کد خبر: ۷۸۸۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

شکایت گروهی از پمپئو به اتهام جاسوسی

گروهی از خبرنگاران و وکلا از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مایک پمپئو، مدیر اسبق آن به اتهام اینکه از آنها به هنگام دیدار با جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس در اقامتگاه سابقش در سفارت اکوادور در لندن جاسوسی کرده‌اند، شکایت کردند.
شکایت گروهی از پمپئو به اتهام جاسوسی
آفتاب‌‌نیوز :

در متن شکایت این شاکیان آمده است، سازمان سیا تحت اداره پمپئو حق این خبرنگاران و وکلا برای برخورداری از حریم خصوصی را با دست زدن به جاسوسی علیه آنها نقض کرده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز،  این شاکیان شامل خبرنگارانی نظیر چارلز گلس و جان گوئتز و همینطور وکلایی نظیر مارگارت کانستلر و دبورا هربک که وکالت آسانژ را بر عهده داشته، هستند.

ریچارد راث، وکیل اصلی نماینده این شاکیان بیان کرد: قانون اساسی آمریکا از این شهروندان آمریکایی در برابر نقض حد و مرزها از سوی دولت آمریکا حتی به هنگام فعالیت در سفارتخانه یک کشور دیگر در خاک یک کشور دیگر حراست می کند.

سازمان سیا که از اظهارنظر درباره این شکایت خودداری کرد، بر طبق قانون نباید دست به جمع آوری اطلاعات از شهروندان آمریکا بزند هر چند که برخی قانونگذاران آمریکا ادعا کرده‌اند که این سازمان یک بایگانی مخفی از داده های مربوط به ارتباطات آمریکایی ها را در اختیار دارد.

جولیان آسانژ چندی پیش از دادگاه عالی شهر لندن انگلیس درخواست کرد جلوی اجرای حکم استردادش به آمریکا که منجر به محاکمه اش در آنجا از بابت چند اتهام کیفری خواهد شد را بگیرد در حالی که نزاع حقوقی بر سر پرونده وی بیش از یک دهه به طول انجامیده است.

شکایت مذکور روز دوشنبه نزد دادگاه ناحیه جنوبی نیویورک در آمریکا ثبت شد.

در سند مربوط به این شکایت آمده است، این خبرنگاران و وکلا ملزم شدند تا قبل از بازدید کردن از آسانژ دستگاه های الکترونیکی خود را به یک شرکت امنیتی خصوصی تحت عنوان شرکت آندرکاور گلوبال اس.ال که در آن زمان مسئول تامین امنیت آن سفارتخانه بود تحویل دهند. در این شکایت عنوان شد که این شرکت اطلاعات این خبرنگاران و وکلا را کپی کرده و در اختیار سازمان سیا که در آن زمان تحت ریاست پمپئو بود قرار داده است.

آسانژ قبل از آنکه در سال ۲۰۱۹ از سفارت اکوادور بیرون انداخته و زندانی شود مدت هفت سال را در این سفارتخانه سپری کرد.

آسانژ از بابت ۱۸ فقره اتهام، از جمله اتهام جاسوسی به سبب اقدامش در منتشر کردن اسناد محرمانه نظامی و دیپلماتیک آمریکا از طریق وبسایت ویکی لیکس، تحت تعقیب مقامات آمریکایی است.

حامیان او می گویند که او یک "قهرمان" ضد تشکیلات آمریکا است که صرفا به دلیل افشای اشتباهات آمریکا در جنگ‌های افغانستان و عراق قربانی شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین