کد خبر: ۸۳۱۴۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴

دزد‌ها در نوروز به مرخصی نمی‌روند؛ مراقب باشید!

دزد‌ها در ایام نوروز به مرخصی نمی‌روند؛ این یک جمله با دو معنی است که باید برای یکی خوشحال و برای دیگری نگران باشیم. پلیس از اعطای مرخصی به سارقانی که در زندان‌ها هستند در ایام نوروز جلوگیری کرده، اما همزمان مردم باید بدانند که هیچ سارقی از فرصت نوروز برای تحقق اهداف مجرمانه‌اش صرف نظر نخواهد کرد.
دزد‌ها در نوروز به مرخصی نمی‌روند؛ مراقب باشید!
آفتاب‌‌نیوز :

سال جدید در حالی آغاز شده که از حدود یک ماه قبل از آن پلیس طرحی ویژه را برای مبارزه و برخورد با سارقان در دستورکارش قرار داده بود، طرحی که بر اساس آن تمامی رده‌های انتظامی با محوریت پلیس پیشگیری و پلیس آگاهی موظف شدند تا برخوردی قاطع در شناسایی و دستگیری سارقان و همچنین مالخران اموال مسروقه داشته باشند. در اجرای این طرح تاکنون هزاران سارق و افراد مرتبط با جرم سرقت دستگیر شده‌اند، اما تاکنون آماری رسمی و عددی از تاثیر اجرای این طرح ارائه نشده است.

با شروع تعطیلات نوروزی، سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا بار دیگر بر ضرورت برخورد قاطع با سارقان تاکید کرد. او این تاکیدات را در راستای هدف‌گذاری برای «نوروز متفاوت» پلیس بیان کرده بود. در همین ایام سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و شماری دیگر از روسای پلیس‌های استان‌ها از اجرای طرح ممنوعیت اسباب‌کشی در ایام نوروز نیز خبر داده و آن را مشروط به دریافت مجوز از کلانتری‌ها و مراکز انتظامی کردند. اقدامی که البته همه‌ساله و با توجه به افزایش سفر‌های مردم در ایام نوروز و خالی ماندن منازل انجام می‌شود.

این، اما تمام تمهیدات پلیس برای مقابله با سرقت در ایام نوروز نیست، افزایش گشت‌های انتظامی، استقرار نیرو‌های پلیس، بازرسی محسوس و نامحسوس و ... از دیگر اقداماتی است که اجرای آن در ایام نوروز در دستورکار قرار گرفته‌اند.

با وجود تمام این اقدامات، اما باید یادمان باشد که سارقان در ایام نوروز به مرخصی نمی‌روند و قطعا از هر فرصتی برای اهداف مجرمانه خود استفاده خواهند کرد، پس باید خودمان مراقب باشیم و یکسری موارد را در هنگام ترک منزل چه برای سفر و چه برای مهمانی و گردش در شهر رعایت کنیم. سردار عباس مسعودی، معاون اجرایی پلیس پیشگیری فراجا در همین راستا توصیه‌ها و هشدار‌هایی ارائه کرد و گفت: یکی از چالش‌های جدید در این ایام افزایش احتمال سرقت ازمنازل است، اما شهروندان می‌توانند به راحتی و با رعایت چند نکته امنیتی تا حد زیادی از وقوع آن پرهیز کنند. اول اینکه بهتر است شهروندان اموال گرانبها مانند طلا، ارز، جواهرات و ... را در منازل نگهداری نکرده و آن را صندوق‌های امانات تحویل دهند. در غیر اینصورت نیز در هنگام ترک منزل آن را به افراد مورد اعتماد خود بسپارند.

مسعودی با بیان اینکه شهروندان نباید کلید منزل خود را در دست رس افراد غیرمطمئن قرار دهند؛ گفت: همچنین لازم است که شهروندان از بازگو کردن برنامه سفر خود نزد افراد ناشناس پرهیز کنند. اگر هم قصد سفر بدون خودروی شخصی را دارند، خودروی خود را حتما در پارکینگ پارک کرده و از پارک کردن آن در حاشیه خیابان پرهیز کنند.

معاون اجرایی پلیس پیشگیری فراجا ادامه داد:‌همچنین لازم است که شهروندان در صورت بستگان و همسایگان مورد اطمینان را در جریان قرار داده تا مراقب منزل آنان باشند و به طور مرتب به آن سرکشی کنند. هنگام ترک منزل علاوه بر قفل کردن درها، لازم است که شهروندان در بالکن‌ها را نیز قفل کنند و حتما در محافظ منزل را نیز ببندند. همچنین در مقصد سفر خود نیز مراتب امنیتی را رعایت کنند، خودروی خود را در جای مناسب پارک کرده و اگر منزلی را برای اقامت اجاره کرده‌اند از رها کردن اموال گرانبهای خود مانند دوربین عکاسی، لپ‌تاپ و ... در اقامتگاه خود خودداری کنند. محل اقامت را نیز از افراد مطمئن اجاره کنند.

دزد‌ها در نوروز به مرخصی نمی‌روند؛ خوشحال باشید!
خبر دیگر، اما گرچه جملاتی مشابه با خبر قبلی دارد، اما دارای معنای متفاوتی است، دزد‌ها در ایام نوروز به مرخصی نمی‌روند، این تصمیمی است که پلیس و قوه قضاییه در تعامل با یکدیگر اتخاذ کرده‌اند تا سارقان حرفه‌ای و سابقه‌داری که در هم‌اکنون در زندان هستند، از مرخصی در ایام نوروز بی‌نصیب بمانند. این تصمیم در این راستا اتخاذ شد که در سال‌های قبل برخی از سارقان حتی در حین مرخصی هم دست به سرقت زده و دوباره بازداشت شده بودند. سرهنگ محمدرضا اکبری، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا در این‌باره گفت: طبق مکاتباتی که با دادستانی کل کشور انجام گرفته قرار است از اعطایم مرخصی به سارقان سابقه‌داری که در زندان هستند در ایام نوروز خودداری شود که بخش اعظمی از این کار انجام شده است. همچنین لیست سارقانی هم که در ماه‌های گذشته آزاد شدند هم در اختیار پلیس آگاهی است تا به شکل نامحسوسی بر آنان نظارت شود.

وی با بیان اینکه پلیس آگاهی ساعت و جغرافیای جرم را در تک تک شهرستان‌ها شناسایی کرده است، گفت: بانک‌های اطلاعاتی کامل از سارقان و مجرمان و متهمانی که ممکن است دست به سرقت بزنند در اختیار پلیس آگاهی است و ما اقدامات پیشگیرانه را به صورت مستمر انجام می‌دهیم.

اکبری با بیان اینکه معمولاً در مناسبت‌های خاص و تعطیلی‌ها میزان سرقت از منازل و اماکن و مغازه‌ها افزایش پیدا می‌کند افزود: از هموطنان انتظار داریم با پلیس همکاری لازم را داشته باشند. در ایام نوروز نیرو‌های پلیس در استان‌هایی که احتمال سرقت در آن‌ها بیشتر است به صورت صددرصدی مستقر هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین