آفتابنیوز : شهرستان بم از جمله مواردي است كه تبعيض در آن كاملاً قابل مشاهده است و كمكي كه به ادارات دولتي شده, با آنچه كه به معلمان به عنوان كمك پرداخت شده, كاملاً متفاوت است.
وي افزود: اولويت اول من در آموزش و پرورش, تغيير نگرش بخشهاي مختلف نظام نسبت به آموزش و پرورش است ؛ زيرا آموزش و پرورش از هر منظري نقش محوري در جامعه دارد.
وي افزود: آموزش و پرورش به دليل اينكه مسوول تربيت نسلها است و با توجه به اينكه توسعه به عنوان هدف در نظر گرفته شده و نيروي انساني محور توسعه است, از جايگاه ويژهاي برخوردار خواهد بود.
اشعري, با اشاره به اهميت وزارت آموزش و پرورش براي مجموعه هيات دولت قطعي شده است, تصريح كرد: همه اهتمام خود را براي ارتقاي آموزش و پرورش به كار ميگيريم و اگر اين توجه وجود داشته باشد, اين وزارتخانه جايگاه و منزلت خود را به دست ميآورد.
وي, در خصوص بهبود فضاي آموزشي, گفت: با توجه به كاهش نرخ رشد جمعيت, بحرانهاي سالهاي گذشته را از نظر فضاي آموزشي نداريم ؛ زيرا تعداد دانشآموزان در مقاطع ابتدايي و راهنمايي كم شده و اين مشكلات تنها در مقطع دبيرستان مطرح است.
وزير پيشنهادي آموزش و پرورش, خاطرنشان كرد: مشكل اساسي ما در خصوص فضاهاي آموزشي استاندارد نبودن و عدم مقاومسازي آنها است كه در مجلس در اين خصوص, برنامههايي در نظر گرفته و اگر عوامل و امكانات ديگر فراهم شود, ميتوان نسبت به ايمنسازي ساختمانهاي فعلي اقدام كرد.
وي, با اشاره به وجود مدارس استيجاري افزود: براي رفع مشكل اين مدارس, اقداماتي توسط شهرداري تهران آغاز شد و با مالكان ساختمانها وارد مذاكره شديم كه بخشي به صورت نقدي خريداري شدند و اين اقدامات را با كمك شهرداري تهران و كلانشهرهاي ديگر ادامه ميدهيم.
اشعري, با تاكيد بر اهميت خيرين مدرسهساز در رفع مشكل فضاهاي آموزشي, خاطرنشان كرد: با وجود تمام تلاشها, وضعيت فضاهاي آموزشي در برخي مناطق چندان مناسب نيست و نياز به بازسازي دارد و اگر مردم احساس كنند رايحه خدمت در جامعه به وجود آمده, احساس همكاري و همياري در آنها تقويت ميشود.
وزير پيشنهادي آموزش و پرورش, در خصوص تشكيل شوراي عالي معلمان براي مشاركت آنها در تصميمگيريها, گفت: بايد مدلي در آموزش و پرورش طراحي كنيم كه همه همكاران فرصت داشته باشند, در تصميمسازي و سياستگذاريها مشاركت داشته باشند.
وي تصريح كرد: من معتقد به استفاده از مشاوره معلمان هستم و اين عده زياد معلمان, بايد حضور خود را در تصميمگيريها احساس كنند.
اشعري, با اشاره به اينكه هنوز تبعيض بين معلمان و گروههاي ديگر همتراز آنها وجود دارد, افزود: در مديريت آموزش و پرورش بايد يك برنامه جامع داشته باشيم و بايد در مورد جذب معلمان وقت لازم را داشته باشيم تا افرادي وارد آموزش و پرورش شوند كه شايستگي داشته باشند.
وي گفت: اگر در آموزش و پرورش, موضوعي به نام حقالتدريس وجود دارد و عدهاي به كار در آموزش و پرورش اميدوار شدهاند, بايد يك دوره آموزش ببينند و بعد انتخاب شوند.
وي, در خصوص مشكل بودجه و مسايل اقتصادي آموزش و پرورش, تصريح كرد: اينكه 90 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق معلمان ميشود؛ عيب نيست, اگر آموزش و پرورش را صرفا به عنوان محل هزينه بدانيم اين امر نوعي اتلاف منابع محسوب ميشود؛ اما اگر نگاه ما به ديد سرمايهگذاري تبديل شد, در آموزش و پرورش شرايط بهتري خواهيم داشت.
وي افزود: بايد به اين باور رسيد پولي كه براي معلمان پرداخت ميشود, در واقع سرمايهگذاري روي دانشآموزاني است كه فرداي كشور را رقم ميزنند.
اشعري, با اشاره به كمبود اعتبارات آموزش و پرورش گفت: اگر اعتبارات اين وزارتخانه كفايت هزينههاي آن را ميكرد, با مشكل معوقه پرداختي معلمان مواجه نميشديم.
وزير پيشنهادي آموزش و پرورش, تصريح كرد: بايد تبعيضها را در آموزش و پرورش از بين برد و با تعيين بودجه واقعي آموزش و پرورش به نحوي عمل كرد كه معلم دغدغه دريافتي آخر ماه خود را نداشته باشد و صرفاً به فكر نوآوري و خلاقيت در ارتقاي كيفيت آموزش و پرورش باشد.