کد خبر: ۷۹۶۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱

علت افزایش تعداد دوپینگی‌های ورزش ایران چیست؟

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) در مورد علل افزایش نمونه های مثبت دوپینگ ورزشکاران ایرانی از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون، توضیح داد.
علت افزایش تعداد دوپینگی‌های ورزش ایران چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

۱۷ ورزشکار ایرانی از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا پایان شهریور سال جاری به دلیل تخلف ناشی از دوپینگ با محرومیت‌ از تمامی فعالیت‌های ورزشی در بازه‌های زمانی مشخص، مواجه شده‌اند. همچنین پرونده ۸ ورزشکار از رشته‌های مختلف بررسی و رای آن‌ها صادر شده است اما تا پایان مهلت قانونی حق استیناف، نام آن‌ها محرمانه خواهد بود.

در همین خصوص از فرزاد شارکی، قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) علل افزایش تعداد دوپینگی های ورزش ایران طی مدت اخیر را جویا شدیم.

وی بیان کرد: علت افزایش نمونه های مثبت ورزشکاران ایرانی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا پایان شهریورماه سال جاری در درجه اول ناشی از هوشمندسازی نمونه گیری ها است و در درجه دوم با دستورالعامل سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) ملزم هستیم نمونه گیری ها را از افراد با ریسک بالاتر دوپینگ و در رشته های پرخطر اخذ کنیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) با اشاره به اینکه علاوه بر نمونه گیری داخل مسابقات باید نمونه ها را در داخل اردو نیز اخذ کنیم، عنوان کرد: مزیت بالا بودن تعداد دوپینگی ها این است که ورزشکاران اعزامی به بازی های جهانی، ورزشکارانی پاک خواهند بود و نمونه مثبتی از سوی ورزشکاران ایرانی در رقابت های بین‌المللی نخواهیم داشت.

شارکی همچنین با بیان اینکه در باشگاه های زیرزمینی توسط مربیان فاقد صلاحیت متاسفانه داروهای غیرمجاز از جمله استروئیدها و هورمون ها که عوارض کشنده بالایی دارد، تجویز می شود، گفت: پاکسازی از باشگاه ها با نظارت بیشتر در دستورکار قرار دارد و چنانچه مشاهده شود باشگاه یا فردی دخیل در تجویز، توصیه یا تزریق است، قطعا مسئله پیگیری می شود و در مرحله اول پلمب و در مراحل بعدی ارجاع به مراجع قضایی صورت خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین