارداد، طرف پاکستانی موظف به پرداخت جریمه تاخیر در اجرای تعهدات است اما جمهوری اسلامی ایران براساس حسن همجواری و همسایگی، تاکنون جریمه ای دریافت نکرده است. با این وجود پاکستان هزینه های هنگفتی را برای تامین بخش قابل توجهی از گاز مورد نیاز این کشور از راه های مختلف از جمله وارد کردن گاز طبیعی مایع از قطر صرف کرده است.

فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی و تجارت با ایران اجتناب ناپذیر است

نخست وزیر سابق پاکستان طرح تاسیس بازارچه‌های مشترک مرزی با ایران را یک راهکار اساسی برای کمک به فقرزدایی در مناطق مرزی دو کشور همسایه دانست و افزود: مرزنشینان ایران و پاکستان نیاز به تحول در سطح زندگی خود دارند و ما با رونق تجارت مشترک می‌توانیم به بهبود زندگی شهروندان خود در دورترین مناطق مرزی کمک کنیم.

وی افزود: تجارت دوجانبه پاکستان با ایران مهم و کمک به گسترش آن اجتناب ناپذیر است و برای این مهم بازارچه‌های مرزی دو کشور باید هرچه سریعتر فعال شود.

عمران‌خان تاکید کرد که تجارت در مرزهای مشترک صلح پایدار و تقویت ارتباطات را تضمین می‌کند و این روند فرصت‌های جدید شغلی را نیز برای ساکنان هر دو استان همجوار مرزی ایران و پاکستان فراهم می‌کند.

واشنگتن به جای تنش، با تهران تعامل کند

نخست وزیر سابق پاکستان با ابراز تاسف نسبت به رویکرد ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران، از دور جدید مذاکرات رفع تحریم در قطر استقبال کرد و افزود: مردم ایران باید از ثمرات اقتصادی توافق هسته‌ای بهره مند شود و واشنگتن باید به جای تحریم و تنش، راه تعامل و گفت وگو را با تهران دنبال کند.

مردم پاکستان دیکته آمریکا را هرگز نمی‌پذیرند

عمران‌خان قدرت‌های خارجی از جمله آمریکا را به دخالت در امور داخلی پاکستان و تعیین تکلیف کردن برای مقام‌های این کشور، متهم کرد و افزود: آمریکایی‌ها، ما را به بهانه جنگ علیه تروریسم گرفتار کردند و متاسفانه نزدیک به ۸۰ هزار نفر از نظامیان و غیرنظامیان پاکستانی به دلیل مشارکت با آمریکا در افغانستان و تبعات ناشی از گسترش تروریسم جان خود را از دست دادند و بیش از یکصد میلیارد دلار خسارت به پاکستان وارد شد.

وی با انتقاد از تصمیم دولت‌های پیشین پاکستان برای اعتماد بیش از حد به غرب، اظهار داشت: قدرت‌های خارجی در در گذشته از پاکستان به عنوان یک ابزار دست استفاده می‌کردند درحالی که مردم پاکستان هرگز این رویکرد را قبول نداشته و در آینده نیز تسلیم سیاست دیکته نویسی خارجی نخواهند شد.

عمران‌خان گفت: حزب وی در صورت پیروزی در انتخابات آتی پاکستان از روابط کاری و سازنده با ایالات متحده حمایت می‌کند و همزمان مناسبات ما با قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین تقویت خواهد شد.

وی اظهار داشت: ما تابع یک سیاست خارجی مستقل هستیم، سیاستی که منافع مردم پاکستان را تامین کند و و دیکته نویسی قدرت‌های خارجی را نمی‌پذیریم.

نخست وزیر سابق پاکستان از روابط متعادل این کشور با آمریکا در زمان دولت ترامپ گفت و با فاجعه بار خواندن یورش ایالات متحده و ناتو به افغانستان، گفت: آمریکایی‌ها نمی‌دانستند که در افغانستان به دنبال چه هستند، آنان ۲۰ سال ماندند و در پایان نیز مجبور به خروج غیرمنتظره شدند.

تحریم ایران باید لغو و آمریکا راه تعامل را با تهران درپیش بگیرد

نخست وزیر سابق پاکستان با ابراز تاسف نسبت به رویکرد آمریکا در قبال ایران و انتقاد از تداوم تحریم‌های ضدایرانی گفت: آغاز گفت وگوها میان تهران و اعضای برجام در وین اطمینان بخش بود اما توقف آن دوباره نگرانی‌هایی را به وجود آورد.

وی افزود: قطعا، بازگشت آمریکا به برجام راه تعامل با ایران و همکاری قدرت‌های غربی با این کشور را همواره کرده و به موجب آن توانمندی اقتصادی جمهوری اسلامی نیز شکوفا خواهد شد، به همین دلیل مردم ایران باید از ثمرات اقتصادی توافق هسته‌ای بهره مند شوند.

عمران‌خان، ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ایران در دوحه را یک امید جدید برای کمک به صلح منطقه تعبیر کرد و گفت: ما از نقش قطر برای میزبانی گفت وگوها میان تهران و غرب قدردانی می‌کنیم و معتقدیم که احیای برجام به نفع منطقه و جهان خواهد بود.

وی تاکید کرد: آمریکا باید به جای تنش و تلاش برای انزوای تهران، راه تعامل و گفت وگو با جمهوری اسلامی را انتخاب کند.

عمران‌خان افزود: متاسفانه سیاست‌های آمریکا درباره ایران تحت تاثیر اسرائیل قرار دارد و آنان به جای حل چالش‌ها، درپی اقدام مطابق با دیگاه اسرائیلی‌ها هستند. از سوی دیگر اسرائیل به جای دادن حق مشروع و قانونی به فلسطین درصدد تضعیف کشورهای پیرامون فلسطین از جمله ایران با ظرفیت بالقوه در برابر اسرائیل، است.

وی تاکید کرد که تحریم‌ها درباره ایران کاربردی نخواهد داشت لذا تاکید من بر تعامل و مذاکره با آنان به جای تنش آفرینی و ماجراجویی است که می‌تواند نتایج فاجعه باری برای منطقه داشته باشد.

نخست وزیر سابق پاکستان گفت: تداوم جنگ روسیه و اوکراین بحران شدید انرژی در جهان به وجود آورده که بیشترین تبعات خطرناک آن متوجه کشورهای درحال توسعه است، لذا یک توافق زود و موثر در بحث برجام ضروری است تا بتوان از ظرفیت‌های ایران برای غلبه بر بحران انرژی و افزایش قیمت جهانی آن بهره مند شد.

گشایش در تعاملات ایران و عربستان بسیار دلگرم کننده است

نخست وزیر سابق پاکستان درخصوص تلاش‌های منطقه‌ای برای تنش زدایی و کمک به حل اختلافات در جهان اسلام، با استقبال از پیشرفت در مذاکرات اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، گفت: عربستان یک دوست قدیمی و مهم پاکستان است، ایران به عنوان یک کشور همسایه و برادر همواره در لحظات دشوار به یاری پاکستان شتافته و مردم ما هرگز همبستگی و حمایت‌های ایران را فراموش نمی‌کنند.

وی به تلاش‌های خود برای کمک به رفع سوء تفاهم‌ها میان تهران و ریاض و انجام یک سفر رسمی به ایران در نوامبر ۲۰۱۹ برای پیشبرد طرح صلح اشاره کرد و افزود: تنش زدایی میان این ۲ کشور مهم جهان اسلام کار آسانی نبود با این حال در زمان دولت حزب تحریک انصاف، پاکستان سعی کرد تا یک گام موثر در این زمینه برداشته شود.

عمران‌خان تاکید کرد که اخبار پیشرفت در مذاکرات ایران و عربستان بسیار دلگرم کننده است و ما این تحول را یک رویداد مثبت می‌دانیم.

جهان سبک حقوق بشر خود را بر مردم افغانستان تحمیل نکند

عمران‌خان درباره وضعیت افغانستان گفت: صلح و ثبات در این کشور به سود ایران و پاکستان است. هر دو کشور میزبان میلیون‌ها پناهنده افغان هستند که تبعات خاصی بر اوضاع اجتماعی و اقتصادی همسایگان افغانستان دارد.

وی افزود: بعد از ۴۰ سال جنگ و خونریزی، اکنون فضا برای یک صلح فراگیر در افغانستان فراهم شده و ما از حاکمان فعلی این کشور انتظار داریم تا به تعهدات خود عمل کنند. البته کاستی‌هایی در بحث حقوق بشر و حقوق زنان است اما پیشرفت در این خصوص نیاز به زمان دارد و معتقدیم که جهان نباید مدل و یا سبک حقوق بشر خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند.

عمران‌خان تاکید کرد که جامعه جهانی نیز نباید بر تحریم و اجتناب از تعامل با حاکمان فعلی افغانستان اصرار کند، جهان باید تن به تعامل دهد و این می‌تواند شانس صلح و رفاه در افغانستان را بیشتر کند.

اسرائیل را هرگز به رسمیت نمی‌شناسیم

رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان درباره پیشبرد طرح سازش با رژیم صهیونیستی در منطقه و ملحق شدن چند کشور عرب مسلمان به این روند، گفت: در زمان دولت وی هیچ فشاری بر پاکستان برای به رسمیت شناختن اسرائیل نبود اما برخی لابی‌ها درصدد بودند تا اسلام‌آباد را در قبال دادن امتیازات مالی و دیگر نیازهای اقتصادی، در مسیر تعامل با اسرائیل ترغیب کنند.

وی تاکید کرد: ما هرگز اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و این موضع قاطع و صریح از ابتدای تاسیس کشور پاکستان و توسط «محمدعلی جناح» بنیانگذار فقید این کشور ترسیم شده و ما حامی قوی فلسطین هستیم.

عمران‌خان اظهار داشت که تسلیم شدن در برابر اسرائیل به معنای تضعیف مواضع پاکستان در قبال مردم مسلمان کشمیر است زیرا درد و رنج مردم کشمیر و فلسطین به یکدیگر شباهت دارد و ما هرگز ذره‌ای از حمایت از مسلمانان این دو منطقه که سرزمین اصلی کشمیری‌ها و فلسطینی‌ها محسوب می‌شود، عقب نشینی نخواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین