کد خبر: ۷۸۸۰۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۳

تحلیل "رای الیوم" درباره بمباران پهپادی پایگاه آمریکا در سوریه

 اسرائیل در یک اقدام متجاوزگرانه دیگر حومه جنوبی دمشق و استان طرطوس در شمال غربی را هدف قرار داد که باعث شهادت سه نیروی ارتش عربی سوریه و زخمی شدن سه تن دیگر شد، اما پاسخ به حمله متجاوزگرایانه اسرائیل ساعاتی پس از آن از طریق بمباران پایگاه آمریکایی التنف در مثلث مرزی سوریه – عراق- اردن رخ داد و آمریکا نیز طبق معمول هرگونه تلفاتی در بین نیروهایش را تکذیب کرد.
تحلیل
آفتاب‌‌نیوز :

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب با اشاره به این موضوع در رای الیوم نوشت: مثل میلیون‌ها نفر در سوریه و خارج از سوریه، انتظار پاسخ فوری به تجاوز اسرائیل از طریق حمله به اهداف نظامی اسرائیلی در عمق فلسطین اشغالی را داشتیم، اما آدم هرچیزی را که آرزو می‌کند دست کم در حال حاضر به آن نمی‌رسد و به قول ضرب المثل معروف: «کسی که دستش در آتش است مانند کسی نیست که دستش توی آب است».

سیاست خویشتن داری سوریه و گرفتار نشدن در دام دیگران با اتخاذ واکنش‌های نسنجیده و بدون هماهنگی با متحدان به ویژه روسیه، ایران و لبنان، چه بسا نتایج مثبت خود را داشته است؛ چرا که منطقه روی سطح یک صفحه داغ قرار دارد و ممکن است هر لحظه جنگی رخ دهد چه ایران توافق هسته‌ای اصلاح شده اروپا را بپذیرد و چه نپذیرد، زیرا قبول آن به معنای حمله انتحاری اسرائیل برای تخریب آن است و مخالفت با آن نیز به معنای تحریم‌های بیشتر و پاسخ با اقدام نظامی احتمالی آمریکاست در حالی که مهلتی که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان برای رژیم اسرائیل در خصوص پیشرفت در ترسیم مرز‌های دریایی عادلانه و مورد قبول لبنانی‌ها ظرف دو هفته تعیین کرد را هم فراموش نمی‌کنیم.

رهبران نظامی اسرائیل به خوبی دو پیام حزب الله در هفته‌های گذشته را درک کرده اند: پیام اول ارسال سه پهپاد بر فراز میدان گازی کاریش لبنان است که اسرائیل روی آن و سرقت منابع آن دست گذاشته است و پیام دوم، پخش فیلمی از رسانه جنگی حزب الله است که در آن تمامی سکو‌های گازی اسرائیل در امتداد سواحل فلسطین اشغالی و ناو‌های محافظ آن‌ها را به تصویر می‌کشید به این معنا که همه آن اهداف در تیررس موشک‌های هوشمند و دقیق خواهند بود.

علاوه بر اینها، بزرگترین وحشتی که بر نهاد‌های نظامی اسرائیل سایه افکنده، گشودن جبهه جولان توسط ارتش سوریه و حزب الله لبنان در کنار جبهه شمال (جنوب لبنان)، سواحل فلسطین اشغالی و نوار غزه است و شاید این حملات ادامه دار به حومه دمشق و حومه فرودگاه این شهر دلیلی مبنی بر سردرگمی ناشی از درز اطلاعاتی مبنی بر آمادگی برای نبرد آتی جولان با ارسال تجهیزات و موشک‌های مدرن و پیشرفته به آن باشد.

ما هنوز هدف قرار دادن پایگاه التنف آمریکا و رابطه آن با تجاوز اخیر اسرائیل به سوریه را درک نمی‌کنیم. تا این لحظه هیچ طرفی مسئولیت ارسال این پهپاد‌ها و هدف از آن‌ها را اعلام نکرده است وشاید این حمله به انتقام استفاده اسرائیل از این پایگاه برای انجام حملاتی به سوریه و عراق و ارسال پیامی هشدار آمیز به آمریکا صورت گرفته باشد مبنی بر اینکه این پایگاه درصورت جنگ احتمالی در منطقه که شاید قریب الوقوع هم باشد، در امان نخواهد بود.

ما که همواره در سنگر پاسخ فوری و قوی سوریه به تجاوزات پی در پی اسرائیل (تاکنون ۳۰۰ تجاوز) بوده ایم، اذعان می‌کنیم که سیاست خویشتن داری سوریه و موفقیت آن در جذب این حملات و همزیستی با آن‌ها علی رغم دردناک بودن آنها، حکمت و درایت خود را ثابت کرده است چرا که هدف بزرگتر حفظ تمامیت ارضی سوریه و نحوه مقابله با توطئه‌ای برای تجزیه آن و ایجاد هرج و مرج در آن از طریق پمپاژ صد‌ها هزار میلیارد دلار و استخدام ده‌ها هزار عنصر مسلح برای تحقق این هدف است.

هنگامی که مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه رسما اعلام می‌کند که با همتای سوری در بلگراد دیدار کرده و دولتش به تمامیت ارضی سوریه پایبند است و آماده گفتگو و آشتی با این کشور و حمایت سیاسی از این کشور در برابر گروه‌های شورشی کٌرد و گفتگو با دولت سوریه برای حل موضوع پناهجویان است، این موضوع در واقع اذعان ترکیه نه تنها به شکست پروژه این کشور در سوریه پس از ده سال است بلکه اذعان به موفقیت دولت سوریه در امر مدیریت سیاسی و نظامی بحران این کشور نیز هست. چه کسی احتمال می‌داد که مخالفان مسلح سوریه در اعتراض به عقب نشینی‌های اخیر ترکیه، پرچم این کشور را به آتش بکشند و میلیون‌ها پناهجوی سوری در ترکیه نیز احساس کنند که ترکیه از پشت به آن‌ها خنجر زده است؟

مقامات سوریه که در برابر پیشنهادات ترکیه سکوت کرده اند و در عین حال بر لزوم تحقق همه شروط خود در عقب نشینی کامل ترکیه از اراضی خود و عذرخواهی وغرامت این کشور اصرار دارند، به نظر می‌رسد از تنگنا خارج شده اند و زبان حال آن‌ها به اردوغان می‌گوید که «این حاصل علمکرد خود شماست که به شما بازگشته است» ونقش شما به عنوان میانجیگر بین دولت سوریه و مخالفان تا قبل از پایبندی به همه شروط ما قابل قبول نیست و پس از اجرای آن شروط این میانجی گری را بررسی خواهیم کرد.

پاسخ محور مقاومت سوریه، ایران، فلسطین، یمن و لبنان از هر زمانی نزدیکتر شده است و سوریه به عنوان مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل و مخالف دست کشیدن از حقوق عربی و اسلامی در فلسطین اشغالی با قدرت به جایگاه شایسته خود باز می‌گردد.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین