کد خبر: ۸۲۷۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳

هویت اجرام عجیب در مرکز راه شیری هویدا شد

یک مطالعه ۲۰ ساله که اجرام عجیب و محکوم به فنا در مرکز کهکشان راه شیری را ردیابی می‌کند، سرانجام موفق به تشخیص هویت و آینده آن‌ها شد.
هویت اجرام عجیب در مرکز راه شیری هویدا شد
آفتاب‌‌نیوز :

ستاره شناسان چند دهه است که یک جرم مرموز را در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری ردیابی می‌کنند و اکنون یک مطالعه جدید هویت آن و سرنوشت نهایی آن را در سال‌های آینده روشن کرده است که احتمالاً توسط ابرسیاه‌چاله مرکز راه شیری مکیده خواهد شد.

به گزارش نیو اطلس، مرکز کهکشان راه شیری خشن‌ترین محیط در این کهکشان را تشکیل می‌دهد. این به این دلیل است که ابرسیاه‌چاله کمان ای*(Sgr A*) یک سیاه‌چاله کلان‌جرم با جرم حدود چهار میلیون خورشید است که تأثیر گرانشی عظیمی بر ستارگان و دیگر اجرام در این منطقه می‌گذارد.

یکی از این اجرام به نام X۷ شناخته می‌شود که تخمین زده می‌شود جرمی حدود ۵۰ زمین داشته باشد و در مداری تقریباً ۱۷۰ ساله به دور کمان ای* واقع باشد. اگرچه دهه‌هاست که این جرم ردیابی می‌شود، اما ستاره‌شناسان کاملاً مطمئن نبودند که X۷ واقعاً چیست. بنابراین برای این مطالعه جدید، یک تیم در گروه مرکز کهکشانی دانشگاه UCLA و رصدخانه Keck به دنبال کشف این موضوع افتادند.

اخترشناسان داده‌های ۲۰ ساله در مورد X۷ را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که با گذشت زمان در حال کشیده شدن است، به طوری که اکنون کاملاً کشیده شده است. همچنین در حال افزایش سرعت است، به طوری که اکنون با سرعتی در حدود ۷۰۰ مایل(۱۱۲۷ کیلومتر) در ثانیه حرکت می‌کند.

آنا سیورلو نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: هیچ جرم دیگری در این منطقه چنین تکامل شدیدی را نشان نداده است. این جرم در ابتدا به شکل یک دنباله‌دار بود و مردم فکر می‌کردند که شاید از بادهای ستاره‌ای یا فواره‌های ذرات سیاه‌چاله به این شکل رسیده است. اما همانطور که در این ۲۰ سال آن را دنبال کردیم، دیدیم که کشیده‌تر می‌شود و یک چیز باید این ابر را با جهت‌گیری خاص خود در این مسیر خاص قرار داده باشد.

اگرچه تمام اجرام در این منطقه تمایل دارند در گرانش شدید ابرسیاه‌چاله کشیده شوند، اما X۷ نسبت به بقیه تغییرات بسیار چشمگیری را تجربه کرده است و این می‌تواند کلید درک هویت آن باشد.

دسته دیگری از اجرام به نام اجرام G نیز به نظر می‌رسد که ابرهای گرد و غبار باشند، اما زمانی که یکی از آنها در سال ۲۰۱۴ از کمان ای* عبور کرد، جرم کمتری از حد انتظار از دست داد که نشان می‌دهد هسته متراکم‌تری در آن وجود دارد. این نشان داد که این جرم، ستاره‌ای بود که در یک پوشش گرد و غبار پیچیده شده بود.

اکنون ستاره شناسان می‌گویند X۷ می‌تواند یک کلاس جدید از اجرام باشد که فقط گرد و غبار و فاقد ستاره است. محققان حدس می‌زنند که این ابر گرد و غبار ممکن است پس از برخورد دو ستاره به بیرون پرتاب شده باشد.

بنابراین ما اکنون گذشته نزدیک آن را می‌دانیم، اما چه چیزی در انتظار X۷ است؟ با توجه به محاسبات این گروه تحقیقاتی از مسیر X۷، این جرم نزدیک‌ترین مواجهه خود را با ابرسیاه‌چاله کمان ای*در حدود سال ۲۰۳۶ خواهد داشت و بعید است که از این برخورد جان سالم به در ببرد و پس از آن به سرعت به درون سیاه‌چاله مکیده می‌شود و دیگر به زندگی برنمی‌گردد.

مارک موریس یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: ما پیش‌بینی می‌کنیم که نیروهای کشندی قوی اعمال‌شده توسط سیاه‌چاله در نهایت X۷ را قبل از اینکه حتی یک دور مدار خود را کامل کند، از هم می‌پاشد.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین