کد خبر: ۸۳۲۰۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
رشد مخارج دولت در اقتصاد ایران

افزایش شدید سهم دولت از حجم اقتصاد ایران

 بررسی‌ها نشان می‌دهد سرعت رشد مخارج دولت در یک دهه گذشته به طور فاحشی بالاتر از سرعت رشد اقتصادی بوده و همین امر موجب شده سهم مخارج دولت از حجم اقتصاد ایران از حدود ۱۴ درصد به بالاتر از ۲۵ درصد برسد.
افزایش شدید سهم دولت از حجم اقتصاد ایران
آفتاب‌‌نیوز :

حجم حقیقی اقتصاد ایران در پاییز سال جاری نزدیک به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته، بر این اساس رشد اقتصادی در پایز امسال ۲.۸ درصد بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی بهار امسال ۴.۶ درصد و در تابستان ۲.۵ درصد به ثبت رسیده، به ببان دیگر رشد اقتصادی در تابستان و پاییز نسبت به بهار روندی نزولی را تجربه کرده است. رشد اقتصادی بخش نفت در بهار امسال ۱.۱ درصد برآورد شده، این در حالیست که در تابستان و پاییز این نرخ به ۵.۳ درصد و ۱۰.۷ درصد رسیده است.

این امر گویای رشد و رونق کاملا صعودی بخش نفت و گاز در سال ۱۴۰۱ است، همچنین بالاترین رشد رقم خورده میان بخش‌ها نیز با اختلاف به گروه نفت و گاز تعلق دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده‌ترین دلیل رشد اقتصادی مثبت در پاییز امسال بخش نفت بوده است.

رشد مخارج دولت در سال گذشته، ۵ درصد برآورد شده که نسبت به رشد سال ۱۴۰۰ کمی کاهش یافته است. در چند سال گذشته رشد مخارج دولت روندی نزولی را طی کرده، به گونه‌ای که این نرخ در سال ۹۷ نزدیک به ۱۵ درصد بوده که در سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب رشد مخارج دولت به ۱۱.۶ درصد و ۹.۹ درصد رسید.

بررسی روند تولید ناخالص داخلی ایران نیز نشان می‌دهد با وجود اینکه رشد اقتصادی در یک دهه گذشته نوسان بالایی داشته و بین منفی ۹ درصد تا مثبت ۱۴ درصد در تغییر بوده، رشد مخارج دولت در یک دهه اخیر همواره مثبت برآورد شده است. حتی رشد این شاخص بین سال‌های ۹۲ تا ۹۹ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است.

سهم مخارج دولت از حجم حقیقی اقتصاد ایران در سال گذشته حدود ۲۵ درصد برآورد شده، به بیان دیگر یک چهارم تولید ناخالص داخلی ایران توسط دولت تقاضا می‌شود. این در حالیست که در سال ۸۵ سهم مصرف نهایی دولت از حجم اقتصاد کشور به ۱۴ درصد هم نمی‌رسید، این امر نشان می‌دهد این سهم در طول ۱۵ سال گذشته دو برابر شده است.

میانگین رشد اقتصادی کشور در یک دهه گذشته (۱۳۹۰ الی ۱۴۰۱) حدودا یک درصد برآورد شده، در حالی که میانگین رشد سالانه مخارج دولت در همین بازه زمانی نزدیک به ۹ درصد بوده است. همین امر موجب شده سرعت افزایش مصرف دولت خیلی بیشتر از سرعت افزایش حجم اقتصاد باشد و از همین رو نیز سهم دولت از تولدی ناخالص داخلی ایران افزایش یافته است.

افزایش شدید سهم دولت از حجم اقتصاد ایران

منبع: اکوایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین