کد خبر: ۸۱۱۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

توییتر چگونه بر پرونده پسر جو بایدن سرپوش گذاشت!

ایلان ماسک مجوز انتشار اسنادی از توییتر را داده که نشان می‌دهد این شبکه اجتماعی چگونه جلوی انتشار مقاله پسر «جو بایدن» را گرفته است.
توییتر چگونه بر پرونده پسر جو بایدن سرپوش گذاشت!
آفتاب‌‌نیوز :

ایلان ماسک، مالک جدید توییتر روز جمعه مخاطبان خود را به خواندن مجموعه توییتی تشویق کرد که شامل اسناد داخلی این شرکت در زمینه برخورد با مقاله لپ‌تاپ «هانتر بایدن» در سال 2020 بود. این ماجرا که ریشه‌های سیاسی هم دارد، شاید در ابتدا چندان جذاب به‌نظر نرسد، اما اهمیت زیادی دارد و یکی از دلایل مهم ماسک در خرید این شبکه اجتماعی را توضیح می‌دهد.

نویسنده‌ای به‌نام «مت تایبی» به‌تازگی در رشته توییتی تصاویر پیام‌ها و ایمیل‌های داخلی مدیران وقت توییتر در سال 2020 را فاش کرده است. ایلان ماسک چند روز قبل از انتشار این توییت‌ها، وعده داده بود که اطلاعاتی را تحت عنوان «پرونده‌های توییتر» (Twitter Files) منتشر خواهد کرد تا نشان دهد که چرا حامی آزادی بیان است و چرا مدیران قبلی این شبکه اجتماعی در مسیر نادرستی قرار داشتند.

پرونده‌های توییتر چیست؟
توییتر در اواخر سال 2020 در آخرین هفته‌های مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیم گرفت جلوی نشر مقاله‌ای از نشریه «نیویورک پست» درباره فعالیت‌های هانتر بایدن، پسر جو بایدن در اوکراین را بگیرد. توییتر در آن زمان گفته بود که نشر این مقاله با سیاستی در این شرکت در تناقض است که اشتراک‌گذاری محتواهای هک‌شده را در این وب‌سایت منع می‌کند.

توییتر چگونه بر پرونده پسر جو بایدن سرپوش گذاشت!

براساس توییت‌های تایبی، «ترنتون کندی» از اعضای تیم ارتباطات توییتر در نامه‌ای به «ویجایا گده»، مدیر سابق حقوقی و سیاست‌ها و «یول رات»، مدیر سابق یکپارچکی توییتر که ظاهراً حامی محدودسازی نشر این مقاله بودند، سؤالاتی را درباره علت این محدودیت مطرح کرده بود. کندی گفته بود: «اگر دلایل درستی برای محدودسازی دسترسی به این لینک‌ها ارائه نکنیم، با سؤالات سختی در این باره روبه‌رو خواهیم شد.»

حتی نماینده کنگره، «رو خانا» از کالیفرنیا هم در نامه‌ای به مدیران وقت توییتر، استدلال‌های آنان برای ایجاد محدودیت در دسترسی به این مقاله را زیرسؤال برده بود. تایبی همچنین تصویر ایمیل افراد ناشناسی از کارزار بایدن را نشان می‌دهد که از توییتر خواسته بودند تا با برخی توییت‌ها برخورد شود و کارمندان این شرکت درخواست آنها را اجابت کرده بودند.

مقاله نیویورک پست از نظر سیاسی چه اهمیتی داشت؟
مقاله نیویورک پست در واقع مدعی بود که هانتر بایدن موجبات آشنایی یک تاجر اوکراینی با پدرش را که در دوره ریاست جمهوری اوباما معاون اول بود، فراهم کرده است. این محتوا مربوط به ایمیلی بود که خود بخش بزرگ‌تری از اسناد افشایی از سوی «رودی جولیانی»، وکیل وقت دونالد ترامپ محسوب می‌شد. جولیانی مدعی بود که این اطلاعات را از لپ‌تاپ رهاشده هانتر بایدن در یک فروشگاه کامپیوتر به دست آورده است.

توییتر چگونه بر پرونده پسر جو بایدن سرپوش گذاشت!

انتشار این مقاله در آن زمان جنجال زیادی برپا کرد و ادعای جو بایدن را زیرسؤال برد که گفته بود هرگز با پسرش درباره روابط تجاری خارجی صحبت نکرده است. برخی از جمهوری‌خواهان همچنان باور دارند که اقدام توییتر برای جلوگیری از نشر این مقاله از جمله دلایل پیروزی بایدن در انتخابات قبلی ریاست جمهوری آمریکا بوده است. با این حال، کمیسیون انتخابات فدرال پارسال در حکمی اعلام کرد که توییتر قوانین انتخابات را زیر پا نگذاشته است.

عجیب‌تر اینکه «جک دورسی»، مدیرعامل وقت توییتر در همان روز انتشار مقاله نیویورک پست در توییتی اعلام کرد که رفتار این شرکت در محدودسازی نشر لینک این مقاله در توییت‌ها و حتی در پیام‌های خصوصی غیرقابل‌پذیرش بوده است.

موضع ایلان ماسک چیست؟
حالا انتشار اسناد داخلی توییتر از شیوه برخورد مدیران با این اتفاق، انتقادهای شدیدی را علیه مسئولان قبلی این شرکت به‌دنبال داشته است. محافظه‌کاران مدت‌هاست که این شبکه اجتماعی را به جانبداری از دموکرات‌ها متهم می‌کنند و به‌نظر می‌رسد که ایلان ماسک هم در این زمینه با آنها هم‌عقیده است. برخی باور دارند که ثروتمندترین فرد جهان حالا بیشتر طرفدار راست‌گراها شده است.

توییتر چگونه بر پرونده پسر جو بایدن سرپوش گذاشت!

مالک جدید توییتر می‌گوید یکی از دلایل اصلی خرید این شبکه اجتماعی برای او ایجاد محیطی برای تمام کاربران با سلایق مختلف است تا بتوانند تحت لوای آزادی بیان ایده‌های مختلف خود را بیان کنند. او از زمان ورود به این شرکت دست به تصمیمات پرسروصدایی زده و احتمالا حدود 12 هزار اکانت مسدودشده را که عمدتاً راست‌گرا هستند، آزاد کرده تا دوباره بتوانند در این شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشند.

حالا باید دید «پرونده‌های توییتر» در قسمت‌های بعدی که ایلان ماسک وعده انتشار آنها را داده، ما را با چه ابعاد دیگری از مراودات داخلی و محرمانه در توییتر آشنا می‌کنند.

دیجیاتو

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین