کد خبر: ۸۲۳۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

سد‌های تهران هنوز تشنه‌اند

در حال حاضر فقط ۱۲.۴ درصد از ظرفیت سد‌های تهران پر است و حجم ذخایر آب در سد‌های پنجگانه تهران ۲۳۴ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۸۲ میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم.
سد‌های تهران هنوز تشنه‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ورودی آب به سد‌های تهران ۱۵۸.۵ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل به ۱۹۶.۶ میلیون مترمکعب رسیده و کاهش ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر حدود ۲۳ میلیون مترمکعب ثبت شده که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۳۸ میلیون مترمکعب بوده است. همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از ۱۷۸ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۱۴۴ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است. حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۱۳ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی ۱۲ میلیون مترمکعبی فعلی، یک میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از ۷۰ میلیون مترمکعب سال گذشته به ۴۴ میلیون مترمکعب رسیده است.

این درحالی است که حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با پنج میلیون متر مکعب کاهش به ۱۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۸۰ میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته ۹۵.۵ میلی‌متر بوده است.

بر این اساس، میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل آن ۱۶ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۷.۳ درصد کاهش یافته است.

علیرغم بارش برف و باران در تهران، اما به استناد آمار و ارقام همچنان وضعیت منابع آبی مطلوب نیست تا جایی که ارسطویی، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و ذخیره آب در سد‌های تهران و تأثیر کاهش نزولات جوی بر وضعیت آبگیری مخازن سد‌های پنجگانه تهران اعلام کرد که همراهی و همکاری بیش از پیش شهروندان در صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب، مؤثرترین راهکار در تأمین مطمئن و پایدار آب شرب در ماه‌های آتی خواهد بود.

در شرایط فعلی چاره‌ای جز غنیمت دانستن منابع آبی نیست. وجود خشکسالی‌های پی‌درپی در سال‌های گذشته شرایط مطلوبی را رقم نزده و موجب شده بارش برف و بارانی که در هفته‌های اخیر شاهد بودیم، چاره کار نباشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین