کد خبر: ۸۳۴۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

۵ کشور مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت، تلاش‌های تحت رهبری عربستان سعودی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب با مخالفت برخی از همپیمانان آن مواجه است.
۵ کشور مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند
آفتاب‌‌نیوز :

برخی مسئولان عرب در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اظهار داشتند، کمپین تحت رهبری ریاض برای بازگرداندن دمشق به اتحادیه عرب با مقاومت برخی از متحدان خود مواجه شده است که این امر باعث شکست تلاش‌های پادشاهی عربستان برای آشتی با دولت سوریه و نیز رهبری بازآرایی ژئوپلیتیکی گسترده‌ تری در خاورمیانه است.

مقامات عرب اظهار داشتند، دستکم پنج عضو اتحادیه عرب از جمله مراکش، کویت، قطر و یمن در حال حاضر مخالف پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه هستند. آنها می‌گویند که حتی مصر که در ماه‌های اخیر روابط خود را با سوریه احیا کرده و هم پیمان قوی عربستان به شمار می‌رود مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

این مسئولان اشاره کردند که این کشورها از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌خواهند که ابتدا با اپوزیسیون سیاسی سوریه به روشی تعامل داشته باشد که همه سوری‌ها بتوانند برای تعیین آینده خود رای و نظر بدهند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، هدف از این اقدام برجسته سازی نفوذ دیپلماتیک محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی همزمان با احیای روابط دشمنانش با سوریه و همچنین رقابت چین و روسیه با آمریکا برای نفوذ در منطقه ناآرام است.

این مسئولان عرب اظهار داشتند که برخی از کشورهای مخالف بازگشت سوریه بر مطالبات خود تاکید کرده‌اند که شامل اجازه ورود نیروهای عربی برای حمایت از پناهندگانی که قصد بازگشت دارند و مبارزه با فعالیت‌های غیر قانونی قاچاق مواد مخدر است.

آنها معتقدند که دولت اسد تاکنون هیچگونه توجهی به ایجاد تغییر سیاسی نشان نداده است. با این وجود، رهبر سوریه همچنان مشتاق ترمیم روابط با همسایگان عرب خود است چرا که علاوه بر بهبود وجهه وی در داخل به بازسازی کشورش نیز کمک می‌کند .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین