کد خبر: ۸۲۰۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴

دلیل صف طولانی کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا است؟

بیش از یک ماه از ایجاد صف طولانی کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا می‌گذرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این صف طولانی تا اواخر اسفندماه به دلیل حجم بالای صادرات همچنان ادامه خواهد داشت. دلیل ایجاد این صف‌های طولانی در شش ماهه دوم سال جاری در پایانه مرزی آستارا ایجاد می‌شود، چیست؟
دلیل صف طولانی کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا است؟
آفتاب‌‌نیوز :

از چند هفته گذشته صف طولانی کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا در پی افزایش صادرات مرکبات، میوه و صیفی‌جات به حوزه قفقاز آغاز شد. حال با گذشت این مدت همچنان صف طولانی کامیون‌ها در این پایانه مرزی برقرار است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که صف طولانی کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا تا اواخر اسفندماه به دلیل حجم بالای صادرات محصولات کشاورزی همچنان ادامه دارد و فقط ممکن است از حجم آن کاسته شود.

از سوی دیگر در صورت عدم رفع مشکلات زیرساختی گمرک آستارا این وضعیت به مانند گذشته همچنان در سال‌های آتی در این ایام ادامه خواهد داشت. یکی از مشکلات اصلی این پایانه مرزی واقع شدن آن در محوطه شهری است که باعث شده امکان توسعه آن وجود نداشته باشد.

رضا دوست‌خواه، رئیس اداره کل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره ادامه صف طولانی کامیون‌ها در گمرک آستارا توضیح داد: به طور کلی تردد در پایانه‌های مرزی به صورت سه حلقه زنجیره‌وار به یکدیگر متصل هستند.

او در ادامه با بیان اینکه کامیون‌ها برای ترخیص باید از سه صف محوطه بیرون از گمرک، محوطه داخل گمرک و محوطه پایانه مرزی عبور کنند، عنوان کرد: اگر هر کدام از این سه بخش وظیفه خود را به درستی انجام ندهند؛ باعث کندی در تردد کامیون‌ها می‌شود.

دوست‌خواه با بیان اینکه نمی‌توان از یک ارگان خاص به عنوان مسئول و مقصر ایجاد صف کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا نام برد، تشریح کرد: چراکه ارگان‌های بسیاری درگیر این فرآیند هستند.

این مسئول استانی با اشاره به اینکه گمرک آستارا در محوطه شهری واقع شده است تصریح کرد: از همین رو تراکم فضای شهری اجازه توسعه نمی‌دهد. از سوی دیگر تنها یک مسیر برای ورود کامیون‌ها به گمرک وجود دارد. از آن هم در حمل‌ونقل شهری و هم حمل‌ونقل بین‌المللی استفاده می‌شود. این موضوع باعث ایجاد صف چندکیلومتری ترافیک می‌شود.

او نبود پارکینگ را عامل دیگر این مشکل مطرح کرد و گفت: البته در سال جاری یک سرمایه‌گذار، اقدام به سرمایه‌گذاری برای ساخت پارکینگ که فضای آن نیز محدود است، کرد.

افزایش صادرات به روسیه دلیل ایجاد صف طولانی کامیون‌ها

دوست‌خواه تصریح کرد: عمده کالا‌های صادراتی از این پایانه مرزی محصولات کشاورزی است که معمولا در شش ماهه دوم سال بسیار رونق دارد؛ اوج پیک آن نیز از آذرماه تا اواخر اسفندماه است. در این مقطع زمانی به دلیل فصل یخبندان کشور روسیه، محصولات کشاورزی بسیاری به این کشور از طریق پایانه مرزی آستارا صادر می‌شود.

او نبود آمار در خصوص حجم صادراتی را عامل مهم دیگری در ایجاد صف طولانی کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا دانست و توضیح داد: هنوز ارگان‌ها آمار‌ها دقیقی مبنی بر اینکه هر روز چقدر کالا از مرز آستارا قرار است صادر شوند را نداده‌اند که این موضوع منجر به این شده امکان برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد.

دوست‌خواه به ظرفیت محدود داخل پایانه مرزی اشاره کرد و افزود: در این پایانه تنها یک دستگاه ایکس‌ری وجود دارد. از آنجایی که دستگاه ایکس‌ری در مسیر ورود به کشور قرار گرفته است، کامیون‌هایی که میخواهند از کشور خارج شوند ناچار هستند که یک دور اضافه برای قرارگیری در صف بزنند که این موضوع در افزایش صف کامیون‌ها در بیرون از محوطه گمرک بی‌تاثیر نیست.

او در پایان نیز عنوان کرد که کشور مقابل نیز در روز نیز امکان پذیرش ۵۰۰ کامیون ورودی و خروجی را دارد از این رو در ترخیص کامیون‌های بیشتر محدودیت وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین