کد خبر: ۷۸۸۵۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵

حمله جریان صدر به گفت‌وگوی ملی عراق

چهره نزدیک به رهبر جریان صدر در حمله به جلسه گفت‌وگوی ملی که برگزار شد، ادعا کرد که چنین گفتگو‌هایی هیچ سودی ندارد.
حمله جریان صدر به گفت‌وگوی ملی عراق
آفتاب‌‌نیوز :

«صالح محمد العراقی» چهره نزدیک به سید «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر امروز پنجشنبه به جلسه گفت‌وگوی ملی که مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشبرد امور عراق برگزار کرد، حمله کرد.

​به گزارش خبری روسیا الیوم به نقل از العراقی، جلسه‌ای که برگزار شد، هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت و چیزی در آن مطرح نشد که در راستای خدمت‌رسانی به ملت عراق باشد.

وی با بیان اینکه برای بیشتر حاضران در این جلسه، فقط باقی ماندن بر مسند قدرت اهمیت داشت، مدعی شد: «به همین دلیل تلاش کردند انقلاب را کوچک کرده و از مطالبات آن دور شوند. انقلاب فقط از امثال شما خواستار کناره‌گیری از قدرت است».

این مسئول نزدیک به صدر، با این ادعا که همه تلاش حاضران، تشکیل کابینه بود تا «بتوانند قدرت را افزایش دهند و حکومت در سایه آنان، ریشه بداوند»، با اشاره به سفر عمار الحکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق به عربستان پس از این جلسه، گفت: «اگر ما این کار را انجام می‌دادیم، می‌گفتند که جلسه گفت‌وگو با فشار خارجی و توجه سازشکاران و آمریکاییها بود».

وی با بیان اینکه چنین جلساتی هیچ اهمیتی برای جریان صدر ندارد، خطاب به حاضران نشست روز گذشته ادعا کرد: «بر خشم ملت علیه خود، نیافزایید. اگر می‌خواهید صندلی خالی را پر کنید، باید جلسه علنی برگزار کنید و به صورت مستقیم در برابر ملت پخش کنید تا از توطئه‌ها و دسیسه‌هایی که در پشت پرده رخ می‌دهد، اطلاع پیدا کند».

این فرد نزدیک به صدر در پایان خطاب به مردم عراق گفت: ملت عراق، گفت‌وگوی آنان، شما را فریب ندهد؛ زیرا سست تر از لانه عنکبوت است. اگر انقلاب شما طولانی شود، بقای آنان، طولی نخواهد کشید».

پس از پایان نشست «گفت‌‌‌وگوی ملی» در عراق عصر روز گذشته رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان عراق و رهبران احزاب سیاسی این کشور در بیانیه‌ای بر لزوم توقف هر گونه تنش میدانی، رسانه‌ای و سیاسی تأکید کردند.

این نشست در حالی برگزار شد که جریان صدر روز گذشته رسما در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نشست اعلام شده برای گفت‌و‌گو با احزاب عراقی شرکت نخواهد کرد.

در بیانیه جریان صدر آمده بود: «اعلام می‌کنیم که جریان صدر با تمام شاخه‌ها و شخصیت‌های سیاسی خود در گفت‌و‌گوی سیاسی‌ای امروز که نخست‌وزیر [برای شرکت] در آن دعوت به عمل آورد، چه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم شرکت نکرد.»

پس از بی‌نتیجه ماندن روند تشکیل دولت جدید عراق پس از انتخابات ۲۰۲۱، طی ده ماه گذشته، اخیرا «الاطار التنسقی» (چارچوب هماهنگی) ائتلاف متشکل از احزاب شیعه که فراکسیون بزرگتر پارلمان هستند، اقدام به معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری کرد تا امیدها در عراق جهت تشکیل دولت و حل مشکلات روی زمین مانده، زنده شود؛ اما اقدام جریان صدر در اشغال ساختمان پارلمان، بار دیگر عراق را وارد بن‌بست سیاسی کرد.

آشوبگران حامی رهبر جریان همچنان به تحصن خود در منطقه سبز و ساختمان پارلمان ادامه می‌دهند تا مانع تشکیل دولت جدید شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین