آفتابنیوز : آفتاب: محمود احمدینژاد طی جلسهای با اعضای هیئت رئیسه كمیسیون اصل 90 مجلس، به بیان سخنان و انتقاداتی در رابطه با قوه مقننه پرداخته است.
اعضای هیئت رئیسه كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هفته گذشته طی جلسهای بسیار مهمی با برخی از مقامات اجرایی كشور كه محمود احمدینژاد نیز در آن جلسه حضور داشته است، به بیان نكاتی در رابطه با عدم ابلاغ قوانین مصوب مجلس پرداختند كه احمدینژاد نیز با ارائه توضیحات و بیان ادلهای، علت این امر را به اعضای كمیسیون اصل 90 توضیح میدهد.
لازم به توضیح است این جلسه به دعوت هیئت رئیسه كمیسیون اصل 90 برگزار شده است.
یكی از نكات مورد اشاره اعضای هیئت رئیسه این كمیسیون، عدم اجرای قوانین مصوب مجلس و یا تأخیر در ابلاغ این قوانین برای اجرا بوده است. تأخیر در ابلاغ قانون " 2 میلیارد تومان تسهیلات برای قطار شهری " و نیز "قانون حمایت از تولید مسكن" دو مورد قانون ابلاغ نشده از سوی دولت بوده كه هیئت رئیسه كمیسیون اصل 90 آن را ذكر كردهاند و رئیس دولت نیز پس از ارائه توضیحاتی در خصوص این 2 قانون، تأكید كرده كه اگر مورد سومی هم هست بگویید كه هیئت رئیسه كمیسیون مورد دیگری را نگفتهاند.
رئیس دولت در این جلسه و در توضیحات خود برای عدم ابلاغ این دو قانون گفته كه بر اساس قوانین بالا دستی و شرایط توافق شده در موضوعات اجرایی، امكان ابلاغ این دو قانون نبوده است و خود مجلس نیز به عنوان مركز مصوب قانون به این نتیجه رسیده كه اشتباه كرده لذا مجلس نیز بهدنبال راه اصلاح میگشت.
احمدینژاد گفته كه قانون تسهیلات 2 میلیاردی قطار شهری دارای تبعات و خطرات بسیار بسیار نامناسبی بوده و قانون حمایت از تولید مسكن نیز در صورت ابلاغ مشكلات فراوانی را بهوجود میآورده است از جمله در قیمت مسكن و زمین اثر میگذاشته و همچنین سوء استفاده در صدور سند زمینهای روستایی را نیز در پی داشته است.
وی در این جلسه تأكید كرده كه خود مجلس بدون توجه به قوانین بالا دستی موارد فراوانی از قوانین را به تصویب رسانده كه همه آنها با مشكل مواجه است. اگر اشكال نا بهجای دولت عدم ابلاغ 2 قانون باشد، مجلس تاكنون بیش از 130 قانون تصویب كرده كه مغایر با شرع و قانون اساسی است، این راه ناصواب و نامناسبی است كه مجلس بگوید ما قانون خلاف شرع و خلاف قانون اساسی تصویب میكنیم و مجمع تشخیص مصلحت نظام تكلیف آن روشن میكند؛ مگر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مافوق شرع و قانون اساسی است؟ و چرا یک مركز بالا دستی دیگری فراتر از قانون اساسی و شرع مقدس در كشور تصمیم گیرنده نیست؟ فلسفه وجودی مجمع برای تنگناها و موارد خاص قانونگذاری بود كه هماكنون تبدیل به روش جاری شده است.
بر اساس این گزارش، مورد دیگر مطرح شده در این جلسه بحث برداشت نامتوازن دولت از حساب ذخیره ارزی برای تأمین واردات بنزین بوده كه احمدینژاد در این باره نیز گفته دولت به جهت اینكه آثار تورمی و سوء اجتماعی بهوجود نیاید برای این موضوع لایحه مجددی را به مجلس ارسال نكرد اما با "هماهنگی كامل"، این برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تأمین واردات بنزین صورت گرفت، واردات این بنزین نیز به 2 دلیل عمده از روی ناچاری بوده یكی اینكه دولت بخشی از بنزین را كه "بنزین اوكتان " است باید وارد میكرد و دوم اینكه آیا میشود به جایگاههای پمپ بنزین گفته میشد كه شما در ماه به عنوان مثال 20 روز بنزین توزیع كنید و 10 روز توزیع نكنید؟ چه بحرانی در كشور ایجاد میشد؟ كسانی كه مرتب تذكر میدهند و ادعا میكنند كه دولت حق برداشت از حساب ذخیره ارزی را نداشته، به این سؤال پاسخ دهند، آیا میشود به مصرف كننده بنزین نداد؟ ضمن اینكه موضوع برداشت از حساب ذخیره ارزی هم در بودجه 1388 تأمین و در زمان تصویب آن مستهلك شد.
احمدینژاد در این جلسه گفت که اصلاً كمیسیون اصل 90 كه مسئول رسیدگی به شكایات اشخاص علیه مسئولان است از زمانی كه بحث جا بهجایی خلاف قانون یک میلیارد دلار در آستانه انتخابات دهم ریاستجمهوری مطرح شد و ضربهای را به دولت نهم وارد كرد، بعد از اینكه ثابت شد كه این ادعا، اتهام و كذب محض است، چرا كمیسیون اصل 90 در این زمینه احقاق حق نكرد؟
بر پایه این گزارش، وی در این جلسه از علی لاریجانی رئیس مجلس گلایه كرده و گفته بنده به عنوان یک دوست آقای لاریجانی از او توقع نداشتم كه او بر موضوع جا بهجایی یک میلیارد دلار صحه بگذارد.
احمدینژاد ادامه داده حتی زمانی كه این موضوع ثابت شد، دیوان محاسبات كل كشور اتهام را درج نكرد؛ آیا در آنجا حق فرد و حق دولت مطرح نبود؟ چرا كمیسیون اصل 90 به این موضوع رسیدگی نكرد؟ موضوعی طراحی شد و برای تخریب و اتهام زدن به دولت، در اختیار رقیب قرار گرفت، حتی پس از آنكه ثابت شد این اتهام، كذب محض بوده، مدعیان راضی نشدند و كسی حاضر نشد كه حق یک مظلوم كه مورد تهاجم افراد و افكار قرار گرفت و در رأی 24 میلیونی او اثر گذاشت، احقاق حق كنند.
وی همچنین در این جلسه گفته كه بنده آمادگی داشتم هر كسی و در هر محكمهای اگر این موضوع را به اثبات میرساند كه ما خلافی مرتكب شدیم، راضی بودم دست و گردن من را قطع میكردند.
احمدینژاد در این جلسه همچنین گفته است كه بنده همین الآن نیز به كمیسیون اصل 90 اعلام میكنم برای چندمین بار هم اگر این موضوع یک میلیارد دلار را بررسی كنید و به اندک جا بهجایی خلاف قانون در این رابطه رسیدید، حاضرم دست یا گردن من را قطع كنید اما اگر دیدید این اتهام، مظلومانه به من وارد شده، حق من بود كه حداقل كذب بودن این اتهام را اعلام كنید اما تا به امروز كسی این موضوع را اعلام نكرده است.
احمدینژاد گفته كه یكی از گلایههای من این است كه بخش عمدهای از وقت مؤثر وزرا گرفتار پاسخگویی به استیضاح و سؤال نمایندگان در مجلس میشود كه این سؤالات اكثراً در موضوعی كه از تریبون اعلام میشود، نیست. مطالباتی در رابطه با مسئولان حوزه انتخابیه آن نماینده است اما چون به آن مطالبات عمل نمیشود، نماینده گوشهای از مأموریت اجرایی یک وزیر را مورد بهانه قرار داده و سؤال میكند. بحثی نیست، چون قانونی است و نماینده مجلس میتواند سؤال و استیضاح كند اما مایه تعجب است كه كمترین لغزش یک مقام اجرایی زیر ذرهبین مراكز نظارتی متعددی از جمله قوه مقننه قرار میگیرد در حالی كه اگر صدها برابر بزرگتر، تخلفی از یک نماینده مجلس صورت گیرد هیچكس حق تعرض به نماینده مجلس را ندارد، آن هم نمایندهای كه ممكن است با 6 هزار رأی نماینده شده باشد.
به گفته احمدینژاد كسی كه با 6 هزار رأی نماینده شده خود را مصون و مبرا و نماینده مردم میداند اما خود این فرد، رئیسجمهور را با بیش از 24 میلیون رأی نماینده ملت نمیداند!؟
بر اساس این گزارش، اعضای هیئت رئیسه كمیسیون اصل 90 نیز در این جلسه پذیرفتند كه قانون اساسی نیز طبق تفسیر شورای نگهبان، چنین حقی را به نماینده مجلس نداده كه در همه امور دخالت كند و وارد شود، این موضوع را حتی هیئت رئیسه كمیسیون اصل 90 نیز پذیرفتهاند اما باید گفت كه این موضوع از تخلفاتی است كه مجلس مرتكب میشود و دولت مظلومانه در حال تحمل آن است.
از مجلسی هاهم باید.....................................................................................................................................