کد خبر: ۸۴۰۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶

قدردانی پوتین از رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور روسیه از رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور ایران برای توجه به همکاری‌های بین دو کشور قدردانی کرد.
قدردانی پوتین از رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور
آفتاب‌‌نیوز :

ولادیمیر پوتین،  رئیس‌جمهور روسیه در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت_آستارا گفت: ایجاد مسیر مستقل و بدون ‌وقفه در حمل‌ونقل در مسیر شمال_جنوب برای ما مهم است.

وی ادامه داد: طرح اتصال بنادر روسیه در حاشیه دریای بالتیک به بنادر ایرانی در حاشیه دریای خلیج‌فارس، بعد از ۲۰ سال عملی می‌شود و کالاهای تجاری از طریق این مسیر ظرف ۱۰ روز منتقل می‌شود در صورتی‌که در حال‎‌حاضر بین ۳۰ تا ۴۵ روز زمان می‌برد.

پوتین گفت: این طرح آغاز اجرای پروژه عظیمی می‌باشد، یعنی تکمیل کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب. ما مباحث زیادی را داشتیم که ایجاد این مسیرمستقیم و بدون حمل‌ونقل خیلی مهم است. هدف آن  اتصال بنادر روسی حاشیه دریای بالتیک و دریاهای شمالی با بنادر حاشیه دریای خلیج فارس و با اقیانوس هند است.

پوتین ادامه داد: من یادآور می‌شوم که تصمیم اصولی در خصوص کار مشترک روسیه و ایران در طی مذاکرات در سطح عالی در تهران در جولای ۲۰۲۲ اتخاذ شده بود. امروز، این ایده که سابقه‌ای بیست ساله دارد، عملی می‌شود. در این شهرهای ایرانی، یعنی رشت و آستارا یک راه‌آهن با فاصله ۱۶۲ کیلومتر احداث خواهد شد. این یک هدف کوچک است اما بالاخره رسیدن به آن به ما فرصتی می‌دهد که در طی مسیر شمال-جنوب حمل‌ونقل بی‌وقفه داشته باشیم.

او تاکید کرد که این مسیر ریلی که خط راه‌آهن رشت-آستارا بخشی از آن خواهد بود، فرصتی برای ایجاد تنوع در مسیرهای بین‌المللی حمل‌ونقل ایجاد می‌کند.

پوتین تاکید کرد که با اجرای این طرح، «لجستیک بهتری خواهیم داشت، وضعیت اشتغال بهتر می‌شود و جذابیت سرمایه‌گذاری استان‌های روسیه با ایران بیشتر می‌شود.»

او با اشاره به این که مسیرهای دیگری نیز برای توسعه منطقه‌ای این طرح وجود دارد، بیان کرد «امیدوار هستیم که در اسرع وقت در فرمت سه‌جانبه یعنی با شرکت طرف آذربایجانی، متن موافقت‌نامه همکاری در خصوص توسعه زیرساخت‌های راه‌آهن برای ارسال کالاها از طریق شمال به جنوب را نهایی کنیم.»

رییس جمهور روسیه با اشاره به تعاملات تهران-مسکو در این باره گفت: همان طور که ما تعاملات موفقی در چارچوب این پروژه عظیم داریم، نشان دهنده سطح عالی روابط ایران و روسیه است که ثمربخشی از ویژگی‌های آن است. هم در روسیه و هم در ایران ما اهمیت خاصی برای این موضوع قائل هستیم که ارتباطات دوجانبه تجاری-اقتصادی ادامه بیابد. من مایلم از جنابعالی، آقای رئیسی و جناب آقای علی خامنه‌ای، رهبری بابت آن که توجه دائمی به همکاری‌های دو کشور دارید،  قدردانی کنم. این موقعیت را مغتنم شمرده و خواهش می‌کنم خدمت مقام معظم رهبری (بهترین) آرزوهای من را ابلاغ کنید.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین