کد خبر: ۸۱۰۵۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۲

فلج اطفال چگونه گسترش می‌یابد؟

شناسایی ویروس فلج اطفال در نمونه فاضلاب در لندن و نیویورک این نگرانی را در مورد بحران احتمالی سلامت عمومی به همراه داشته و این درحالیست که جهان هنوز درگیر شیوع بیماری کووید-۱۹ است.
فلج اطفال چگونه گسترش می‌یابد؟
آفتاب‌‌نیوز :

هرچند، کارشناسان سلامت در ایالات متحده بر این باورند که این ویروس نمیتواند موجب انتقال گسترده بیماری به ویژه در مناطقی با نرخ بالای واکسیناسیون شود.

با توجه به اینکه آمریکا در سپتامبر ۱۹۹۴ ریشه کنی بیماری فلج اطفال را اعلام کرد، بسیاری از مردم این کشور در مورد این بیماری و علائم آن آگاهی ندارند. همچنین آگاهی محدودی در مورد چگونگی گسترش این ویروس وجود دارد.

انتقال بیماری فلج اطفال

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، ویروس فلج اطفال از طریق تماس فردی و روش‌های دیگر از جمله مسیر انتقال دهانی-مدفوعی یا ترشحات منتقل میشود. ویروس فلج اطفال بسیار مسری است و می‌تواند غذا و آب را در شرایط غیربهداشتی آلوده کند. زمانی که فرد با مدفوع بیمار تماس پیدا کند، انتقال آن اجتناب ناپذیر است. انتقال عفونت از طریق ترشحات ناشی از عطسه یا سرفه کمتر شایع است.

این مرکز تاکید کرد: فرد آلوده به ویروس فلج اطفال تقریبا بلافاصله قبل از بروز علائم و تا دو هفته پس از آن می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند. زمانیکه ویروس وارد دهان شد، میتواند برای چند هفته در روده باقی بماند. در افراد بدون علامت نیز احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.

پیش تر، مقامات بهداشت نیویورک ویروس فلج اطفال را در نمونه فاضلاب گرفته شده در منطقه راکلند و مناطق مجاور شناسایی کردند. شناسایی ویروس در نمونه فاضلاب دو هفته پس از آن انجام شد که ایالات متحده اولین مورد ابتلا به بیماری فلج اطفال را در مدت یک دهه گزارش کرد.

این هفته انگلیس نیز پس از کشف نشانه‌هایی از فلج اطفال در نمونه‌های فاضلاب در چندین منطقه لندن، واکسیناسیون فوری همه کودکان زیر ۱۰ سال را آغاز کرد.

علائم بیماری فلج اطفال

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده بیشتر افراد آلوده به ویروس فلج اطفال دچار علائم آشکار نخواهند شد. در افرادی که علائم بیماری ظاهر میشود، نشانه‌ها متفاوت است. از هر چهار نفر حدود یک نفر دچار علائمی مشابه با آنفلوآنزا همچون گلو درد، تب، حالت تهوع، سردرد، احساس خستگی و دل درد میشود. معمولا این علائم دو تا پنج روز طول می‌کشد تا اینکه خود به خود از بین بروند.

دپارتمان بهداشت ایالت نیویورک اعلام کرد که علائم خفیف و شبه آنفلوآنزای فلج اطفال تا ۳۰ روز طول می‌کشد تا ظاهر شوند. هرچند، حتی پیش از بروز علائم، فرد مبتلا می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل و آنان را آلوده کند.

همچنین ممکن است تعدادی از افراد آلوده دچار علائم جدی تری شوند که بر مغز و نخاع تاثیر می‌گذارد. این‌ها شامل مننژیت و فلج است.

پیشگیری از بیماری

از آنجاییکه هیچ درمان خاصی برای بیماری فلج اطفال وجود ندارد، بیماران برای بهبود احساس ضعف در دست‌ها یا پا‌ها لازم است برای طولانی مدت به انجام فیزیوتراپی یا توانبخشی اقدام کنند.

در بحبوحه ظهور مجدد این ویروس، کارشناسان آمریکایی از عموم مردم به ویژه در مکان‌هایی که اخیرا بیماری فلج اطفال شناسایی شده، درخواست کرده که اقدامات احتیاطی را انجام دهند و واکسینه شوند. در کشور‌های خارج از ایالات متحده واکسن خوراکی موجود است و تنها واکسن غیرفعال ویروس فلج اطفال که از طریق تزریق انجام می‌شود در ایالات متحده موجود است.

به گزارش مدیکال دیلی، علاوه بر واکسیناسیون، افراد می‌توانند با رعایت بهداشت دست‌ها و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون از انتقال ویروس جلوگیری کنند. همچنین باید توجه داشت ضدعفونی کننده‌های دست مبتنی بر الکل قادر به از بین بردن ویروس فلج اطفال نیستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین