کد خبر: ۸۳۱۷۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲

واکنش مسکو به نگرانی غرب از همکاری روسیه و بلاروس

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات اضافی لازم را برای تضمین امنیت در شرایط یک جنگ ترکیبی همه جانبه که توسط غرب آغاز شده است، انجام دهد.
واکنش مسکو به نگرانی غرب از همکاری روسیه و بلاروس
آفتاب‌‌نیوز :

زاخارووا این سخنان را در واکنش به ابراز نگرانی تعدادی از کشور‌های غربی از همکاری روسیه و بلاروس در حوزه هسته‌ای بیان کرد و افزود: در چارچوب جنگ ترکیبی همه جانبه غرب علیه روسیه و قصد اعلام شده ایالات متحده و ناتو برای تحمیل "شکست استراتژیک" به ما، ساده لوحانه است که دست به اقدامات متقابل نزنیم.

به گزارش تاس، این دیپلمات تاکید کرد: ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که اقدامات لازم را برای تضمین امنیت روسیه و متحدانش انجام دهیم.

وی گفت که روسیه از واکنش و ابراز نگرانی تعدادی از پایتخت‌های کشور‌های غربی به تصمیمات در مورد توسعه همکاری با بلاروس در حوزه هسته‌ای نظامی شگفت زده است.

زاخارووا ادامه داد: به نظر می‌رسد نگرانی‌هایی که کشور‌های غربی در این زمینه ابراز می‌کنند برای (کشور‌هایی طراحی شده است که از سناریو‌های غرب در این زمینه آگاه نیستند».

این دیپلمات یادآور شد که این کشور‌های ناتو بودند که مفهوم به اصطلاح "ماموریت‌های هسته‌ای مشترک" را معرفی و برای چندین دهه از آن پیروی کردند.

وی تاکید کرد: در قلب این مفهوم، تسلیحات هسته‌ای متعلق به ایالات متحده است که در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر شده اند و پرسنل نظامی این کشور‌ها به طور سیستماتیک و به طور فزاینده‌ای در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و مشارکت در عملیات برای آن‌ها آموزش می‌بینند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بر کسی پوشیده نیست که مدرن سازی گسترده بمب‌های هسته‌ای آمریکا و حامل‌های آن‌ها در چارچوب این ماموریت‌ها استفاده می‌شود که منجر به انتقال این پتانسیل به سطح کیفی جدید می‌شود. در عین حال، ماهیت آشکارا ضد روسی برنامه‌های نظامی مربوط به ایالات متحده و ناتو به هیچ وجه پنهان نیست.

به گفته وی، مسکو با نگرانی به درخواست‌ها برای گسترش جغرافیای ذخیره سازی بمب‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا با ارتقای زیرساخت‌های مربوط به مرز‌های روسیه و بلاروس را دنبال می‌کند.

این دیپلمات اظهار کرد که در تمام سال‌ها طرف روسی حداکثر خویشتنداری را از خود نشان داده است. برای اثبات آن می‌توان به تلاش‌هایمان در دهه ۱۹۹۰ برای خروج همه سلاح‌های هسته‌ای از کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق به خاک روسیه و انتقال آن‌ها به یک کشور غیر مستقر اشاره کرد.

وی ادامه داد: ما پیوسته بر لزوم بازگرداندن همه سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از خارج از کشور تاکید کردیم.

زاخارووا تاکید کرد که از دخالت کشور‌های غیرهسته‌ای در آزمایش کاربرد آن خودداری کنید.

این دیپلمات تاکید کرد، تمام تصمیمات لازم برای تضمین امنیت کشور اتحادیه روسیه و بلاروس اتخاذ شده و بشدت اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف ناتو که مجموعه‌ای از کشور‌های تابع ایالات متحده است، ما در مورد یک کشور (بلاروس) صحبت می‌کنیم که رسماً دارای دکترین نظامی مشترک با ما است و تمام تصمیمات لازم در این مورد گرفته شده است و آن‌ها بشدت اجرا خواهند شد. "

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه گفت که روسیه به درخواست مینسک، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد، همانطور که ایالات متحده مدت‌هاست در قلمرو متحدانش انجام داده است.

مسکو پیش از این سامانه موشکی اسکندر را که می‌تواند حامل تسلیحات هسته‌ای باشد به مینسک تحویل داده است. به گفته رئیس جمهوری روسیه، ساخت تاسیسات ذخیره سازی تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس در اول جولای به پایان خواهد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین