کد خبر: ۱۰۱۳۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۳

کرباسچی: در وجنات دولت پزشکیان نمی‌بینم که بتواند چابک‌سازی را اجرایی کند

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی و رسانه‌ای، درباره‌ی امکان اجرایی کردن چابک‌سازی دولت در دوره‌ی مسعود پزشکیان گفت: من در وجنات آقای پزشکیان و دولت ایشان نمی‌بینم که بتوانند چنین کاری کنند. کار بسیار سخت و ضروری‌ای است. هر نیرویی را بخواهند تعدیل کنند فردایش شکایت می‌کند. بعد هم حکمی می‌گیرد و به کارش بازمی‌گردد. برای انجام این کار کل حاکمیت باید انرژی بگذارد؛ مجلس، قوه قضائیه و…
کرباسچی: در وجنات دولت پزشکیان نمی‌بینم که بتواند چابک‌سازی را اجرایی کند
آفتاب‌‌نیوز :

غلامحسین کرباسچی درباره‌ی چابک‌سازی دولت پیشنهاد داد که سازمان‌هایی مانند سازمان تبلغات اسلامی یا دیگر سازمان‌ها که به قصد گسترش فرهنگ یا هنر اسلامی یا تبلیغ نماز، امر به معروف و… ایجاد شده‌اند زیرمجموعه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شوند. 

او در مصاحبه با انصاف نیوز به مجموعه‌ی ریاست جمهوری و عناوین تکراری آن نیز نقد دارد: شخص رئیس جمهور بخش رسانه‌ای و معاونت حقوقی و … دارد. معاون ایشان هم همین عناوین را دارد! یعنی چه این همه آدم تکراری؟!

متن کامل این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی و رسانه‌ای، در پاسخ به سوال انصاف نیوز درباره‌ی امکان اجرایی کردن چابک‌سازی دولت در دوره‌ی مسعود پزشکیان گفت: من در وجنات آقای پزشکیان و دولت ایشان نمی‌بینم که بتوانند چنین کاری کنند. کار بسیار سخت و ضروری‌ای است. هر نیرویی را بخواهند تعدیل کنند فردایش شکایت می‌کند. بعد هم حکمی می‌گیرد و به کارش بازمی‌گردد. برای انجام این کار کل حاکمیت باید انرژی بگذارد؛ مجلس، قوه قضائیه و…

او که در سال‌های ۶۸ تا ۷۷ شهردار تهران نیز بود از تعدیل نیرویی که در دوره او رخ داد نیز گفت: آمار دقیق خاطرم نیست، اما زمانی که به شهرداری آمدم شهرداری نزدیک به ۴۰۰۰۰ نفر پرسنل داشت و زمانی که شهرداری را ترک کردم این تعداد به به کمتر از ۱۷ یا ۱۸هزار نفر رسیده بود.

در ضمن ما به فکر اشتغال کسانی که بیرون می‌رفتند نیز بودیم. خیلی از خدمات را این افراد به صورت خصوصی انجام می‌دادند و شهرداری از خدماتشان استفاده می‌کرد. این شعاری که آقای پزشکیان درباره‌ی پرداخت براساس کارانه هر بار تکرار می‌کند راهش همین است که به افراد براساس کارآمدی حقوق بدهند.

کرباسچی به این واقعیت اشاره کرد که با روی کار آمدن هر دولت تعدادی هم به ادارات و وزارتخانه‌ها و مراکز زیر نظر دولت اضافه می‌شود. معمولا این به کارگیری‌ها خلاف قوانین استخدامی است، به حجم کاغذبازی و بروکراسی اداری اضافه می‌کند و کار را برای ارباب رجوع سخت می‌کند.

این فعال رسانه‌ای و سیاسی اضافه کرد: یکی از زمینه‌های گسترش فساد هم همین است. این آدم‌ها بلاخره در معرض این هستند که مطالباتی از ارباب رجوع داشته باشند. دولت اگر در جهت چابک‌سازی گام بردارد به کمتر کردن زمینه‌ی فساد نیز کمک کرده است. هرچند سخت، اما ممکن است و یک اراده قوی با هماهنگی‌های سطح بالا و دستورات جدی می‌خواهد.

کرباسچی در مورد سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که کار مشابهی دارند و می‌توانند با یکدیگر ادغام شوند نیز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌هایی با عناوین مختلف برای گسترش اسلام اشاره کرد: فیلمسازی اسلامی، تبلیغات اسلامی، هنر اسلامی و… خب وزارت فرهنگ جمهوری اسلامی که برای هالیوود فیلم نمی‌سازد حتما برای این کشور با همین فرهنگ فیلم می‌سازد! اگر این وزارت ارشاد و این وزیر را قبول دارید و از همه‌ی فیلتر‌ها عبور کرده دیگر چه نیازی به تشکیلاتی در کنار این وزارتخانه وجود دارد؟!

جست‌و‌جو کنید ببینید دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف به اسم تبلیغات اسلامی، گسترش فرهنگ اسلامی، امر به معروف، نماز و… چه بودجه‌هایی می‌گیرند! همه‌ی این‌ها می‌توانند در وزارت ارشاد ادغام شوند.

کرباسچی به نهاد‌های موازی در بخش امنیتی و انتظامی هم اشاره کرد و گفت: غالبا هم معیار یکسانی ندارند. یکی‌شان گیر می‌دهد و آن یکی مشکلی نمی‌بیند.

او می‌گوید «اگر تعداد مجموعه کارکنان دولت در پایان دوره‌ی چهار ساله‌ی پزشکیان فقط ۱۰ درصد کمتر شود یا حتی به همان تعداد قبل از ورود پزشکیان باقی بماند هم کار بسیار بزرگی‌ست.»

کرباسچی مثال نهاد ریاست جمهوری و زیرمجموعه‌هایش را می‌زند: همین خود ریاست جمهوری را فرض کنید. رئیس جمهور دستگاه روابط عمومی، دستگاه نظارتی، معاونت حقوقی، بخش رسانه‌ای و… دارد بعد معاون ایشان هم دوباره همین‌ها را دارد! یعنی چه این همه آدم تکراری؟! من البته اجمالی صحبت می‌کنم.

او به گزارش اخیر سازمان امور اداری و استخدامی اشاره کرد: بخشی از آن گزارش درباره‌ی جهاد کشاورزی است. ببینید چقدر نیروی تکراری در همین مجموعه هست! خروجی‌ای هم ندارد! مقایسه کنید با زمانی که آدم‌های این دستگاه مثلا یک چهارم این مقدار بودند چقدر کارکردشان متفاوت بود و زمینه فساد و ناامنی هم در این مجموعه کمتر بود.

کرباسچی در مورد تاثیر دستور یا حمایت پررنگ رهبری یا مجمع تشخیص مصلحت نیز گفت: حتما می‌شود از پشتیبانی این مراجع استفاده کرد، اما بخش عمده‌ی انجام این کار بسته به اراده است یعنی کسی دستور بدهد و این کار در اولویت انجام شود. آقای پزشکیان این مدت اینهمه حرف زده خب رئیس‌جمهور وقتی حرفی می‌زند باید ضمانت اجرایی داشته باشد. نمی‌شود که دائم با مردم از افعال مضارع بگوییم. باید کاری انجام شود و با مردم از افعال ماضی بگوییم.

او در مورد ادغام یا انحلال بنیاد‌هایی مثل بنیاد مستضعفان نیز گفت: ما اصلا نمی‌دانیم در بنیاد مستضعفان و امثالهم اصلا چه می‌کنند، چون گزارش دقیقی در اختیارمان قرار نمی‌گیرد. شاید البته به مراجع ذیربط خود می‌دهند، اما ما که نمی‌دانیم.

روزی که بنیاد مستضعفان در کشور تشکیل شد قرار بر این بود که اموالی که به زور و استبداد در رژیم قبلی از مستضعفین و مردم گرفته شده به نفع مستضعفین استفاده شود که از وضعیت استضعاف بیرون بیایند. اینها الآن خودشان سازمان‌ها و تشکیلات مفصلی شده‌اند.

کرباسچی ادامه داد: بنیاد مستضعفان باید احصا کند که چقدر در تغییر جمعیت زیر خط فقر موثر بوده. من نمی‌گویم اینها هیچ کاری انجام نمی‌دهند بلاخره اینها هم کار مفیدی دارند تشکیلات توحیدی و این حرف‌ها! می‌گویند حضرت علی (ع) در زمان تقسیم غنائم یا زکات همان جا تمام این اموال را بین مستضعفین تقسیم می‌کردند گرد و غبارش را هم جارو می‌کردند و دعا می‌کردند که «خدایا من کارم را انجام دادم».

خب یکی از این تشکیلات هم یکبار چنین کاری کند! امکانات این بنیاد‌ها گاهی اوقات از بعضی وزارتخانه‌ها بیشتر است. این چه معنی می‌دهد؟! اینها که حسابشان باید خیلی شفاف‌تر باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین