کد خبر: ۱۰۰۵۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳
در همایش «امام روح‌الله، حقیقت همیشه جاوید»

آیت‌الله بجنوردی: اساس نظر امام(ره) از ابتدا جمهوریت بوده است

مصدر قدرت و حاکمیت،‌ مقبولیت ملت است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: اساس نظر امام(ره) از ابتدا جمهوریت بوده است. 

آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی در همایش «امام روح‌الله، حقیقت همیشه جاوید» که به همت انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد با تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و تسلیت رحلت امام خمینی(ره) با اشاره به آغاز تدریس امام در نجف از سال 44 اظهار داشت: وقتی که ایشان در سال 45 تدریس درس امت اسلامی را آغاز کردند گفتند اساس حکومت اسلامی بر اسلام و مردم استوار است که دلیل تاکید بر اسلام این بود که قوانین باید بر پایه آن باشد و مردم هم به خاطر اینکه منشا مقبولیت حکومت هستند باید مورد تاکید قرار گیرند. 

وی با اشاره به این سخن ارستو که انسان را مدنی به تبع می‌داند و بر عدالت اجتماعی تاکید می‌کند افزود: اسلام هم بر این مسأله و رعایت اخلاق و قانون تاکید کرده لذا بحث‌های زیادی در مورد سیستم حکومتی اسلام مطرح شد و امام می‌فرمود که سیستم حکومتی اسلام سیستم «قانون بر مردم» است؛ یعنی افراد و دیگران حق حکومت ندارند تا جایی که در قرآن هم رسول خدا مسوول ابلاغ احکام معرفی شده است. 

موسوی بجنوردی با بیان این‌که مصدر قدرت و حاکمیت،‌ مقبولیت ملت است و مردم در نظام اسلامی در حاکمیت قانون نقش موثری دارند گفت: انسان در هویت وجودی قانون می‌خواهد و به نهادهای مدنی، قانون و نظم نیاز دارد و اصلا اساس خلقت انسان این است که باید بر آن عدالت اجتماعی و اخلاق حاکم باشد. 

وی تاکید کرد: همواره نظر امام بر این پایه بود که مردم مستقیما در نظام حاکمیتی خود دخالت دارند. 

مدیرگروه فقه پژوهشکده امام خمینی(ره) با بیان اینکه امامت مسلمین با بیعت و مقبولیت امکان‌پذیر می‌شود، گفت:‌ در حال حاضر بیعت مدرن انتخابات است. همچنین نظر امام(ره) این بود که در سیستم حکومت در اسلام باید مقبولیت مردم نیز وجود داشته باشد.
 
وی که می‌گفت در حکومت اسلامی مردم در مسأله حاکمیت خود راسا دخالت دارند، مقبول، فقاهت و مدیریت را شروط اساسی در حاکمیت دانست و تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم کلمات، نامه‌ها و اعلامیه‌های امام را ببینید طی این جستجو درخواهید یافت که امام از دو واژه اسلام و مردم بیش از سایر واژه‌ها استفاده کرده‌اند. 

موسوی بجنوردی با بیان این‌که مسأله مقبولیت، واقعیتی عقلایی است، اظهار داشت: قدرت حقیقی در مقبولیت است و حکومت بدون قدرت معنا ندارد، چنانچه حضرت رسول طی مدت 13 سالی که در مکه بودند از آن‌جا که تشخیص دادند که مقبولیت ندارند،‌ حکومت تشکیل ندادند، اما وقتی به مدینه مهاجرت کردند و دیدند که با مقبولیت مردم مواجهند حکومت تشکیل دادند. 

وی افزود: حضرت امام نیز وقتی بعد از تبعید به ایران آمدند به بهشت زهراء رفتند و طی سخنرانی خود گفتند که من به پشتوانه این ملت، دولت تعیین می‌کنم و به پشتوانه این ملت، توی دهن این دولت می‌زنم. 

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: اساس نظر امام(ره) از ابتدا جمهوریت بوده است، امام(ره) معتقد بودند که بهترین روش در سیستم حکومت، جمهوری اسلامی است. 

وی با بیان اینکه جمهوریت بر اساس رای مردم شکل می‌گیرد و قوانین نیز باید بر اساس اسلام باشد،خاطرنشان کرد: اسلام مدنظر حضرت امام(ره) اسلام ناب محمدی بود. این نوع اسلام در اجتهادش عنصر زمان و مکان دخالت دارد. ما نمی‌گوییم احکام اسلام عوض شود، اما مساله اساسی این است که وقتی موضوع عوض می‌شود، حکم هم عوض می‌شود. 

موسوی بجنوردی با بیان اینکه عده‌ای کوته نظر می‌گویند نمی‌توان احکام اسلامی را عوض کرد،گفت: در حالی که ما معتقدیم بر اساس عنصر زمان و مکان موضوع تبدیل می‌شود و این طرز تفکر امام، طرز تفکری است که طی آن اسلام همیشه جوابگوست و ما هیچ وقت به بن‌بست نمی‌رسیم. 

وی تاکید کرد: فقهای ما در ایران اسلامی و حوزه علمیه مقدس قم باید بحث عنصر زمان و مکان در اجتهاد را نصب‌العین خود قرار دهند و اگر این موضوع درست شود ما هیچ وقت به بن‌بست نمی‌رسیم. 

مدیرگروه فقه پژوهشکده امام خمینی(ره) با بیان این‌که ما نباید در هیچ موضوعی بمانیم، بلکه لازم است در همه جا اندیشه داشته باشیم، گفت: زیربنای احکام و فقه ما اخلاق است و احکام اسلامی در بستر عدالت اجتماعی و اخلاق شکل می‌گیرد و حکم اسلامی هیچ‌گاه بر خلاف اخلاق و عدالت اجتماعی نیست. 

وی اظهار داشت: این‌که بگوییم فقه ما به عدالت اجتماعی کاری ندارد، درست نیست. من چهارده سال در درس حضرت امام شرکت کردم و ربع قرن با ایشان بودم و در تمام این مدت حتی یک عمل مکروه کوچک هم از ایشان ندیدم. 

موسوی بجنوردی در پایان با بیان این‌که اماممظلوم واقع شده و شخصیت انقلابی ایشان شخصیت فقهی و اخلاقی ایشان را ذوب کرده است، گفت: امام به اقرار تمام بزرگان در مسائلی چون فقاهت، اصول، فلسفه، عرفان، کلام و علم اخلاق متخصص اول است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین