کد خبر: ۸۲۲۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

آیا بایدن از قول خود درمورد «تنبیه» عربستان صرف نظر کرده است؟

منابع آگاه گزارش دادند که تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا مبنی بر "تنبیه" عربستان در پی اعلام سازمان نفتی "اوپک +" درخصوص کاهش سطح تولید خود، دیگر وجود خارحی ندارد.
آیا بایدن از قول خود درمورد «تنبیه» عربستان صرف نظر کرده است؟
آفتاب‌‌نیوز :

منابع متعدد در دولت آمریکا و کنگره به شبکه "سی ان ان" گفتند، چند ماه از قول جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌گذرد که گفته بود عربستان را مجازات می‌کند و این کشور متحمل "عواقبی" خواهد شد اما دولت وی نه تنها هیچ قدمی برای مجازات ریاض برنداشته بلکه تغییر چشمگیری نیز در موضع واشنگتن در قبال عربستان دیده نمی‌شود.

با وجودی که تقریبا یک ماه از تشکیل دور جدید کنگره می‌گذرد اما هنوز دولت هیچ برنامه‌ای برای بررسی روابط عربستان و آمریکا به کنگره ارائه نکرده است، در حالی که تا چند ماه پیش کاخ سفید دائما اعلام می‌کرد که نقطه نظرات کنگره در چنین ارزیابی‌ای کلیدی خواهد بود.

یکی از مقامات دولت آمریکا به سی ان ان گفت که مقامات از ارزیابی مجدد این روابط اجتناب می‌کنند، زیرا می‌دانند که بازگرداندن روابط بین دو کشور به مسیر اصلی به نفع ایالات متحده است.

به نظر می‌رسد عدم پیگیری این وعده‌های بایدن برخی از قانونگذاران کنگره را ناامید کرده است زیرا آنها نگران هستند که رهبری عربستان پس از اقدامش پیرامون کاهش سطح تولید «اوپک +»، بدون پرداخت بها گام‌های دیگری بردارد.

علیرغم تنش‌های جدی در روابط ایالات متحده و عربستان که گاه در معرض دید عموم قرار گرفته است، این واقعیت غیرقابل انکار است که حفظ روابط صمیمانه با عربستان همچنان برای منافع امنیتی ایالات متحده ضروری است.

پیش از این جو بایدن، عربستان را به دلیل تصمیم به کاهش تولید نفت به «عواقبی» تهدید کرد. اعضای کنگره طرح‌هایی را درباره تعلیق همکاری با عربستان از جمله تعلیق صادرات سلاح و خارج کردن نیروهای آمریکایی از عربستان پیشنهاد دادند.

اعضای گروه «اوپک‌ پلاس» پنجم اکتبر بر سر کاهش ۲ درصدی تولید نفت توافق کردند. بدین ترتیب روزانه ۲ میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌شود؛ سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و «ماشین‌ جنگ» کرملین تمام خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین