کد خبر: ۸۱۰۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

تنش جام جهانی که غرب نمی‌بیند: به اسرائیلی‌ها گفته شده تو چشم نباشن!

در حالی که صدها هزار نفر از سراسر جهان برای جام جهانی فوتبال به قطر آمده‌اند، رویارویی‌های ناخوشایند هواداران عرب و روزنامه‌نگاران اسرائیلی تبدیل به سوژه بسیاری از اخبار شده است.
تنش جام جهانی که غرب نمی‌بیند: به اسرائیلی‌ها گفته شده تو چشم نباشن!
آفتاب‌‌نیوز :

 حضور هواداران و رسانه‌های فوتبال اسرائیل، که براساس قوانین فیفا برای میزبانی این تورنمنت چند میلیارد دلاری صورت گرفت، در غرب اهمیت چندانی ندارد، اما برای قطری که روابط رسمی با اسرائیل ندارد، اعطای مجوز ویژه‌ برای پروازهای مستقیم از تل آویو و حضور دیپلمات‌های اسرائیلی مساله‌ای عادی نیست.

به گزارش گاردین، با آگاهی از افکار عمومی، قطر اصرار دارد که این اقدامات کاملاً موقتی است و گامی در جهت یک توافق عادی سازی مانند امضای توافق ابراهیم نیست.

اگرچه نه اسرائیل و نه فلسطین در این تورنمنت بازی نمی‌کنند، ولی به نظر می رسد که فلسطین در اولین جام جهانی خاورمیانه حضور برجسته‌ای داشته است.

قبل از بازی افتتاحیه تعدادی از مردان قطری با شعار "همه خوش آمدید" با حمل پرچم بزرگ فلسطین وارد ورزشگاه البیت شدند. پرچم‌دار به گاردین گفت: ما از مردم فلسطین حمایت می‌کنیم و همه مسلمانان و کشورهای عربی پرچم های فلسطین را به اهتزاز در می‌آورند زیرا ما طرفدار آنها هستیم.

هواداران تونس، عربستان سعودی و الجزایر نیز پرچم های فلسطین را به صورت گسترده در مسابقات حمل می‌کردند یا آن را بر گردن خود بستند.

یکی از ویدیوها نشان می‌دهد که یک هوادار فوتبال مصری به یک خبرنگار اسرائیلی در برنامه زنده آرام لبخند می‌زند، سپس روی میکروفون خم می شود و می‌گوید: « زنده باد فلسطین».

کلیپ دیگری از خیابان‌های دوحه گروهی از مردان لبنانی را نشان می‌دهد که از مصاحبه زنده با خبرنگاری که تازه فهمیده‌اند اسرائیلی است دور می‌شوند. یکی روی شانه‌اش می‌زند و می‌گوید: «اسرائیل وجود ندارد. این فلسطین است.»

فیفا توافق خود با قطر برای اجازه دادن به اسرائیلی‌ها برای پرواز به دوحه را با ادعای این که این قرارداد به فلسطینی‌ها نیز اجازه می‌دهد از تل آویو سفر کنند، در بوق و کرنا کرد.

از آغاز مسابقات، نزدیک به ۴۰۰۰ اسرائیلی و ۸۰۰۰ هوادار فلسطینی ویزای ورود به قطر را دریافت کرده‌اند هرچند وزیر خارجه اسرائیل گفت که انتظار می‌رود تا ۲۰۰۰۰ اسرائیلی در نهایت به این کشور بروند. یک آشپزخانه کوشر در نزدیکی فرودگاه دوحه ایجاد شده است تا برای طرفداران اسرائیلی محلی برای تجمع و غذای مطابق با الزامات مذهبی فراهم کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین