کد خبر: ۷۸۶۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

تحقیقات پلیس آمریکا درباره «قتل مشکوک ۴ مرد مسلمان»

با ادامه تحقیقات پلیس آمریکا درباره قتل چهار مرد مسلمان طی چند ماه گذشته در شهر آلبوکرکی نیومکزیکو،‌ جو بایدن با ابراز خشم و ناراحتی گفت که چنین حملات نفرت انگیزی در آمریکا جایی ندارد. وزارت خارجه ترکیه هم خواهان پیگیری و تحقیقات دقیق پلیس شده است.
تحقیقات پلیس آمریکا درباره «قتل مشکوک ۴ مرد مسلمان»
آفتاب‌‌نیوز :

پلیس شهر آلبوکرکی در نیومکزیکو آمریکا در ادامه تحقیقات درباره قتل چهار مرد مسلمان طی ۹ ماه گذشته در این شهر،‌ با انتشار تصویری از یک خودرو سیاه رنگ از عموم مردم برای یافتن «خودرو مورد نظر» درخواست کمک کرد.

پلیس می‌گوید که آخرین قربانی شب جمعه ۵ اوت،‌ به ضرب گلوله کشته شده است. به گفته رهبران اسلامی محلی این مرد پس از شرکت در مراسم تشییع جنازه دو تن دیگر که طی دو هفته گذشته کشته شده بودند،‌ هدف قرار گرفته است.

مشخص نیست که این خودرو چطور با این پرونده مرتبط شده است و پلیس هنوز مشخص نکرده که آیا به دنبال یک مظنون است یا چند نفر.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که هر سه مرد که در دو هفته اخیر کشته شدند و همچنین یک قربانی دیگر که ماه نوامبر گذشته به ضرب گلوله در این شهر کشته شدند همه مسلمان و پاکستانی یا افغان تبار بودند و در آلبوکرکی سکونت داشتند.

سخنگوی مرکز مسلمانان نیومکزیکو گفت این قتل‌ها برای جامعه کوچک مسلمانان آلبوکرکی وحشتناک است.

پنج هزار نفر از حدود ۵۶۵ هزار از ساکنان شهر آلبوکرکی،‌ مسلمان هستند.

به گزارش بی.بی.سی پلیس جزئیات کمی منتشر کرده است اما فرماندار نیومکزیکو این قتل‌ها را «هدفمند» و علیه «شهروندان مسلمان» توصیف کرده است.

سخنگوی پلیس شهر آلبوکرکی در جلسه روز یکشنبه با خبرنگاران گفت که «چندین نکته مشترک در این چهار قتل وجود دارد.»

او به پاسخ خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا این جنایت ناشی از نفرت بوده است گفت که هنوز درباره «انگیزه» این قتل‌ها چیزی نمی‌دانند.

همدردی بایدن با جامعه مسلمانان

جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این پرونده در توییتی با مسلمانان همدردی کرد.

او نوشت: «من از قتل هولناک چهار مرد مسلمان در آلبوکرکی خشمگین و ناراحت هستم. در حالی که ما منتظر تحقیقات کامل هستیم، دعای من با خانواده قربانیان است.»

او گفت که دولتش «کاملا در کنار جامعه مسلمانان» است و افزود که این «حملات نفرت انگیز جایی در آمریکا ندارد».

تیم تایلر،‌ شهردار این بزرگترین شهر نیومکزیکو می‌گوید که پلیس تلاش می‌کند که با اعزام نیروهای بیشتر از مساجد محافظت کند.

ابراز نگرانی ترکیه و درخواست تحقیقات دقیق

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۸ اوت،‌ ۱۷ مرداد منتشر شد از این قتل‌ها به شدت ابراز نگرانی کرد و خواهان تحقیقات لازم برای روشن شدن همه جوانب این حادثه شد.

در این بیانیه آمده: «ما می‌خواهیم عاملان این قتل‌های زنجیره‌ای که به گفته پلیس می‌تواند مربوط به هم باشد و احتمالا جنایت ناشی از تنفر است فورا پیدا و به دست عدالت سپرده شوند.»

در ادامه دولت ترکیه گفت که از مقامات آمریکایی انتظار دارد که «تمام تحقیقات لازم را با جدیت انجام دهند تا در اسرع وقت همه جوانب این حادثه روشن شود.»

درباره قربانیان چه می‌دانیم؟

پلیس درباره مشخصات فردی که روز جمعه به قتل رسید اطلاعاتی منتشر نکرده است اما خبرگزاری رویترز به نقل از طاهر قبه،‌ سخنگوی مرکز اسلامی نیومکزیکو گزارش داد که هر سه قربانی اخیر عضو یک مسجد بودند.

او گفت که این شخصی که روز جمعه کشته شده در حال بازگشت از مراسم تشییع جنازه دو قربانی قبلی بوده است.

رویترز به نقل از منابع پلیس اعلام کرد که محمد افضل حسین،‌ مدیر برنامه ریزی ۲۷ ساله که از پاکستان مهاجرت کرده بود روز اول اوت در خارج آپارتمان محل سکونتش هدف گلوله قرار گرفت.

یک هفته پیش از او یعنی در ۲۶ ژوئیه،‌ آفتاب حسین ۴۱ ساله که افغان تبار بود و عضو جامعه افغانهای مقیم آلبوکرکی بود هدف قرار گرفت. او همچنین از اعضای کمپین انتخاباتی ملانی استنسبری نماینده مجلس آمریکا بود.

پلیس می‌گوید که قتل این دو نفر و شخصی که روز جمعه هدف قرار گرفته شده با قتل محمد احمدی،‌ ۶۲ ساله،‌ یک مهاجر مسلمان از افغانستان ارتباط دارد. احمدی در روز ۷ نوامبر گذشته (۲۰۲۱) در پارکینگ یک فروشگاه محصولات حلال هدف گلوله قرار گرفته بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین