الف) در ۶ ماه گذشته ۳۷ فیلم به نمایش درآمده که عملا اکران تعدادی از آنها صوری بوده است. صوری به چه معنا؟ به این معنا که تعداد سانسها و سالنهای این فیلمها به قدری ناچیز بوده که رسما انگار این فیلمها اکران نشدهاند. تماشاگری که میخواست غیر از ۲-۳ درام اجتماعی یا ۶-۷ کمدی پرفروش فیلم دیگری را ببیند، برای دیدن فیلم موردنظرش حسابی به دردسر میافتاد چراکه بهترین و مطلوبترین سانسهای سینماها در اختیار فیلمهای پرفروش بود و فیلمهای دیگر عملا در سانسهای مرده به نمایش درمیآمدند یا اگر تعداد تماشاگرانشان به حدنصاب نمیرسید، سانسشان در اختیار فیلمی پرفروشتر قرار میگرفت.
ب) تقریبا همه فیلمهای ارگانی، جز «موسی کلیمالله»، در اکران شکست خوردند. هزینه تولید زیاد و تماشاگر کمِ این فیلمها حتما سرمایهگذار خصوصی را ورشکست میکرد و به او میآموخت که مسیرش را در سینما تغییر دهد. اما ارگانهای تولیدکننده این فیلمها گویا از شکستهایشان هیچ درسی نمیگیرند و هر بار چرخ را از نو اختراع میکنند.
ج) امسال ۷ فیلم پرفروش در بالای جدول اکران نیمه نخست سال دیده میشود که برخلاف سالهای گذشته، یک درام اجتماعی در رأس آنها قرار دارد. این جایگاه ظرف چند سال گذشته در اختیار کمدیها بوده است. ۴ کمدی، ۲ درام اجتماعی و یک فیلم تاریخی مذهبی ترکیب این ۷ فیلم را شکل دادهاند که تا حدودی انحصار موفقیت کمدیها در سینما را شکست؛ و حالا نوبت به آمارهای نمایش ۳۷ فیلم در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۴ میرسد. لازم به تذکر است که در این محاسبه، میزان فروش فیلمهای نوروزی امسال که اکرانشان از اسفند سال گذشته آغاز شده، لحاظ نشده است.
۱) کل فروش: یک تریلیون و ۱۷ میلیارد و ۹۷۰ میلیون و ۸۱۴ هزار و ۶۷۸ تومان
کل تماشاگران: ۱۲ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۶۸ نفر
کل سانسها: ۴۱۶ هزار و ۵۹۳ سانس
امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۳ میزان فروش بیشتر بود، اما تعداد تماشاگران در حدود ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر کاهش یافت. در مدت مشابه سال قبل، تقریبا در همین تعداد سانس، سینما ۹۰۲ میلیارد و ۶۶ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان فروخت، اما ۱۶ میلیون و ۱۹ هزار و ۲۵۳ نفر تماشاگر داشت. این کاهش ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفری تماشاگر در نیمه نخست سال شاید به افزایش قیمت بلیت و مسائل اقتصادی و وقوع جنگ بیربط نباشد.
۲) ترکیب ژانری ۳۷ فیلم: ۱۴ درام، ۱۱ کمدی، ۵ دفاع و مقاومت، ۳ انیمیشن، ۳ تاریخی و یک کودک
۳) پرفروشهای هر ژانر:
پرفروشترین درام: «پیرپسر»: ۱۷۱ میلیارد و ۴۱۸ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۹۵۳ تومان
پرفروشترین کمدی: «مرد عینکی»: ۱۴۲ میلیارد و ۴۵۸ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۷۰۲ تومان
پرفروشترین تاریخی: «موسی کلیمالله»: ۵۱ میلیارد و ۷۵۸ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۹۳۰ تومان
پرفروشترین انیمیشن: «پسر دلفینی ۲»: ۲۶ میلیارد و ۷۵۶ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۲۸۶ تومان
پرفروشترین کودک: «بامبولک»: ۱۴ میلیارد و ۲۳۵ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۵۵۰ تومان
پرفروشترین دفاع و مقاومت: «پیشمرگ»: ۱۱ میلیارد و ۸۱۱ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۲۵۲ تومان
۴) ۱۰۰میلیاردیها نیمه نخست سال:
«پیرپسر»: ۱۷۱ میلیارد و ۴۱۸ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۹۵۳ تومان
«مرد عینکی»: ۱۴۲ میلیارد و ۴۵۸ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۷۰۲ تومان
«صددام»: ۱۳۴ میلیارد و ۷۷۴ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۶۹۱ تومان
«دایناسور»: ۱۰۶ میلیارد و ۲۶۳ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۳۲۷ تومان
۵) ۷ فیلم یعنی ۴ فیلم ۱۰۰ میلیاردی به همراه سه فیلم «زن و بچه» (۸۸ میلیارد و ۶۵ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۳۲۱ تومان)، «کوکتل مولوتف» (۵۲ میلیارد و ۱۵۲ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۳۵۲ تومان) و «موسی کلیمالله» (عددش ذکر شد) ۷۳.۳۷ درصد فروش نیمه نخست سال را به خود اختصاص دادند. ۳۰ فیلم دیگر ۲۶.۶۳ درصد فروش نیمه نخست را متقبل شدند، یعنی هر فیلم کمتر از یک درصد.
۶) این ۷ فیلم ۷۰.۹۳ درصد تماشاگران نیمه نخست را به سینما جلب کردند و ۳۰ فیلم دیگر ۲۹.۰۷ تماشاگر این بازه را توانستند به سینما بکشانند، یعنی ۳۰ فیلم کمتر از یک درصد تماشاگر داشتند.
۷) پژمان جمشیدی با ۵ کمدی و ۲۳۹ میلیارد و ۳۸۲ میلیون و ۱۹۷ هزار ۱۵۱ تومان پرفروشترین بازیگر مرد سینما در نیمه نخست سال بود.
پریناز ایزدیار با یک کمدی و یک درام اجتماعی و ۲۲۲ میلیارد ۸۴۰ میلیون و ۷۷ هزار و ۱۲ تومان پرفروشترین بازیگر زن سینما در نیمه نخست سال بود.