کد خبر: ۸۳۱۳۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

آزمایش زیردریایی بدون سرنشین با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای در کره شمالی

رسانه دولتی کره شمالی امروز (جمعه) گزارش داد، همزمان با هشدار رهبر این کشور به کره جنوبی و آمریکا برای متوقف کردن مانور‌های نظامی مشترک‌شان، کره شمالی یک زیردریایی بدون سرنشین تهاجمی جدید با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را آزمایش کرد.
آزمایش زیردریایی بدون سرنشین با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای در کره شمالی
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به KCNA اعلام کرد، در جریان این آزمایش، این زیردریایی بدون سرنشین جدید کره شمالی توانست در عمق ۸۰ تا ۱۵۰ متری زیر دریا در آب‌های سواحل شرقی‌اش به مدت بیش از ۵۹ ساعت حرکت و یک کلاهک غیرهسته‌ای را منفجر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیل‌گران می‌گویند کره شمالی در حال نمایش انواع تهدیدات اتمی خود علیه واشنگتن و سئول است اگرچه این تردید وجود دارد که آیا این سلاح زیردریایی آماده استقرار است یا خیر.

آنکیت پاندا، یکی از مقامات ارشد در اندیشکده کارنگی برای صلح بین‌الملل مستقر در آمریکا گفت: کره شمالی قصد دارد به آمریکا و کره جنوبی این پیام را بدهد که در یک جنگ، طیف بالقوه تسلیحات هسته‌ای که آن‌ها را هدف قرار می‌دهند و متحدان باید نگران آن‌ها باشند، وسیع و گسترده خواهد بود.

وی افزود: در صورت وقوع یک جنگ، سیلوها، واگن‌های ریلی، زیردریایی‌ها و پرتاب‌کننده‌های متحرک موشکی وجود خواهند داشت؛ و اکنون کره شمالی این اژدر زیردریایی را نیز به این ترکیب اضافه کرده است.

کره شمالی روز دوشنبه یک موشک کوتاه برد را از یک سیلوی زیرزمینی شلیک کرد.

براساس گزارش خبرگزاری KCNA، این سیستم زیردریایی بدون سرنشین جدید تحت عنوان "Haeil" یا "سونامی" برای حملات مخفیانه در آب‌های دشمن و نابود کردن گروه‌های تهاجمی دریایی و بنادر عملیاتی اصلی با ایجاد یک موج رادیواکتیو بزرگ از طریق یک انفجار زیر آبی در نظر گرفته شده است.

این خبرگزاری ضمن اعلام اینکه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر این آزمایش نظارت داشت، افزود: این زیردریایی بدون سرنشین تهاجمی اتمی را می‌توان در هر ساحل و بندری مستقر کرد یا توسط یک کشتی برای عملیات‌ها یدک‌کش کرد.

این در حالی است که یکی از مقامات ارتش کره جنوبی اعلام کرد، در حال تجزیه و تحلیل ادعا‌های کره شمالی هستند. یکی از مقامات آمریکا نیز که خواست نامش فاش نشود گفت، هیچ نشانه‌ای از انجام شدن یک آزمایش اتمی وجود ندارد.

هنوز مشخص نیست که آیا کره شمالی به طور کامل کلاهک‌های هسته‌ای کوچک‌شده لازم برای نصب بر سلاح‌های کوچک‌تر را تولید کرده است یا خیر.

تحلیل‌گران معتقدند، اگر کره شمالی آزمایشات اتمی را از سربگیرد، ساخت چنین کلاهک‌هایی به احتمال زیاد یکی از اهداف کلیدی خواهد بود.

تصویر منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی کره شمالی کیم جونگ اون را در حالی که در کنار یک شیء اژدر مانند بزرگ لبخند می‌زند، نشان می‌دهد، اما هنوز مشخص نیست که آیا این شیء همان پهپاد جدید است یا خیر. تصاویر دیگر رد حرکت این شیء در زیر آب و انفجار‌های قابل مشاهده در سطح دریا را نشان می‌دهند.

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی نیز امروز در جریان سخنرانی برای بزرگداشت سربازانی که در درگیری‌ها با کره شمالی در آب‌های غربی جان خود را از دست دادند، از جمله غرق شدن کشتی نیروی دریایی در سال ۲۰۱۰ میلادی که به گفته کره جنوبی توسط یک اژدر کره شمالی مورد اصابت قرار گرفت، گفت: مطمئن خواهم شد که کره شمالی بهای "اقدامات تحریک‌آمیز بی‌ملاحظه‌اش" را بدهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین