کد خبر: ۷۹۷۶۰۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰

توضیح ترکیه درباره حملات به شمال عراق

وزیر دفاع ترکیه در سخنانی درباره جزئیات حملات روزهای اخیر کشورش به مناطق شمالی عراق گفت که در این حملات مواضعی در ۱۴۰ کیلومتری داخل عراق هدف قرار گرفت.
توضیح ترکیه درباره حملات به شمال عراق
آفتاب‌‌نیوز :

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در این باره گفت: نیروهای مسلح ترکیه دو روز پیش با انجام یک عملیات هوایی ۱۴۰ کیلومتر پیشروی کرده و ۱۶ موضع را در «آسوس» که محل اختفا تروریست‌ها است را با موفقیت مورد اصابت قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی گفت: مهم نیست که چه کسی از تروریست‌ها حمایت می‌کند و پشت آنهاست، مبارزه قاطعانه ما و با روحیه تهاجمی ادامه خواهد داشت.

وزیر دفاع ترکیه مدعی شد: نیروی هوایی ارتش در تمامی فعالیت‌های خود چه در مرحله برنامه ریزی و چه در اجرا، حساسیت‌های لازم را برای جلوگیری از هرگونه آسیب به غیرنظامیان، بناهای تاریخی، مذهبی، فرهنگی و محیط زیست به خرج می‌دهد.

آکار در ادامه ضمن تاکید بر عزم و اراده قاطع برای از بین بردن تروریسم، تاکید کرد: گروه تروریستی پ.ک.ک و ی.پ.گ هیچگاه نماینده خواهران و برادران کُرد ما نبوده‌اند.

ترکیه طی هفته اخیر چندین بار مناطقی در شمال عراق و به ویژه در استان دهوک را هدف حملات خود قرار داده است.

حملات ترکیه به شمال عراق به بهانه مبارزه با عناصر پ. ک. ک با وجود هشدار چند باره مقامات عراق همچنان ادامه دارد.

ترکیه از ۱۸ آوریل دور جدید حمله به شمال عراق را به بهانه تعقیب و سرکوب عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) آغاز کرده است.

عمده این حملات بر مناطق «متینا»، «الزاب» و «أفشین ـ باسیان» در اقلیم کردستان عراق متمرکز شده است؛ هرچند ترکیه حملاتی هم به مناطق دیگر مانند سنجار در استان نینوا انجام داده است.

حملات اخیر ترکیه به شمال عراق به کشته شدن شماری از غیرنظامیان عراقی از جمله یک کودک منجر شد.
بغداد حملات ترکیه را مصداق تجاوزگری به خاک عراق خوانده و خواستار خروج نظامیان این کشور از شمال عراق شده‌ است.

در ماه‌های اخیر و با تشدید حملات ترکیه به شمال عراق در قالب عملیات معروف به «پنجه قفل»، برخی گروه‌های عراقی در صدد مقابله به مثل برآمده و در مقیاس محدودتر به این حملات ترکیه واکنش نشان داده‌اند.

دولت و مقام‌های عراقی تاکنون بارها از ترکیه خواسته‌اند که به اشغالگری خود در شمال عراق پایان داده و نیروهای خود را خارج کند.

آنها همچنین حملات هوایی و توپخانه‌ای مکرر ارتش ترکیه به شمال عراق را نقض حاکمیت کشورشان دانسته و خواهان پایان دادن به آن شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین