کد خبر: ۸۲۲۹۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳

علائم شایع ابتلا به سینوزیت/ خطر انتشار عفونت سینوسی به مغز

یک متخصص گوش، حلق و بینی مهم‌ترین علائم ابتلا به سینوزیت را تشریح کرد و گفت: بیماری سینوزیت ناشی از التهاب و یا عفونت مخاط داخل سینوس‌ها است.
علائم شایع ابتلا به سینوزیت/ خطر انتشار عفونت سینوسی به مغز
آفتاب‌‌نیوز :

عفونت سینوسی زمانی رخ می‌دهد که یک میکروارگانیسم مثل ویروس، باکتری و یا قارچ در سینوس رشد کند و روزنه‌های سینوسی را مسدود کند این انسداد موکوس، چرک موجود در مجاری سینوسی را به سمت گلو و سوراخ‌های بینی روانه می‌کند چنین عفونتی موجب بروز التهاب می‌شود که علت آن درگیری سلول‌های ایمنی و ورم بافت های سینوسی است.

در کودکان عوامل محیطی شایع مانند آلرژی و حساسیت در ابتلا به سینوزیت تأثیر دارد در بزرگسالان نیز از محیط‌ترین عوامل رایج ابتلا به سینوزیت عفونت‌های مکرر و مصرف دخانیات است، در مجموع سرماخوردگی، انسداد مجاری سینوسی، تفاوت ساختاری مجاری سینوسی، پلیپ‌های بینی و مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی از جمله عللی است که افراد را درگیر بیماری سینوزیت می‌کند.

دکتر «هادی خرم»_ متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به علائم سینوزیت به خبرنگار ایسنا گفت: سینوس‌ها حفراتی داخل استخوان جمجمه و صورت هستند که اطراف و پشت بینی واقع شده و عملکرد مهم آن بهبود تنفس است و همچنین سبک شدن وزن جمجمه، تنظیم و تشدید صدا، شکل‌دهی بهتر صورت و ایجاد ایمنی از دیگر کاربردهای سینوس‌ها است.

وی با بیان اینکه در هر سمت صورت پنج سینوس وجود دارد و هیچ کدام از سینوس‌ها شبیه هم نیستند، افزود: همچنین هیچ یک از انسان‌ها سینوس مشابه ندارند، سینوس یک بیماری شایع و خطرناکی محسوب می‌شود یکی از عوارض بیماری سینوزیت مجاورت آن با چشم است که قسمت فوقانی میانی و تحتانی چشم را احاطه کرده است.

متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه سینوس‌های پیشانی از بالا با کف قاعده جمجمه در تماس هستند که ابتلا به سینوزیت خطر انتشار عفونت به داخل مغز را در پی دارد، بیان کرد: بیماری سینوزیت ناشی از التهاب و یا عفونت مخاط داخل سینوس‌ها است.

خرم اضافه کرد: بسیاری از بیماران با علائم سردرد مراجعه می‌کنند و تصور آنها این است که سینوزیت دارند اما همیشه علت سردرد سینوزیت نیست و ممکن است سردردهای عصبی و شبه میگرنی باشد.

وی با اشاره به اینکه یک علت ابتلا به سینوزیت مشکلات آناتومیکی داخل بینی است، گفت: از سویی دیگر افراد مبتلا به آلرژی و سرماخوردگی مستعد ابتلا به سینوزیت هستند.

متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه سه نوع سینوزیت حاد، تحت حاد و مزمن وجود دارد، افزود: سینوزیت‌هایی که تا چهار هفته علائم داشته باشند حاد، چهار تا ۱۲ هفته تحت حاد و با ماندگاری علائم بیش از ۱۲ هفته سینوزیت مزمن نام دارد.

خرم متذکر شد: بسته به نوع سینوزیت علائم بیماری متفاوت است، گرفتگی بینی، ترشحات بینی، احساس سختی تنفس از بینی، آبریزش، ترشحات پشت حلق، کاهش حس بویایی، سردرد تب‌های خفیف و احساس بوی بد جزو علائم سینوزیت هستند.

به گفته وی، اگر مدت‌زمان ماندگاری علائم و یا عوارض آن آزاردهنده شد و یا بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند در صورت مشاهده علائم سینوزیت باید برای مراجعه به پزشک محتاط‌تر باشند.

متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به اینکه آبریزش همیشگی بینی می‌تواند نشانه ابتلا به سینوزیت باشد اما علل دیگر هم مانند آلرژی در بروز این عارضه اثرگذار است، خاطرنشان کرد: یکی از علل ایجاد سینوزیت آلرژی است و کسانی که به مواد غذایی خاصی آلرژی دارند بهتر است از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنند.

خرم به عوارض مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک اشاره کرد و توضیح داد: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک بدترین کاری است که بیمار با خود و جامعه می‌کند آنتی‌بیوتیک در خیلی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های ویروسی، عفونت قارچی و امثال آن تأثیری ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین